Антифашистська тема в західній літературі

Між кінцем першої світової війни й початком другої не пройшло й 20 років. В 20-і рр в Італії фашизм – державна ідеологія. Влада належить дуче, хоча країна – королівство. Тут явно зв’язок з феодалізмом: дюк-герцог. Муссоліні

В 30-і рр. починає формуватися антифашистська Література. Гітлер і його наближені дуже ясно розуміли, що культура, книга – річ небезпечна. Недарма в часи реформації виходили списки заборонених книг

У тоталитаристических державах із книгами боролися по-різному. Повідомляли книги, що суперечать ідеям 3 рейхи, спалювалися

У

Росії, якщо людина визнана ворогом народу, книги не палили, а тихо забирали з бібліотек, частина залишали в спецсховищах, частина пускали під лезо

Почалася еміграція. З Німеччини виїхали брати Манн, Стефан Цвейх, Ремарк, Ганна Зелис. Їхні книги вважалися небезпечними

Бертольд Брехт в 1917 м, коли кінчалася Війна, був студентом фельдшерської школи, практика проходила в госпіталі, куди приводили найважчих поранених. Він пише баладу, одночасно переповнену їдкою сатирою й, з іншого боку, колоритом, містикою. ” Балада про вічного солдата” – лікарі увеченних ставлять у лад, далі навіть

мертвих. Вірші дуже тверді, нарочито холодні. Брехт уважав, що треба звертатися до розуму, а не почуттям. Це був і принцип його театру Берлинер-ансамбль. Його дружина, Олена Вайгель, відігравала головну роль. У драматургії Брехта дуже важливо, щоб крім текстів були пісні, що стають коментарями – зонги (Бернс Буш).

Одна із цікавих п’єс “Кар’єру Артура Уи, що могло й не бути”. Це версія приходу Гітлера до влади, змова фашистських структур з урядом, захоплення Австрії й посилення Німеччини. Артуро Уи – спочатку шістка, наприкінці оратор, що вирішує долі людей. Дуже важливо, хто цій кар’єрі сприяє

Антифашистські настрої властиві німецькій літературі. Леон Фейхтвангер. Тема переслідування єврейства. “Сім’я Оппенгеймеров”, “Єврей Зюсс”. Добуток історичного характеру, де фашизм – аналог жорстоких і катастрофічних епох

“Лже-нерон”.

Антифашистския тема у Творчості Т. Манна. Філософські романи: “Чарівна гора”, “Доктор Фаустус”, “Йосип і його брати”.

“Марио й чарівник” Виникає метафора фашизму. Дія відбувається в курортному містечку, в Італії. Головний герой – іноземець. У центрі оповідання – один єдиний епізод. На гастролі перебуває фокусник. Головний герой не хоче йти, але його вмовляє дружина. На сцену виходить в оксамитовому плащі виродлива маленька людина. Він володіє даром гіпнотизера й незабаром юрба дивиться на нього як на божество. Серед присутніх виявляється молодий рибалка Марио. Він гарний, скромний, потужний. Його чарівник перетворює в слухняну ляльку. Чарівник відключає свідомість і Марио міняється. Він стає вульгарним. У залі від ефекту починає наростати протест, люди починають виходити. Чарівник втрачає свою міць. Його влада виявляється не настільки невідворотної, як здалося спочатку. Оповідання закінчується втечею

Фашизм сильний тому, що йому підкоряються й не протистоять

Роман Ганни Зеерс “Сьомий хрест”. Історія втечі в’язнів з фашистського концтабору. Це укладені борці з фашизмом. Зав’язка – втеча семи чоловік з концтабору. Начальник концтабору наказує вкопати сім хрестів. У найближчі кілька днів утікачі вже прикуті до хрестів. Одному із утікачів вдається уникнути розправи – сьомий хрест порожній. Кілька днів, які герой проводить поза табором – основний зміст роману

Влада Гітлера була неповних 12-ть років. Люди охоплені страхом. Цей страх, бажання вижити, надія, що є робота, продукти змушують людей служити зі страху не тільки перед насильством і зі страху втратити те деяке, що вони мають

Головний герой з’являється в будинку сестри. Вона дивиться на нього з побоюванням, тому що вона розуміє, що якщо його вистежать, то її сім’ю піддадуть репресіям. На кільцях для серветок випалена свастика. Значить цей будинок фашистський, цей будинок – будинок ворога

Не багато хто знаходять у собі сили протистояти фашизму

Доля головного героя – надія на те, що фашизм буде переможений

Антифашистська література триває й після поразки Германії

Уроки війни не пройшли даром. Вони визначили дуже багато чого у творчості Білячи. “Де ти був, Адам?”, “Більярд о пів на одинадцяту”, “Очами клоуна”.

“Очами клоуна”. Викриття фашизму не центр. Це роман про несформоване життя парубка. Це історія любові. Головний герой нещасний тому, що над його улюбленою жінкою виявилися владні не почуття, а віра. Марія католичка. Для неї догмати віри важливіше її почуттів. Підкоряючись вимогам духівництва вона залишає свого клоуна. Ганс обурюється. Для нього її відхід до Шниру, їхнє одруження – це не шлюб. Це торгівля тілом, душею. Серед його спогадів війська 45 року. Уже зрозуміло, що фашизм приречений, але батьки відправляють свою дочку, сестру Гансу, у війська. Зрозуміло, що вона приречена. Ганс бачить, як вона йде. Ганс не може простити цього батькам, але він не здатний мстити. Він здатний тільки порвати з ними все відносини

Сент-Екзюпері “Листа до заручника”, ” Маленький принц “.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Антифашистська тема в західній літературі