Аналіз вірша Бальмонта “Фантазія”

“Фантазія”, як і більшість інших віршів Бальмонта, пронизана райдужної свето-повітряною грою. Створювані Образи втрачають речовинність, здобувають летучу невагомість, начебто розчиняються в “світлому дощі”, в “місячному сяйві”. Цьому сприяє пристрасть поета до нанизування численних епітетів, у ланцюжку яких тоне обумовлене ними Іменник. Інша помітна у вірші особливість бальмонтовской поетики – інтенсивна, часом гіпертрофована Музикальність. Звуковий^-звуковий-словесно-звуковий потік в “Фантазії” здобуває фарбування

хлюпання, що колише, неясного дзюркоту. Тиша Місячної ночі оттеняется сполохами шепоту, подихів, моленья.

Улюблений ритмічний хід Бальмонта – повтори різних типів. Це насамперед ліричні повтори. Часто в границях одного вірша двічі, а те й тричі повторюється одне слово. Використовується й своєрідний принцип лексичного “луни”, коли слово знову спливає через кілька віршів після своєї Першої появи. Так, у третій строфі – своєрідній музичній коді вірші – повторюються слова й словесні Групи, використані в першій і другій строфах: пенье, сиянье, місяць, тріпотять, віщих, дрімають, внемлют, стогін

Ще

важливіше Повтор однорідних граматических конструкцій, використовуваний і в рамках окремого вірша, і в рамках строфи – завдяки Граматичній однорідності нівелюються семантичні розходження слів, так що, наприклад, словесні пари “дрімає – внемлет” Або “згадуючи – проклинаючи” сприймаються майже як пари синонімів. Часто прибігає Бальмонт до анафоричного зв’язування Суміжних. рядків і до внутрішніх рим Не менне помітна й інша грань звукової організації вірша – найширше Використання алітерацій і асонансів. Особливо любить Бальмонт інструментування на шиплячі й свистячому приголосні: по Вірші прокочуються звукові хвилі ш-щ-ч, з-з, велика роль сонорних р-м-н. Не проходить поет і повз можливість Ефективно використовувати асонанси: наприклад, у третьому вірші в п’яти з восьми ударних позицій виявляється в, а в шостому – Четырежды використаний ударний а. Бальмонту властиве вміння додати традиційному віршованому розміру новий Ритмичоднородности нівелюються семантичні розходження слів, так що, наприклад, словесні пари “дрімає – внемлет” або “згадуючи – проклинаючи” сприймаються майже як пари синонімів. Часто прибігає Бальмонт до анафоричного зв’язування Суміжних рядків і до внутрішніх рим

Не менне помітна й інша грань звукової організації вірша – найширше використання Алітерацій і асонансів. Особливо любить Бальмонт інструментування на шиплячі й свистячому приголосні: по вірші Прокочуються звукові хвилі ш-щ-ч, з-з, велика роль сонорних р-м-н. Не проходить поет і повз можливість ефективно Використовувати асонанси: наприклад, у третьому вірші в пятиеский відтінок. За рахунок сильного подовження вірша(поет розтягує Його до восьми стоп) ритмічний рух здобуває якість сонливої сповільненості, співучої повільності, розміряної Ворожіння. “Фантазія” зовні являє собою розгорнутий опис сплячого, зимового лісу

Поет ніяк не локалізує позицію Ліричного “спостерігача”, не конкретизує психологічних обставин його бачень. Тому він не прагне до “ботанічного” точності, але використовує тему зимової природи лише як привід для того, щоб розгорнути безбережну гру Ліричної уяви. По суті справи, змістом вірша стає мозаїка скороминущою, породженою фантазією поета Образів. Композиція вірша аморфна: кожний наступний рядок не стільки розширює сферу зображення, скільки Варіює на різні лади первісне скороминуще враження

Це враження майже не заглиблюється: лише наприкінці другої Строфи з’являється натяк на активність ліричного суб’єкта. Цей сплеск активності – черги питальних речень – Ледь намічає існування другого, містичного плану вірша. За “тихими строданиями” дерев поет розрізняє Примарних “парфумів ночі” ефемерні створення з ” очами, щоіскряться,”. Піротехніка “місячного сиянья” доповнюється новою Якістю:інтуїція витлумачує гарну тревогулеса як “жадаю

Віри, спрагу Бога”. Однак новий поворот ліричного Сюжету не одержує розвитку: ледь виявившись, інтонація містичної тривоги знову поступається місцем самоцільному милуванню “лісовою” декорацією. Внутрішня виразність вірша – у перетворенні статичної картини застиглого лісу в Динамічний, що безперервно міняє своє русло потік образів. Природні стихії – вітер, заметіль, ліс – оживлені тут Характернейшим для Бальмонта прийомом – уособленням: у вірші все рухається, почуває, живе. Образи вільних Стихій(вітру, моря, вогню) у художньому світі Балбмонта начебто просвічуються, здобувають прозорість і глибину Символів

Вони передають відчуття вільної гри сил, легкості, легкості, розкутій зухвалості, в остаточному підсумку – Вільності людини у світі. В “Фантазії” за швидко мінливими, калейдоскопически мигтючими ликами зимової ночі – Легкокрила уява художника, його нічим не скована творча воля. Зовнішні обриси бальмонтовских образів позбавлені Графічної чіткості

Найтоншими торканнями поет наносить лише контури предметів, змушуючи їх начебто пульсувати під місячним Висвітленням. Для ліричних пейзажів Бальмонта взагалі характерні мотиви тремтіння, вібрації, трепету, що надають образному Ладу якості зыбкости, мінливості, скороминущості. Виділимо в стижотворении словосполучення цієї семантичної групи: “тріпотять очертанья”, “роптанья вітру.2, “дощ струменіє”, “іскри місячного сиянья”.

Автор твору: Ілля


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Аналіз вірша Бальмонта “Фантазія”