Зразки творів для початкових класів з планами і орфограммами

Крива указка. Вчителька Ніна Василівна на великій таблиці показувала учням літери. Указки у неї не було, і вчителька користувалася олівцем. Олівець був короткий. Ніна Василівна попросила дітей принести їй красиву паличку. На другий день діти принесли двадцять сім вказівок. Тут були Хворостинка, бамбукові палички і старанно виструганих палички. Їх зробили або батько, або дядько, або мама, або старший брат. І ось вчителька взяла незграбно виструганих паличку і запитала, хто зробив цю указку. – Цю паличку вистругав я, – відповів Вася Лукашов.

Він засоромився і опустив голову. Вчителька похвалила Васю. Вона взяла його указку і почала показувати нею нові літери. Діти дивилися на Васю з повагою. Правопис: старанно, палички, незграбно, похвалила, дивилися

. План переказу: 1. Що попросила вчителька у дітей? 2. Які указки принесли їй діти? 3. Яку указку взяла вчителька? 4. Хто зробив криву указку? 5. Як діти дивилися на Васю? Завдання. 1. Розкажіть про такі випадки у вашому житті. 2. Передайте зміст оповідання від імені Васі. Вставте епізод “Будинку за роботою”.

Петіна пшениця. Задумав Петя великий колосок пшениці виростити. Він поклав у землю зерно

і водою поливав. Зросла пшениця вище хлопчика. Колосок був великий і щільний. Кожен день бігає Петя дивитися, не дозріла пшениця. Батькові хвалиться, що його колосок найвищий у світі. Одного разу Петя навідався до пшениці. Хлопчик ледве не заплакав. Вітер поламав стебло. Батько заспокоїв сина. Він повів Петрику в поле і показав широке поле пшениці. Вітер котив нивою золоті хвилі. Хлопчик дізнався від батька, що один стебло – беззахисний. Коли їх багато, вони один одного підтримують. І вирішив Петрику посіяти цілу жменю зерен. Слова і вирази: великий колосок, виростити, широке поле, вітер котив золоті хвилі. Правопис: Петя, зерно, поливав, пшениця, вище хлопчика, кожен день, хвалиться, найбільший, мало не заплакав, стебло, беззахисна, підтримують, жменю.

План переказу: 1. Що задумав виростити Петя? 2. Яка виросла пшениця? 3. Чим хвалився Петя перед батьком? 4. Що сталося зі стеблом? 5. Куди повів батько сина? 6. Про що Петя там дізнався? 7. Що вирішив він? Завдання. 1. Розкажіть розповідь від імені батька. 2. Доповніть розповідь епізодом “На ділянці Петрику”.

Знову до роботи. Дідові Тимофія не сиділося на пенсії. Не міг без роботи. Навесні попросився помічником до пілота, який зітру добрива на колгоспних полях. Призначили діда заправляти суперфосфатом літак. Аеродром влаштували за навісом діда. Петю ніхто не призначав до роботи. Хлопчик прийде зі школи, зробить уроки і гайда на аеродром. Допомагав дідові сипати добриво в літак. Рівне сіється на жирну ріллю суперфосфат. Дідові очі сяяли якимсь дивним світлом. У жнива зібрали великий урожай. Дід і онук раділи. Там була і їх частка роботи. Вирази: не сиділося на пенсії, заправляти суперфосфатом літак. Правопис: Тимофія, не міг, навесні, помічником, аеродром, ніхто, не призначав, зі школи, великий.

План переказу: 1. Бажання працювати. 2. Знову на трудовому фронті. 3. Петя – помічник діда. 4. Великий врожай. 5. Радість діда і онука.

Спас поїзд. Хлопчик Коля швидко йшов колією залізниці. Він поспішав у сусіднє село до школи. Вітерець качав кінці червоного краватки. Коля завжди зустрічав пасажирський поїзд. Хлопчик часто зупинявся і дивився услід поїзду. Зараз Коля теж зупинився і вдумливо дивиться на рейки. Потяги ще немає, Коля раптом бачить велику тріщину на рейці. Що робити? Поїзд уже гримить, Коля швидко зірвав з себе піонерський галстук і почав розмахувати ним. Машиніст побачив і зупинив поїзд. Життя людей було врятовано. Слова і вирази: колією, село, пасажирський поїзд, Коля, дивиться, рейки. Правопис: сусіднє, вітерець, хлопчик, слідом, бачить, гримить, піонерський, машиніст, зупинив. План переказу: 1. Куди йшов Коля? 2. Що він побачив? 3. Що зробив хлопчик? Завдання. Розкажіть, які малюнки можна намалювати за змістом цієї розповіді.

Постріл з літака. Над пустелею пролітав літак. Вдалині синіло море. Впевнено гуділи мотори. Літак швидко перетинав пустелю. Механік штовхнув пілота і показав униз. Пілот глянув і побачив, як їм назустріч летіли два птахи. Одна наздоганяла другу. Літак і птах-утікач зближувалися. Хижак раптом кинувся на втікача, але промахнувся. Він знову подивився вгору, щоб кинутися вдруге. Втікач майже зрівнявся з літаком. Механік зауважив, що утікач був схожий на голуба. Голуб стрімголов пролетів з шумом під літак. Хижак зухвало кинувся туди. Але снопа механіка наздогнала його. Сокіл, кружляючи, падав вниз. Правопис: над пустелею, вдалині, впевнено, перетинав, механік, вниз, пілот, назустріч, хижак, вгору, вдруге, стрімголов, зухвало.

План переказу: 1. Літак над пустелею. 2. Назустріч птиці. 3. Хижак кинувся на голуба. 4. Голуб пролетів з шумом під літак. 5. Снопа наздогнала хижака. Завдання. Напишіть розповідь від імені механіка.

Вівця і Вовк. Йшла Вівця на пасовищі і зустрілася з Вовком. Вовк дізнався, куди мандрує Вівця, і сказав, що хоче її зараз з’їсти. Вівця не заперечувала, але сказала, що спершу треба добре помитися. Вовк згодився. Хитра Вівця призвела Вовка до капкана та й каже йому: – Поклади туди лапу – і там її вимиють. Вовк поклав лапу в капкан. Тягнувся-тягнув, але не міг витягнути. Скоро люди прийшли з села і помили Вовка по-своєму. Слова і вирази: мандрує, капкан, помили Вовка по-своєму. Правопис: пасовище, з’їсти, не заперечувала, спершу, призвела, вимиють, не міг, із села, по-своєму.

План переказу: 1. Куди йшла і з ким зустрілася Вівця? 2. Що сказав вівці Вовк? 3. Як Вівця перехитрила Вовка? 4. Чим усе це закінчилося?

Ваня і щеночек. Загримів грім. Спалахнула блискавка. Пішов дощ. Ваня злякався. Він вискочив з будинку і почав кликати маму. Було дуже темно. Хлопчик нічого не бачив. Весь мокрий, він сів навпочіпки і гірко заплакав. А грім ще сильніше гримів. Раптом хлопчик прислухався: навколо нього, біля самих ніг, щось жалісливо скавучав. Ваня простягнув руку і в темряві намацав мокрого щеночка. Хлопчик підняв його і притулив до себе. Щеночек тицявся мордочкою в груди. Ваня нічого не боявся. Він взяв щеночка і пішов додому. Ваня обережно забрався на лаву. Вода збігала з нього і залишала калюжі на підлозі. Притуливши до себе щеня, хлопчик міцно заснув. Правопис: загримів, грім, блискавка, не бачив, навпочіпки, навколо нього, не боявся, додому, обережно.

План переказу: 1. Настає гроза. 2. Ваня злякався. 3. Хлопчик знайшов щеночка. 4. Страх пройшов. 5. Міцний сон. Завдання. 1. Усно доповніть розповідь епізодом “От і мама прийшла”. 2. Напишіть розповідь від імені Вані. 3. Розкажіть про такі випадки у вашому житті. 4. Розкажіть подібний розповідь на тему “Ваня і кошеня”.

Кінь-друг людини. В одного чоловіка був гарний, розумний кінь. Господар і кінь не розлучалися багато років. Одного разу, під час війни, чоловік потрапив у полон. Вороги схопили і його коня. Вночі пов’язаний полонений раптом почув недалеко іржання свого друга. Тихо підліз він до того місця, де був прив’язаний кінь, і зубами перегриз мотузку. Кінь став вільним. Ласкаво подивився він на свого господаря, наче роздумуючи, що робити. Потім схопив його зубами за пояс і стрілою помчав по знайомій дорозі. Виснажений, весь в милі, кінь домчав господаря до своїх. Слова і вирази: у полон, полонений, стрілою помчав. Правопис: прив’язаний, вночі, пов’язаний, недалеко, виснажений.

План переказу: 1. Який кінь був у одного господаря? 2. Що трапилося під час війни з чоловіком і конем? 3. Як полонений звільнив коня? 4. Як врятував кінь свого господаря? Завдання. 1. Напишіть розповідь від імені господаря. 2. Усно доповніть розповідь епізодом “У своїх”.

Береза. Володя дуже любив березу. Він часто ходив до лісу. Йому було весело на лоні лісової природи. Але сьогодні хлопчику було зовсім невесело. Молода береза облилася сльозами. Чиясь безжалісна рука заради солодкого соку глибоко поранила кору.

Володя з Юрієм замазали і зав’язали рану. Вони з нетерпінням чекали появи першої зелені. За тиждень весь ліс зазеленів. Кора берізки і гілочки почорніли.

– А в наступному році вона оживе? – Запитав Юрій.

Хлопцям хотілося, щоб зеленіла берізка. Але з неї закінчився сік через прорубану кору. Береза без соку, як людина без крові, не може жити.

Правопис: береза, весело, сьогодні, невесело, безжальна, зав’язали, з нетерпінням, чекали, зазеленів, не може.

План переказу: 1. Що більш за все любив Володя? 2. Чому зіпсувалося настрій у Володі? 3. Як рятували хлопчики березу? 4. Чому берези не зазеленіла і не змогла жити? Завдання. 1. Розкажіть, що вам відомо про березі. 2. Доповніть розповідь епізодом “Посадка берез”.

Восени. Була тепла ясна осінь. Осіннє повітря був прозорий, тихо. На заході, під безхмарним небом, стояло велике золоте сонце. Під його косими променями золотом сяяла жовте листя лип і беріз. Зеленіли темним листом крислаті яблуні, рожевіли груші. На вербах листя порідшала, зблідла, і здавалося здалеку, що верби тепер лише розвиваються, як ранньою весною. Сухе листя дощем спадала з дерев, черкав про гілочки і шелестіло. Під ногами шелестіли цілі килими сухий, спотвореної листя. Правопис: осіннє, безхмарним, променями, зеленіли, широкополі, рожевіли, порідшала, здалека, ранньою весною, з дерев, шелестіли.

План переказу: 1. Яка пора року настала? 2. Які зміни відбулися в природі? 3. Що сталося з сухим листям? Завдання. Напишіть подібний розповідь на тему “Весна”, змінюючи окремі слова і пропозиція відповідно до змісту оповідання.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Зразки творів для початкових класів з планами і орфограммами