Зразки лірики весняної календарної обрядовості

Зразками лірики весняної календарної обрядовості пізнішого княжого періоду, коли весілля відбувалося за згоди батьків нареченої, є Твори типу “Царівна”, “Царівна і царенко”:

А в городечку царівна, царівна,

А за городечком царенко, царенко.

Приступи, царенку, близенько, близенько, Поклонись царівні низенько, низенько. Приступи, царенку, ще ближче, ще ближче, Поклонись царівні ще нижче, ще нижче.

Або:

– Царівно, царівно, мостіте мости, Ладо моє, мостіте мости!

– Царенку, царенку, вже й помостили, Ладо моє, вже

й помостили.

– Царівно, царівно, ми ваші гості!

– Царенко, царенко, за чим ви гості?

– Царівно, царівно, за дівчиною…

Як вказує О. Потебня, “мощення мостів є символом очікування… Мощення мостів по весні може бути спогадом про небесний міст, по якому боги сходили на землю. Тепер я думаю, що в пісні “Мостіте мости”, в якій по цих мостах переходить не батько, не мати, а милий… мощення моста виражає очікування саме шлюбу, і отже, має зв´язок з уявленням неба мостом”.

Тут, як і в багатьох інших, мотив мощення мостів вже переміщається зі сфери міфу і вживається як означення приготування

до прийому гостей; а архаїчне звертання “Ладо” означає звернення не до язичницького божества, а до коханого (коханої). Серед княжих гаївок часто зустрічаються воєнні мотиви (твори типу “Коничок заржав, він доріженьку почув”). Ці твори весняного циклу дуже схожі на співвідносну за тематикою та періодом творення групу колядок лицарсько-дружинного та княжого періоду.

Подібними до відповідних творів зимового циклу є й військово-історичні гаївки, в яких збереглися елементи чи натяки на реальні історичні явища та події, назви міст, поселень, річок тощо. Існує багато гаївок з козацькими темами та мотивами:

Біда ж тому козакові

Ніг з стримену не виймає,

На сивому коникові.

Ані сіна, ні воброку,

Як ніч, так день поїжджає,

Лиш шабелька коло боку.

Як і в зимовому, у весняному циклі календарної обрядовості існує пласт історичних гаївок, у яких виразно проступають патріотичні мотиви, заклики до незалежності, національного усвідомлення себе як окремої нації:

Синя лента, жовті кінці,

Тримаймося, кохаймося,

Тримаймося, українці!

Та лихого цураймося.

У цих творах звучать згадки історичних подій періоду визвольних змагань:

Най воскреснуть з могил тії

Нарід її привітає,

Наші стрільці січовії,

“Ще не вмерла” заспіває.

Най воскресне Україна,

Ще на вмерла тая слава,

Сріблом-злотом замаїна…

Що 500 літ в степу спала.

Ряд текстів звеличує героїв, що померли за визволення рідного краю. Тут мотив вшанування померлих предків трансформується і набуває нового патріотичного звучання:

Вже весна воскресла.

Чорніють могили,

Травки зеленіють,

Військом насипані,

Там на Закарпатті

Там лежать герої,

Могили чорніють.

Що за волю впали…

Ці твори нерідко перегукуються з історичними піснями та суспільно-побутовою лірикою (зокрема стрілецькими та повстанськими піснями).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Зразки лірики весняної календарної обрядовості