ЗОЛОТИЙ ЧЕРЕВИЧОК

Мета: ознайомити учнів з українською народною казкою “Золотий черевичок”; поповнити знання учнів про тематику народних казок; виявити вміння учнів читати і переказувати зміст казок, дотримуючи особливостей їх стилю; опрацювати художні засоби, властиві народним казкам; розвивати творче мислення; виховувати інтерес до народної творчості.

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним бувай

І про кмітливість не забувай!

МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Артикуляційна вправа

“Чашечка”

Чашку чарівну я можу зробити,

З глини її не потрібно ліпити.

Вгору широкий язик підіймаю,

Старанно в нього краї загинаю.

Соком наповню її чи водою –

Чашка чарівна завжди зі мною.

(Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд.)

Удосконалення читацьких навичок

– Поясніть значення прислів’я.

– Прочитайте прислів’я, змінюючи логічний наголос.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Мудрим ніхто не

вродився, а навчився.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Вернісаж”

Учні презентують свої малюнки, розповідають стисло улюблену українську народну казку.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Який твір називають казкою?

– Яку будову має казка?

– На які групи поділяються казки?

– У якій народній казці хитрий та незалежний герой від усіх утік, а перехитрила його лисиця?

– У якій казці розповідається про овоч, що виріс дуже великим і цим завдав багато клопоту господарям?

– У якій казці свійський птах залагодив шкоду, вчинену домашнім гризуном, і збагатив своїх господарів?

– Сьогодні ми ознайомимося з українською народною казкою “Золотий черевичок “.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Читання української народної казки “Золотий черевичок” комбінованим способом (учитель-учні)

– Чи сподобалася вам казка?

– Назвіть усіх героїв казки, з якими ви познайомилися під час читання.

– Яку відому авторську казку вона нагадує? (“Попелюшка”)

Словникова робота

Прядиво – волокно конопель, льону, бавовни, вовни і т. ін., приготовлене для прядіння.

Причепурила – прикрасила.

Відпра – церковна служба.

Фізкультхвилинка Повторне читання казки учнями “ланцюжком”

– Як називаються слова, якими традиційно починається казка? Наведіть приклад із казки “Золотий черевичок”.

– Які магічні числа найчастіше зустрічаються у казках?

– Що в казці “Золотий черевичок” реальне, а що – фантастичне? Чому?

– Хто з дійових осіб викликає у вас повагу, а хто – осуд? Чому?

Характеристики героїв казки

Рольова гра

Учні від імені героїв казки розповідають про себе, свою мету.

– Казки містять одвічні істини, закликають усіх бути добрими та милосердними. Боротьба добра зі злом – головний конфлікт казки. Саме в процесі розгортання й розв’язання конфліктів виявляють свої риси персонажі в літературі.

Проблемно-пошукове завдання

– Визначте своєрідність конфлікту казки “Золотий черевичок”.

Інтерактивна вправа “Займи позицію” з обгрунтуванням

– Чи завжди добро перемагає зло?

Фізкультхвилинка Літературний диктант

Що, вмираючи, мати подарувала доні? (Зернятко) Куди послала Ганну мачуха? (Пасти бичка) Яку дерево виросло із зернятка? (Верба яра) Хто допомагав Ганні виконати роботу? (Панни, які жили у вербі) Куди пішла баба зі своєю донькою у неділю? (До церкви) Скільки разів Ганна була у церкві? (Тричі) Чому на тому місці, де стояла Ганна, налили смоли? (Щоб пристали черевички.) Чи здогадалася мачуха, що за красуня була в церкві? (Ні) Як знайшли власницю черевичка? (Міряли, на чию ногу прийдеться черевичок.) Чи одружився князенко з Ганною? (Гак) Що сталося з вербою та криничкою? (Пішли в землю та в князенковому саду вийшли.)

Гра “Хто це, чий портрет?” Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

Робота в групах

– Використовуючи подану таблицю, доведіть, що казка “Золотий черевичок” є народною.

Казки

Народна

Літературна

Автор (колективний) – народ

Автор – конкретна особа

Існує в усній формі (записана пізніше створення)

Створюється у письмовій формі

Текст має варіанти, можуть вноситися зміни

Варіанти відсутні

Передається від оповідача, адресована слухачеві

Створюється письменником, адресована читачеві

– Чи можна казку “Золотий черевичок” віднести до чарівних? Якщо так, то чому?

Гра “Укажіть власників прислів’їв”

І за холодну воду не береться.

Ганна Роботящі руки гори перевернуть.

На дерево дивись, як родить, а на людину – як робить.

Бабина дочка Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

Косо, криво, аби живо.

Тіло в злоті, а душа в болоті.

Добре ім’я – найкраще багатство.

ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа “Мікрофон”

Казка змусила мене замислитися над тим, що… Казка навчила мене…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати казку, переказувати (с. 21-28).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 21

Робота над скоромовкою

Садівник в саду працює,

Сапа в нього і граблі.

Він сапає й обгортає

Все, що лізе із землі.

Артикуляційна гімнастика (динамічні вправи)

Годинник.

Відкрити рот. Губами зробити посмішку. Кінчиком язика по черзі тягнутися до куточків рота.

Гойдалки.

Відкрити рот. Язик напружений, намагатися дотягнутися до підборіддя і носа.

Сховай цукерочку.

Закрити рот. Язик напружений, упиратися по черзі в щоки.

Чистимо зуби.

Закрити рот. Язиком виконати кругові рухи між зубами і губами.

Конячка.

Прикріпити язик до піднебіння, так, щоб можна було клацнути. Цокнути сильно і повільно, тягнучи під’язикову зв’язку. Повторити кілька разів.

Варення.

Відкрити рот. Верхню губу облизати широко язиком, і прибрати язик у глибину рота.

Облизуємо губки.

Відкрити рот. Облизувати по черзі верхню потім нижню губу по колу.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ЗОЛОТИЙ ЧЕРЕВИЧОК