З казки слова не викинеш

Матеріал уроку. Українська народна казка “Яйце-райце”.

Мета. Розширити й узагальнити знання учнів про види українських казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками чарівної казки; удосконалювати вміння читати діалоги; виховувати любов та повагу до народної творчості.

Обладнання. Книжка “Українські народні казки”, ілюстрації до казки.

Хіт уроку

I. Актуалізація опорних знань.

– Як традиційно починається казка?

– Пригадайте назви казок, які починаються зі слів “Жили були дід та баба” (“Коза-Дереза”, “Колобок”, “Летючий корабель”, “Солом’яний бичок”, “Голе телятко”, “Кривенька качечка”, “Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат”, “Курочка Ряба”, “Івасик-Телесик”.)

– Відгадайте назви казок, які починаються зі слів:

– “Ішов дід лісом, а за ним біг пес…” (“Рукавичка”)

– “Були собі сестричка та братик…” (“Сестричка та її братик золотий баранчик”)

– “Були собі чоловік та жінка і була у них одна дочка…” (“Золотий черевичок”) Слово вчителя. Ви помітили, що в наших казках батько з матір’ю інколи фігурують там. де е троє, п’ятеро, семеро, восьмеро, дев’ятеро, дванадцятеро дітей. Дід і баба, як правило, або зовсім не мають дітей, або отримують їх в дар чарівним способом. Зате в них є курочка або чарівна рибка, які причетні до творення світу. Адже Мати світу поєднує в собі як материнське, так і батьківське начала, як земне – так і небесне.

Українська казка – це особливий скарб алегоричної мудрості, який закодував у собі знання про творення світу і всіх живих істот, про роль людини у цьому світі. Казка тонко і легко розкриває на рівні нашої підсвідомості ті потаємні комірчини пам’яті, в яких заховані закони співжиття у безмірному просторі буття. Казка тільки зовні видається простою: насправді вона має чіткі сюжетні лінії з потрійним повтором. У ній завжди присутні дуальні “герої”, що символізують Добро і Зло, Життя і Смерть. Правду і Кривду. Казка – це як вишитий рушник, на якому в барвистихзавиточках вгадуються контури вічного Дерева Життя.

II. Мовна розминка.

Відгадайте назву казки, читаючи у кожному слові лише першу букву.

ЯГОДА ЙОД ЦИБУЛЯ ЕКРАН

РИБА АКУЛА ЙОРЖ ЦУКОР ЕМБЛЕМА

(Яйце-райце)

Цікаво знати, то назву цієї казки не можливо перекласти на жодну іншу мову в усій понятійній багатозначності.

III. Повідомлення теме і мети уроку.

– Сьогодні на уроці ми будемо ознайомлюватись з українською народною казкою “Яйце-райце”.

IV. Робота над казкою.

1. Первинне сприйняття казки.

Казку починає читати вчитель, а продовжують дочитувати учні самостійно мовчки до с. 28.

2. Словникова робота.

Знайдіть у тексті і прочитайте виділені слова та словосполучення. (Позиватися, у великій пригоді стану, господи, небожа, скот) та поясніть їх значення.

– Позиватися – подавати на когось в суд з метою розв’язати якусь суперечку.

– У великій пригоді стану – допоможу у непередбаченій події, випадку.

– Скот – худоба.

– Небожа – зменшено-пестливе до небіж і небога (син брата або сестри, про рідних).

3. Аналіз змісту казки.

Жайворонок – це цар небесної сфери, миша – володарка землі.

– Що спричинило сварку між царем та царицею? Чому така маленька незгода призвела до порушення ладу у всьому світі?

– Хто виявився хитрішим?

– Кого на війну скликає цар?

– Чому цариця скликає звірів?

Миша-маленька, сіренька, а в казці володіє всім земним світом. Бо вона і на землі, і під землею, і в землі. Вона бачить і чує те, що для інших заховане.

– Для чого цариці потрібна була комашня?

– Хто між птахів був наймудріший?

– Кого зустрів стрілець?

– Скільки разів просив орел стрільця? Знайдіть цей уривок і зачитайте.

– Скільки років годував чоловік орла?

– Чому саме тричі орел опускав чоловіка додолу?

– До кого прилетів орел з чоловіком?

Прочитайте речення, у якому згадується про яйце-райце.

V. Підсумок уроку.

– Уривок з якої казки ми почали читати на уроці?

– Доведіть, що ця казка – чарівна.

– Що у казці здивувало вас?

– Коли ви хвилювалися найбільше?

VI. Домашнє завдання.

Виразно читати першу частину казки. Скласти план. Стисло переказувати (с. 26-28).

З казки слова не викинеш