Характеристика образа Олени в трагедіях Еврипида

Олена – персонаж трьох трагедій Еврипида: “Троянок”, “Олени” і “Ореста”. Дві з них, “Троянки” і “Орест”, представляють традиційний образ Е. – невірної дружини, що втекла з Парисом, і винуватниці лих, що обрушилися на Елладу. У трагедії “Олена” Еврипид зображує Е. невинної. У трагедії “Троянки” зображене відведення в рабство знаменитих троянських жінок У числі полонених виявляються й Е., що греки передали Менелаю з побажанням убити або відвезти назад у Грецію.

Зустрівшись із чоловіком по закінченні

Троянської війни, Е. не випробовує зніяковілості або сорому, але намагається прикрити свою зраду мовленням, повної обману й софістичних вивертів. Е. затверджує, що спонукала неї до провини божественна необхідність, а стара Гекуба показує, що це була пристрасть до Парису й незліченних багатств Е. наполягає на тому, що після смерті Париса вона жила в Троє бранок, тим часом, за словами Гекуби, все це час вона насолоджувалася розкішшю азіатського життя й нізащо не хотіла залишати Трою. Сцена одержує особливе звучання, тому що всі знають, що Е. не буде вбита Менелаем, але підкорить його собі й благополучно повернеться
додому. Щодо цього її образ контрастує з образами інших бранок: Кассандри, Андромахи, Гекуби, Поліксени, які, не маючи за собою ніякої провини, перетерплюють насильство, знущання, а деякі й смерть.

У трагедії “Орест” зображений приїзд Е. із Трої в Аргос, куди Менелай, боячись гніву юрби, таємно надіслав її раніше свого власного прибуття. У трактуванні образа Е. цією трагедією виділяються два аспекти. З одного боку, це така Е., який вона сприймається греками, – “цариця зол”, винуватниця війни й всіх взагалі лих, заподіяних війною. Е. оточена ненавистю як юрби, так і домочадців, які вважають її причиною нещасть, що осягли їхній будинок.

З іншого боку, підкреслюється, що крім відношення до Е. батьків і матерів загиблих героїв, крім її злочину перед Грецією існує божественний задум, знаряддям якого вона була. Е. має бути стати богинею, і риси божественного вгадуються в деяких особливостях її поводження. Зайві страсті обходять її стороною, по контрасту з іншими учасниками драми вона зберігає міру у своїх переживаннях.

Сум про долю будинку Агамемнона врівноважується в ній радістю за дочку Гермиону. Будучи, по думці всіх учасників трагедії, головною винуватницею інтриги, Е. одна не випробовує особливих страждань. Коли ж зневірений Орест і Пилад хочуть убити її як винуватницю всіх зол, Аполлон несе її на небо, тому що вона не підлягає людському суду. У трагедії “Олена” Еврипид викладає версію, відповідно до якої не сама Е. була повезена Парисом у Трою, а її примара, виткана Герой з ефіру Сама ж Е. на час Троянської війни була перенесена Гермесом у Єгипет до благочестивого царя Протею, де повинна була, зберігаючи вірність Менелаю, чекати, поки він з волі богів не виявиться в цій землі


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Характеристика образа Олени в трагедіях Еврипида