Відповіді на білет № 3 ДПА-2013 9 клас “Світова література”

1. Розкажіть про Гомера як легендарного основоположника європейської літератури. Поясніть суть гомерівського питання

Гомер – легендарний давньогрецький поет, який започаткував античну, а фактично, і європейську літературу. Гомер вважається автором “Іліади” та “Одіссеї”, двох епічних поем. За легендою, Гомер жив близько 8 століття до нашої ери, був сліпим аедом, тобто мандрівним співцем. Також за легендою, Гомер був неписьменний, а тому його поеми довгий час виконувались усно, а тільки потім були записані.

Сюжет “Іліади”

героїчно-міфологічний. Він присвячений подіям Троянської війни, яка, за переказом, почалася із-за викрадення троянцем Парисом Олени Прекрасної, дружини ахейського царя Менелая. Греки та троянці знищували один одного з волі Зевса, який вирішив зменшити кількість людей на землі. Самі олімпійські боги також брали участь в битвах. Сюжет “Одисеї”, також міфологічного епосу, присвячений багатолітнім мандрам моряка Одисея через дивні та небезпечні краї.

Вплив Гомера на античну, а відтак, і світову культуру величезний. Його поеми стали взірцями для античного епосу. Гомер залишається джерелом для

вивчення світогляду стародавніх греків, їхнього суспільства, побуту, звичаїв, моралі, матеріальної культури. Розмір, яким віршував Гомер, гекзаметр, став канонічним розміром для всього наступного античного епосу.

“Гомерівське питання” – це питання про авторство поем “Іліада” та “Одисея”. Не доведене авторство цієї людини щодо поем. Деякі вчені вважають неможливим, щоб Гомер, тобто одна людина, була автором такого великого епосу в дописемний період. Вони вважають, що епос був створений поодинці великою кількістю поетів, тобто мандрівних бардів, а набагато пізніше об`єднаний у дві єдині великі поеми та записаний. Гомер, на їхню думку, – це або вигадане ім`я, або назва гурту співців, або ім`я укладача.

Немає жодних достовірних свідчень про життя Гомера, невідомі роки його життя. Кілька біографій Гомера дуже суперечливі. Сім міст-полісів в Елладі вважали Гомера своїм земляком.

2. Поясніть своєрідність зображення теми кохання в трагедії “Фауст” Й. В. Гете. Охарактеризуйте образи Фауста й Маргарити.

Тема кохання у “Фаусті” розкривається з різних боків. Це водночас, велике щастя, величне почуття, а водночас фатальна річ, яка призводить героїню до загибелі. Кохання Фауста та Маргарити пристрасне, велике, проте воно закінчується трагічно.

Фауст – це діяльна, розумна, ерудована людина. В коханні він пристрасний та емоційний. Побачивши чарівну Маргариту на вулиці, він захоплюється нею вмить. В Маргариті його привертає чистота та невинність. Ця мила дівчина, майже дитя, нагадує йому ангела. Фауст чесно вірить у те, що його кохання буде вічним.

Маргарита сором`язлива, цнотлива та по-дитячому вірить в Бога. Вона живе чесною працею, подекуди досить тяжкою. Маргарита, мабуть, стала б доброю дружиною. “Ви створені для радощів сімейних” – каже їй Мефістофель при першій зустрічі. Як майже ангельська істота, Гретхен відчуває приховану диявольську сутність Мефістофеля та боїться його.

Проте Маргарита також здатна на велике кохання, велику пристрасть. Покохавши Фауста, вона здатна пожертвувати для нього всім у своєму житті. Їхня любов протиставляється стосункам Мефістофеля та Марти, розсудливим та лицемірним.

Фауст розуміє, що близькі стосунки з цією дівчиною можуть зруйнувати її тихе та мирне життя. У місті, де живе Маргарита, позашлюбні стосунки для дівчини – велика ганьба. Але Фауст дає волю своїй пристрасті, підштовхуваний Мефістофелем. Родина дівчини зруйнована, її брат гине від руки Фауста під час сутички. Фауст та Мефістофель після вбивства тікають з міста, лишивши дівчину саму. Осоромлена, вона опиняється в злиднях, втрачає розум та топить у ставку новонароджену доньку.

Але навіть після того, як життя та розум Гретхен загублені, в її душі лишається щось святе, “світлий світ дитини”. Чекаючи страти в тюрмі, вона знов бачить свого коханого Фауста. Той схаменувся та за допомогою Мефістофеля намагається її виручити. Маргарита відмовляється від цього: “Я підкорююся божому суду… Спаси мене, мій Отче, у вишині!”

Тому душа Маргарити, незважаючи ні на що, буде врятована.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Відповіді на білет № 3 ДПА-2013 9 клас “Світова література”