Відбиття етичних і естетических ідей декабризму в комедії “Горе від розуму”

“Горе від розуму” – социально-политическая комедія. Грибоєдов дав у ній правдиву картину російського життя после Вітчизняної війни 1812 року. У комедії поставлені злободенні суспільні питання того времені: про державну службу, крепостном праві, освіті, воспитании, про рабське наслідування дворян всьому іноземному й презирстві до всього національного, народному. Комедія Грибоєдова показала причини виникнення декабризму; крім того, поставлені в “Горе від розуму” суспільні питання разрешаются автором також, як вирішували їхні

декабристи. У цьому добутку, як у дзеркалі, відбилися етичні й естетические погляду декабристів. Естетика декабристів виникла на стику класицизму дворянської Освіти XVIII століття й романтизму й одержала назву “цивільний романтизм”.

Етика, тобто моральнание закони, зобов’язувала героїв произведень декабристів сприймати суспільне як своє особисте, занімати, як ми зараз говоримо, активную цивільну позицію. Такий, наприклад, герой однойменної поеми Рилєєва Войнаровский. Такий лирический герой “Послання Приклонскому” Раєвського, що викликує: “Для користі ближнього жити – сладкая мрія”.

В один ряд із цими образами можна поставити й Чацкого, героя комедії “Горе від розуму”.

Дотепний, червоноречивий, Чацкий зло висміює пороки суспільства. Його невтомний розум, богатий і образна мова знаходять для цього рясний матеріал, а направленность мовлень багато в чому схожа з ідеями добутків поетів-декабристов. Згадаємо знаменитий монобалка Чацкого “А судді хто? ” У цьому монологе Чацкий, а разом з ним і автор, висміює дворян, що живуть по канонах XVIII століття, що черпає знання з “забутих газет часів очаковских і покоренья Криму”.

Чацкий викриває И кріпосників, що продають і міняющих людей на псів. Дуже показательон тут образ дворянина, що виміняв на двох борзих відданих слуг, які у важку мінуту “і життя й честь його рятували”. В іншому монолозі (“Французик з Бордоіль… “) Чацкий обрушується на галломанов, що поклоняються всьому іноземному, іноземному, особливийале французькому.

У своїх мовленнях Чацкий постійно вживає займенник “ми”. І це не випадково, тому що герой не самотній у своєму прагненні до змін. На сторінках комедії згадується ряд внесценических персонажів, яких можна зарахувати до союзників главного героя. Це двоюрідний брат Скалозуба, що залишив службу, “у селі книги стало читати”, це професори Петербурзького педагогического інституту, це племінник княгині Тугоуховской князь Федір – хімік і ботанік. Образ Чацкого не тільки втілює етику й естетику декабристів, але имеет багато загального й з реальними историческими особами.

Чацкий залишив службу, як і Микита Мурах, Микола Тургенєв, Рилєєв, Чаадаєв. Особливо багато загального в Чацкого із Чаадаєвим, що написав “Философические листа”, за які був сурово покараний – оголошений сумасшедшим. Спочатку прізвище Чацкий писалася як Чадский. Комедія “Горе від розуму” була створена за рік до повстання декабристів і як би передбачила події на Сенатской площі. Успадковуючи традиції Фонвізіна, Грибоедов додав комедії гражданственне звучання, підняв образ резонера Чацкого до трагедійного героя рівня Гамлета, порушивши тим самим класичний закон незмішання жанров.

Можна сказати, що разом з комедією “Горе від розуму” народилася национальная драма. І російська драматургия, включаючи п’єси Гоголя, Островского, Чехова, успадкувала многие досягнення великого драматурга Грибоєдова


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Відбиття етичних і естетических ідей декабризму в комедії “Горе від розуму”