У чому трагедія Маші Троекуровой у повісті Пушкіна “Дубровский”

Давайте повернемося до початку нашого знайомства з героїнею повести. Коли Дубровский під видом француза-гувернера Дефоржа повинен з’явитися в маєтку Троекурова, Маша “не звернула ніякої уваги на молодого француза, вихована в аристократичних забобонах, учитель був для неї рід слуги або мастерового, а слуга або мастеровой не здавався їй мужчиною”. Лише після сміливого вчинку Дефоржа, що не побажав знести образа й ведмедя, що пристрілив на місці, дівчина побачила, що “хоробрість і горде самолюбство не винятково належать одному стану,

і з тих пор стала робити молодому вчителеві повагга, що годині від години ставало уважніше”. Дубровский, даючи уроки музики Маші, уже відмовився від думки про помсту Троекурову, простивши йому смерть батька, позбавлення його самого рідного будинку, джерела доходу, положення в суспільстві, можливості нормального життя, нарешті. Він зрозумів, що будинок, де живе предмет його любові, священний, що “ні єдина істота, пов’язане з нею узами крові, не підлягає прокльону”. А що Маша? У Пушкіна мигне: “закохалася, сама ще в тім собі не визнаючись”, “може бути, вона не була ще закохана, але при першій
випадковій перешкоді або раптовому гонінні долі полум’я страсті повинне було спалахнути в її серце”. Якої ж перешкоди або гоніння долі очікує Маша, думаючи про своє романтичне захоплення? Вона думає, яку роль їй зіграти під час першого побачення. І ні почуття, ні навіть мила спроба дівчини “помучити” закоханого в неї парубка, а тверезий розум говорить у ній: “Вона почувала, що їй було б неприємно чути таке пояснення від людини, що по стані своєму не міг сподіватися коли-небудь одержати її руку”.

Уявлювані гоніння й перешкоди гарні тільки в прочитані їй романах, у мрячних мріях, а в реальному житті вона чітко знає станові границі, вихована в суворих рамках забобонів і здорового глузду. І вже не “слуга або мастеровой”, не гувернер-іноземець, а рівний їй по народженню своєму дворянин Дубровский однаково відкинуть нею. Її власний батько через каприз і навіжене бажання будь-що-будь наполягти на своєму позбавив його всього, поставив поза законом владою беззаконня. Людина, що розкрила перед Машею всю силу своєї любові, може сподіватися лише на те, що вона “не відкине його відданості” у важку мінуту! Довідавшись про сватовстве старого князя, Маша шукає, як уникнути нелюбого шлюбу: “Краще вмерти, краще в монастир, краще піду за Дубровского”. Подивитеся, у якому ряді коштує для Маші можливість звернутися до його люблячого, відданого серця – нарівні зі смертю, з відходом з миру!

Під час останнього побачення перед ненависним заміжжям Маша не знайде інших слів для людини, який би віддав за неї життя: “Тоді робити нема чого, з’явитеся за мною – я буду вашої женою”. Це вибір із двох зол – “ненависного шлюбу” і “участи чоловіки розбійника”, ким став Дубровский, між іншим, з вини її власного батька.

Може, виховання в будинку Троекурова, у світі “дикого барства” і преклоніння перед багатством і допомогло Маші вибрати менше із зол. На думку розуму, зрозуміло, тому що серце її мовчало. Не вибирала вона між любов’ю й боргом: любові просто не було. У цьому, по-моєму, і трагедія Маші – у тім, що любові у світі, де вона жила, у розумовому розподілі людей по майнових і станових ознаках, важко народитися


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

У чому трагедія Маші Троекуровой у повісті Пушкіна “Дубровский”