Твір Генріка Ібсена “Ляльковий дім” – соціально-психологічна драма. Сюжет. Особливості драматичного конфлікту та розвитку сценічної дії в п’єсі

УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас

І семестр

ВСТУП. ІЗ ДРАМАТУРГІЇ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX ст.

УРОК № 3

Тема. Твір Генріка Ібсена “Ляльковий дім” – соціально-психологічна драма. Сюжет. Особливості драматичного конфлікту та розвитку сценічної дії в п’єсі

Мета: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст, сюжет драматичного твору; розвивати навички виразного читання за особами, переказу драматичних творів, виділення ключових епізодів, їх коментування; виховувати інтерес до літератури, аналітичне мислення,

естетичний смак.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Давньогрецький драматург Арістофан ще двадцять три століття тому писав про жінок: “Обійтися без них так само важко, як і жити з ними”. Сучасні чоловіки із цим, мабуть,

Погодяться, а сучасні жінки, напевно, те саме скажуть про чоловіків. Не є секретом, що чоловік і жінка по-різному сприймають світ, по-різному думають і діють. Як же знайти гармонію в їхніх взаєминах, як зробити сім’ю щасливою? Як наповнити

родинну оселю добром, радістю та щирими почуттями? Про це йдеться в драмі Г. І6сена “Ляльковий дім”, і про це – наш урок.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Знайомство з героями п’єси, виділення ключових епізодів у дії першій

2. Евристична бесіда

Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера?

Що видається трохи дивним у взаєминах подружжя?

Чому Нора просить чоловіка зробити їй різдвяний подарунок грошима?

Чи можна вважати Хельмера скупим або економним?

Як характеризують Нору її взаємини з Крістіною?

Про що свідчить зізнання фру Лінне щодо того, що їй тепер нема про кого піклуватися?

Як характеризує Нору її зізнання подрузі про борги?

Як Нора ставиться до своїх дітей?

Прокоментуйте висловлювання героїв:

“Крогстад. Закон не цікавиться причинами.

Нора. То поганий, виходить, цей закон…”

Як Хельмер, за його словами, ставиться до тих, хто схибив у житті?

Відгук яких ідей звучить у словах Хельмера: “Майже всі, хто рано схибив у житті, мали брехливих матерів”?

Чому Нора злякалася й не допустила до себе дітей?

Чому, на ваш погляд, автор подає таку деталь: “У кутку, біля піаніно, стоїть обібрана, обтріпана, з обгорілими свічками ялинка”, – у той час, коли в домі Нори завжди гарно, затишно?

Про що свідчать такі деталі й характеристики Хельмера: “Торвальд – великий майстер улаштовувати все витончено й красиво”; “Хельмер учить дружину танцювати тарантелу й мріє про її успіх на вечірці в консула”?

Чи правда те, що говорить Хельмер дружині: “…Повір, у мене вистачить і мужності, і сили. Побачиш, я така людина, яка може все взяти на себе”?

Як Нора пояснює хворобу лікаря Ранка?

Що задумала Нора, почувши погрози Крогстада й роздуми чоловіка щодо нечесності?

Чому подруга фру Лінне радила Норі розповісти все чоловікові й не завадила Крогстаду передати Хельмерові листа зі звинувачуваннями на адресу Нори?

Чи справді Хельмер – чесна людина?

Як розкривається характер Хельмера у таких словах і наскільки вони, на ваш погляд, щирі: “Ти любила мене, як дружина повинна любити чоловіка. Ти не змогла тільки гарненько розібратися в засобах. Але, певне, ти гадаєш, що я менше любитиму тебе через те, що ти не здібна діяти самостійно? Ні-ні, сміло зіприся на мене, я буду тобі порадником, керівником. Я не був би мужчиною, якби саме ця жіноча безпорадність не робила тебе вдвоє милішою в моїх очах. Ти не думай більше про ті різки слова, які вирвались у мене у хвилину першого переляку, коли мені здалося, що все навколо мене рушиться. Я простив тобі, Норо. Клянуся тобі, я простив тобі”?

3. Робота зі схемою “Герої п’єси Г. Ібсена “Ляльковий дім””

Доповніть опорну схему, вписавши визначення взаємин між героями.

4. Особливості “нової драми”

Наведіть приклади зображення автором соціальних відносин та розкриття психології героїв, адже цей твір за жанром є соціально-психологічним.

Учитель. Наприкінці XIX ст. драматурги-новатори, зокрема й Г. Ібсен, виступали із різким запереченням “добре зроблених п’єс”, де головне – закручена інтрига, легко впізнавані, чорно-білі постаті персонажів, стрімкий діалог, багато сліз, сміху, бурхливих пристрастей. Драматичний конфлікт (зіткнення) знаходився здебільшого в площині “людина – суспільство”, “дійсність – фантазія, мрія, уява” та ін.

У драматичних творах нового типу, зокрема ібсенівських, акцент із зовнішньої дії переноситься на внутрішню: на сцені у звичному для театру сенсі майже “нічого не відбувається”; герої майже нерухомі, просто йде розмова, думка протистоїть думці, головною ж є напруження внутрішнє, непомітне оку глядача; зазвичай конфлікт драми Ібсена зав’язується ще до того, як починається власне її дія (так, Нора підписала фіктивний вексель до початку дії І п’єси “Ляльковий дім”); “нові драми” мають відкритий фінал, тобто після закінчення п’єси достеменно невідомо, як саме розв’яжеться конфлікт.

Примітка. Останній абзац виступу вчителя учні записують у зошити.

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Інтерактивний прийом “Мозковий штурм”

– Як вислів Соломона стосується Нори: “Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його”? Яка, на вашу думку, героїня – мудра чи безумна? Чому Нора не зізналася чоловікові ні відразу, ні потім?

VI. Домашнє завдання

Повторити зміст дій II і III п’єси, уміти переказувати й аналізувати події твору.

VII. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Закінчіть речення:

– Мене вразило…

– Я не думав(-ла), що драматичний твір може…

– Проблема сім’ї – це…


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

Твір Генріка Ібсена “Ляльковий дім” – соціально-психологічна драма. Сюжет. Особливості драматичного конфлікту та розвитку сценічної дії в п’єсі