Тема падіння і духовного відродження людини у творах Ф. М. Достоєвського

Людська душа, її страждання і муки, муки совісті, моральне падіння, і духовне відродження людини завжди цікавили Ф. М. Достоєвського. У його творах зустрічається багато персонажів, наділених воістину трепетним і чуйним серцем, людей, добрих за природою, але з тих чи інших причин опинилися на моральному дні, втратили повагу до себе як особистості або опустили свою душу в моральному плані. Деякі з цих героїв так ніколи і не піднімаються на колишній рівень, а стають справжніми негідниками. Іншим же героям належить пройти важкий і важкий шлях воскресіння

своєї душі, повернення їй людської подоби. До одних з таких персонажів належить і Родіон Раскольников, Головний герой роману “Злочин і кара”.

Вже з перших сторінок роману стає зрозуміло, що Раскольников занурений у хворобливий стан, поневолений філософською ідеєю, що допускає “кров по совісті”. Розмірковуючи над вітчизняної та всесвітньої історією, спостерігаючи сучасну російську дійсність, Родіон приходить до висновку, історичний процес і будь-яка зміна, що відбувається в суспільстві, здійснюються тільки за рахунок чиїх або страждань, людських жертв і крові. Тому всі люди діляться

на дві категорії: “тварюк тремтячих”, які покірно приймають будь-який порядок речей, і “право мають” – людей, які порушують моральні норми і громадський порядок. Останні є творцями історії, тому мають право не зупинятися перед насильством, кров’ю, якщо це приведе їх до здійснення їхніх ідей. А розвиток суспільства відбувається саме за рахунок нехтування такими людьми “тварюк тремтячих”. Виношуючи свою ідею про “надлюдину”, Раскольников мріяв про роль володаря і рятівника одночасно. Його настільки захоплює ця антихристиянська ідея, що він йде на вбивство бабусі і повністю занурює свою душу в прірву, з якої, здавалося б, немає ніякого виходу.

Пішовши на вбивство беззахисною старої, Раскольников сподівався, що зможе підняти себе до рівня “надлюдини”, але виявилося, що, навпаки, опустився в моральному відношенні, став схожим на таких негідників, як Лужина і Свидригайлов. Єдине, що відрізняє його від них, так це муки совісті. У якійсь мірі вони стають відправним пунктом на шляху до духовного відродження героя. Адже якщо не було їх, не став би Раскольников так аналізувати своє злочин, Не став би рватися до Соні, не взяв би з неї християнський хрестик. Родіон відчуває, що в моральному плані Соня набагато вищий за нього, тому що не дозволяє собі зневажати людей, а відчуває до них велику любов. Християнська мораль Соні і змушує Раскольнікова по іншому подивитися на людей, побачити, що його теорія розходиться з життям. Він слухає біблійні оповіді Соні, намагається зрозуміти її ставлення до життя і до людей, бачить її чистоту і душевну цноту. Це і змушує його зізнатися у злочині. Однак каяття приходить до нього значно пізніше, вже на каторзі. Раскольников не визнає себе винним перед юридичними постановами і законами, адже “вони самі мільйонами людей переводять”. Свою провину він відчуває перед людьми. У кінцевому підсумку він розуміє, що нічим не відрізняється від інших людей, від каторжників, з якими йому доводиться жити.

Завдяки Соні він приходить до християнського розуміння життя, її законів, приходить до Бога, і його душа відроджується для нового життя. Нехай для багатьох людей він буде злочинцем, убивцею. Це клеймо він ніколи не зможе змити зі свого імені. Але він змив бруд зі своєї душі, він щиро розкаявся у скоєному, і завдяки цьому каяття зможе жити поруч з іншими людьми і для інших людей. Таким чином, духовне відродження Раскольникова відбувається не в момент його визнання у злочині, а в момент щирого каяття за те, що він зробив, у момент повної відмови від його антигуманної теорії і приходу до істинної віри, без якої не може жити людина.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4.00 out of 5)

Тема падіння і духовного відродження людини у творах Ф. М. Достоєвського