Тема народу й інтелігенції у творчості И. А. Буніна

Тема народу й інтелігенції, криза патріархального російського села кінця XIX століття, моральна відповідальність інтелігенції за положення народу – ці проблеми не могли не хвилювати И. А. Буніна, як і багатьох російських письменників, його сучасників. В 1893 році Бунін написав оповідання “Танька”, один з перших, де піднімаються перераховані вище проблеми. На положенні сучасної Буніну села початку 90-х років сильно позначився голод, викликаний неврожаєм декількох років. Автор очами дівчинки Таньки зворушливо описує зміни в положенні сім’ї,

продаж коня, що наступає бідність. Страшно уявити собі голодних дітей і страждання матері, що бачить це. Підслухавши скарги матері, Танька вирішує не просити в неї їжі, а втекти на цілий день на ставок, щоб мати не переживала. Напівзамерзлу дівчинку підбирає на дорозі місцевий поміщик

Він привіз її до себе, нагодував, дав обігрітися. Але чи можна вирішити проблему масового голоду й зубожіння селян добродійністю? Піднімаючи питання про відповідальність дворянської інтелігенції за долю народу, автор не дає на нього однозначної відповіді. Поміщик уявляє собі Майбутнє дівчинки, поетичну картину сільської

праці й мимоволі зіставляє Таньку зі своїми племінницями, що зараз виїхали у Флоренцію

“Танька – і Флоренція!” – таке зіставлення викликає в нього скептичну усмішку. Не тільки герой, але, можливо, і автор не вірить у те, що народ зможе прилучитися до досягнень світової культури й цивілізації. И. А. Буніну ближче патріархальне російське Село недавнього минулого, ідилічне відношення до якої ми бачимо в оповіданні ♦Антоновські яблука”.

Це оповідання, написаний в 1900 році, ставиться до незвичайного жанру ліричної прози, для якого головне – не сюжетний розвиток подій, а характер їхнього сприйняття героєм, враження від цих подій. З елегійним смутком описує автор село минулого: більшу, багату, з патріархальними селянськими сім’ями. Ідеалізується життя селян: автор показує поезію селянської праці, але не говорить про те, як ця праця фізично важка

Цікаві взаємини поміщиків із селянами: пан поблажливо розпитує старого-довгожителя про його вік, а той покірно й чи ледве не винувато відповідає. І кріпосне право не здається письменникові ні злом, ні приниженням – він бачить у ньому теплі взаємини панів і селян, отеческую турботу перших і відданість останніх. Життя в панських садибах пригадується Буніну як золоті дні збіглого минулого: привітність і гостинність хазяїв, азартне полювання, що нагадує сторінки романів Л. Н. Толстого. Але панські садиби в той же час і джерела дворянської духовної культури. Пам’ять про історичну спадщину століть і романтичні почуття викликають стародавні бібліотеки, зі старими альманахами ранніх поетів початку століття, ліцейськими віршами Пушкіна, французькими романами Вольтера й Руссо

Жіночі портрети минулої епохи прекрасні й повні таємничого зачарування, що викликає замилування сучасників. Але ці панські садиби йдуть у минуле: дворянство вимирає, вироджується. Дрібнопомісна жизаь по-своєму гарна, але немає вже колишнього благополуччя, колишнього розмаху – вона прозаїчна

Ностальгією по “золотому століттю, що йде,” дворянства проникнуть оповідання, але Бунін не може не зауважувати об’єктивних змін, що відбуваються на початку XX століття. Про це він розповідає в повісті “Село”, написаної в 1909-1910 роках. У центрі оповідання “Села” Історія сім’ї Красовых. Дід був кріпаком поміщика Дурново, що зацькував його собаками. Батько пішов у місто, був злодієм, а діти – брати Тихін і Кузьма – якийсь час були дрібними торговцями-офенями, що розносять свій товар по селах

Тихін Красов, людина заповзятлив, рішучий і цілеспрямований, являє собою тип “нової людини” – хазяїна, капіталіста, добивеющегося матеріального благополуччя безустанною працею й спритністю. Село Дурновка “ойкнула”, коли Тихін Ілліч скупив землі в зубожілого нащадка поміщика Дурново. Виродження й зубожіння дворянства, майнове розшарування селян – от ті процеси, які активізуються на початку століття й відбиті Буніним у художньому творі

Якщо Тихін Красов багатіє, скуповуючи землі, займаючись торгівлею, те інші селяни убожіють і втрачають останнє. Хто винуватий у цьому? Бунін намагається відповісти на це питання, показуючи сім’ю селянина Сірого. Сірий – приклад бідняка-ледаря, він не оре свою землю, віддаючи її в оренду, сам


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Тема народу й інтелігенції у творчості И. А. Буніна