Сучасність

Перерахувати всі чи тільки найважливіші видання взагалі неможливо, й у цьому тож немає потреби. Тому мені обмежуся характеристикою основних напрямів, ілюструючи їх показовими прикладами. Об’єднавча робота перед революцією трималася на особистої ініціативи й особистому ентузіазмі окремих великих учених, які, не жаліючи своїх сил, долали великі труднощі, щоб зібрати дорогоцінні перлини народної творчості. Після революції справа збирання перейшло до рук наукових закладів, які були продумані плани і державні кошти і відправляли добре організовані

експедиції. Я назву дехто з тих установ: Географічне суспільство, Інститут етнографії АН СРСР, інші науково-дослідні інститути, Союз радянських письменників, університети, педагогічні інститути, краєзнавчі музеї.

Незабаром по закінченні громадянську війну виступив одне із замечательнейших російських збирачів – Олександр Ісакович Никіфоров (1893-1941). Не заперечуючи тієї величезної користі, яку принесла дореволюційна об’єднавча робота, Никіфоров все-таки вважав, що принципи і цієї праці були помилковими. Як збирали перед революцією?

Колекціонер приїздив у село, впізнавав, чи немає хороших

казкарів, записував від нього усе, що вони йому розповідали, і їхав у таку село. Никіфоров знаходив, що цього досить. Він вів собирательскую роботу негаразд, як він дореволюційні попередники. Приїхав у село, він селився у ній на невизначений термін.

Потім починав записувати казку від усіх, хто її знав, як від великих майстрів, і від виконавців. Зокрема, особливо пильно і любов’ю він записував від дітей, оскільки часто саме діти полюбляють скрізь і по-особливому розповідають казки. Він намагався вичерпати кожного.

Картина виходила справді дуже цікава і нове. Метод Никифорова може бути стаціонарним методом суцільний записи. Никіфоров зробив три експедиції.

Влітку 1926 року їздив у Заонежье, 1927 року на Пинегу, а 1928 – на Мезень. Привезено було 196 +161+279, а 636 текстів. Це, в такий спосіб, найбільше зібрання російських казок, записаних із різних вуст народу. Справді, лише спосіб дає можливість точно встановити сюжетний склад народного оповідального мистецтва, визначити характер цього мистецтва, як мистецтва народного, мистецтва колективного. Для дослідника казка важлива й цікава як як художнє твір.

Найгірший, уривчастий, нескладний текст, навіть коли він містить архаїчні прошарку, багато дає з вивчення казки загалом, сюжетів, мотивів, образів. Він може бути дорогоцінним історичним матеріалом вивчення найдавніших уявлень, і сучасного казкарю світогляду.

Такі тексти може стати цінними й у етнографічному відношенні. У межах своїх установках і технічні роботи Никіфоров, безсумнівно, мав рацію. Помилявся він у іншому. Він вважає, що це, навіть фрагментарні і з погляду неповноцінні тексти треба публікувати повністю. Він пропонував своє зібрання різним видавництвам, але видавництва відмовлялися публікувати таку величезну, великовагове зібрання разом із безліччю неповноцінних чи уривчастих текстів.

Тоді він звернувся по допомогу до М. Горькому. Горький відповів листом, у якому заперечував проти безотборочной публікацію творів народної творчості. Зараз, за кілька десятиліть, нам ясно, що обидві сторони зі своїми погляду мали рацію.

Для науки важливі геть усі тексти. Але це тексти потрібні фахівцям, які займаються казкою. Таких трохи, і якщо тексти добре зберігаються у архівах, вони доступні будь-якому вченому.

Для широкого загалу читачів потрібні кращі зразки, які дозволять належно вшанувати чудове творчість народу. Никіфоров загинув під час блокади Ленінграда, не дочекавшись виходу свого зборів.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Сучасність