Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Д. Лондона “Жага до життя”)

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС

ІІ семестр

ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ

УРОК № 48

Тема. Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Д. Лондона “Жага до життя”)

Мета: вчитися стисло переказувати зміст оповідання, давати характеристику героєві твору, вдосконалювати навички аналізу тексту, розвивати усне зв’язне мовлення, формувати прагнення до високих моральних цінностей.

Обладнання: тексти оповідань, схема, таблиця.

Нещастя буває пробним каменем характерів.

О. де Бальзак

Перемагають лише сильні.

М. Островський

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфами

– Як ви гадаєте, чи справедливі вислови О. де Бальзака та М. Ост – ровського? Чи характеризують ці фрази образ головного героя з оповідання Д. Лондона “Жага до життя”? Чи можна вважати його сильною людиною? Які ситуації називають екстремальними?

II. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

1. Опитування

– Що таке оповідання?

2. Стислий переказ оповідання (ланцюжком)

III. Робота над новим матеріалом

1. Словесне малювання

“Яким я уявляю собі героя оповідання “Жага до життя””.

2. Складання схеми “Які почуття переживає герой оповідання?”

Коментар учителя

Герой Д. Лондона переживає різні почуття, що стосуються його фізичного й морального стану, та проявляє позитивні якості характеру.

Герой відчуває змореність від довгої дороги, холод Білої пустелі, тугу від усвідомлення зради товариша, страх самотності, голод, який не вгамовується мізерною “їжею”, біль у ногах, розтертих до крові, та замученому тілі, відчай від марних спроб роздобути їжу, виснаженість, що призводить до галюцинацій. Але в ланцюжку відчуттів намічається зміна на краще: це сміливість, виявлена під час зустрічі з ведмедем, усвідомлення нестримного бажання жити, спокій, що змінив страх, терпіння, з яким герой продовжує свій важкий шлях, сила волі у поєдинку з вовком. “Саме життя в ньому не хотіло загинути і гнало його вперед”.

– Про які риси характеру персонажа ми можемо зробити висновки? (Сміливість, терпіння, упертість, життєлюбність)

3. Система образів оповідання

1. Герой і Білл

– Чому Білл зрадив друга? (Було важко йти одному, допомагати іншому – ще важче.)

– Як він поплатився за зраду? (Загинув)

– Чому герой оповідання не взяв золото “друга”? (Не хотів скористатися смертю Білла)

– У чому різниця між цими персонажами? (Один – Людина, інший – зрадник, людина, що не має високих моральних переконань.)

2. Герой і вовк

– Які почуття викликає у героя вовк? (Лише увагу до нього, страх вже зник, ненависті теж немає; і вовк, і людина – в однаковому становищі: голодні, хворі, самотні.)

– Чому людина перемагає? (Людина, як і вовк, бореться за виживання і завдяки силі волі й упертості перемагає у цьому двобої.)

3. Герой і природа

Робота з текстом. Складання таблиці “Стан героя і природи в оповіданні “Жага до життя””.

Стан героя

Стан природи

Біль, відчай, страх (зрада друга)

“Картина була невесела. Ні дерев, ні кущів, ні трави – нічого, крім безкрайньої і страшної пустелі”. “Безкрайня пустеля пригнічувала його своєю незламною силою, своїм страшним спокоєм”

Біль, розгубленість (втратив орієнтири)

“Небо було сірим. Ні сонячного променя, ні проблиску сонця!”

Відчай (не може здобути їжу)

“Сонця не було. Сірі фарби землі й неба стали темніші й глибші. Дув різкий вітер, і перший снігопад вибілив пагорби… Повалив мокрий лапатий сніг”

Муки голоду (погоня за куріпкою)

“День видався туманний”. “Знову туман”

Напівсвідоме існування

“Настали страшні дні дощів та снігу”

Виявлення корабля, шлях до нього

“Зійшло яскраве сонце… Погода була прекрасною. Почалося коротке бабине літо північних широт”. “Бабине літо ще продовжувалося”

Біла пустеля випробовує людину на міцність, але, немов переконавшись у силі її духу, дарує їй сонячні дні та надію на порятунок.

IV. Висновки

– Які якості характеру не дали героєві загинути? (Сміливість, упертість, сила духу, волі, високі моральні цінності, любов до життя) “Доля вимагала від нього дуже багато. Навіть помираючи, він не підкорився смерті. Можливо, це було справжнє безумство, але і в пазурах смерті він кидав їй виклик і боровся з нею”.

– Чому, на вашу думку, автор не дав імені своєму героєві? (Він утілює в собі узагальнений образ людини, що бореться за своє виживання, людства, яке у двобої з природою відстоює своє право на існування)

– Назву оповідання Д. Лондона перекладають по-різному: “Любов до життя” і “Жага до життя”. У чому різниця цих назв? Яка з них здається вам точнішою щодо змісту оповідання?

V. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру на тему “Перемагають лише сильні”. Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про сучасну Угорщину.

Сильний людський характер в екстремальній ситуації (за оповіданням Д. Лондона “Жага до життя”)