Шанувальник слави в романі Пушкіна “Євгеній Онєгін”

* Він з Німеччини мрячної

* Привіз ученості плоди:

* Вільнолюбні мрії,

* Дух палкий і досить дивний,

* Завжди захоплене мовлення

* И кучері чорні до плечей.

“Він серцем милий був невіглас”, натхненно прагнув пізнати таємницю світобудови, сенс життя, свято вірив у непорушну жертовність теперішньої чоловічої дружби, освяченою спільністю високих ідеалів, у те, Що є вибрані долями, Людей священні друзі; Що їхня безсмертна сім’я Непереборними променями Коли-небудь нас опромінить И мир блаженством обдарить. Ці рядки перегукуються

із проникливими віршами А. С. Пушкіна, присвяченими ліцейському братерству, з вільнолюбною лірикою поета. Ентузіазм, загострене почуття справедливості, віра в можливість досконалості миру й жагуче бажання наблизити його, високі ідеали добра, гармонії, самопожертви зближають його з декабристами.

Суспільні ідеали Ленского невизначені, абстрактні і як усякі ідеали, можливо, недосяжні, але искреннее прагнення юнака до добра, справедливому пристрою життя, неприйняття зла, переконаність у своєму високому призначенні не можуть не викликати співчуття, симпатії:

* Негодованье, сожаленье,

* До

блага чиста любов

* И слави солодке мученье

* У ньому рано хвилювали кров.

Вихований на німецькій романтичній поезії, Ленский оспівував високі почуття людей, щирість і чистоту щиросердечних поривів витонченої натури, вільнолюбні настрої перейнятої юнацьким максималізмом вільної особистості. Поет бачить життя такий, який хоче неї бачити, сприймає все в рожевому світлі, романтичне світовідчування наповнює оптимізмом і ентузіазмом його творчість:

* Він у піснях гордо зберіг

* Завжди піднесені почуття,

* Пориви незайманої мрії

* И принадність важливої простоти.

Поєднує їхню освіченість, знання світової філософії, історії, що піднімає над провінційним дворянством, відірваність від національного грунту, реального життя народу.

* Вони зійшлися.

* Хвиля й камінь,

* Вірші й проза,

* лід і пломінь

* Не настільки різні меж: собою.

* Онєгін “слухав Ленского з посмішкою” навченого життям людини:

* И думав: нерозумно мені заважати

* Його хвилинному блаженству;

* И без мене пора прийде;

* Пускай покамест він живе

* Так вірить миру досконалості;

* Простимо гарячці юного років

* И юний жар і юне марення.

Ленский переконаний у можливості перебудови миру, вірить у високе покликання людини, у вищу мету його життя – служіння батьківщині, ідеалам добра, шляхетності, справедливості. Він щиро, самозабутньо віддається своїм утопіям, настільки ж щиро віддається почуттю першої любові: Ах, він любив, як у наші лета Вже не люблять; як одна Божевільна душа поета Ще любити засуджена. Владимир ідеалізує свою обраницю, розкриваючи перед нею душу, присвячуючи їй своє натхнення, жар нерастраченых щиросердечних поривів. Ольгина поверховість, кокетливість, манірність сприймаються їм як безпосередність у вираженні справжнього почуття, щирість і, глибина в любові. Автор м’яко, співчутливо, поважаючи високе розжарення душі Ленского, іронізує над невідповідністю предмета його любові бурхливим її проявам:

* …блаженний коханець скромний,

* Читаючої мрії свої

* Предмету пісень і любові,

* Красуні приємно-млосної!

* Блаженний… хоч, може бути, вона

* Зовсім іншим розважена.

Онєгін нещадно оголює бездуховність, посередність коханої поета, причому навіть бездоганна зовнішність Ольги крізь призму максималістського сприйняття представляється пересічної. Не одухотворене насиченим щиросердечним життям особа Ольги виглядає непривабливої, позбавленої чарівності, коли його порівнюють із выражающим складний процес самосвідомості особою Тетяни:

* ..Я вибрав би іншу

* Коли б я був, як ти, поет.

* У рисах в Ольги життя немає.

* Точъ-В-Точъ у Вандиковой Мадоне:

* Кругла, червона особою вона,

* Як цей дурний місяць

* На цьому дурному небокраї.

Як щирий закоханий, Ленский не в змозі критично глянути на кохану й сухо, внутрішньо протестуючи, реагує на об’єктивний погляд Онєгіна. Євгеній знав життя у всіх її проявах і не міг обмануться в існуванні справжнього почуття там, де його немає. Ленский же кидається у вир любові безоглядно, з усім жаром нерозтрачених щиросердечних сил: “Він забавляв мечтою солодкої сомненья серця свого”. Подальший розвиток подій підтвердило реальність оцінки життєвих подій Онєгіним. Після загибелі Ленского його наречена недовго горювала про втрату, незабаром вона “з посмішкою легкої на вустах” вийшла заміж за заїжджого улана.

А. С. Пушкін шкодує про загибель “шанувальника слави й волі”, про те, що мрії героя облагодіяти людство обернулися настільки безглуздою, безглуздою смертю. Однак Пушкін показує, що розпливчастість ідеалів Ленского, спрага самопожертви, слави, загального благоденства без усвідомлення реальних шляхів досягнення бажаного неминуче тягли його до загибелі. Як же представляє поет Майбутнє героя, якби трагічний збіг обставин не привело його до сумного, гідному, але безславному фіналу?

* Бути може, він для блага миру

* Иль хоч для слави був породжений;

* Його ліра, що умолкнули

* Гримучий, безперервний дзенькіт

* У століттях підняти могла…

А може бути й те: поета Звичайний чекав долю. Пройшли б юнацтва літа: У ньому запал душі б охолонув. Багато в чому він би змінився, Розстався б з музами, женився… Можливо, Ленский перетворився б у звичайного поміщика, одного з тих, кого він так щиро й заслужено нехтував у пору духовного дозрівання. Автор залишає це питання без відповіді, переконаний лише в несвоєчасності жертовності настільки розвитий, гармонічної особистості, як несвоєчасно й героичное був самовідданий виступ декабристів


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Шанувальник слави в романі Пушкіна “Євгеній Онєгін”