СЕРГІЙ ПЛАЧИНДА. БІЛОБОГІ ЧОРНОБОГ


Мета: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом українського письменника Сергія Плачинди, з його міфом “Білобог і Чорнобог”; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку на с. 20)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах. Гра “Дуель”

Учні в групі ставлять одне одному запитання за змістом слов’янського міфу “Створення людини”. Оцінюють роботу одне одного.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми прочитаємо слов’янський міф, який став відомий завдяки українському письменникові Сергію Плачинді.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Біографічна довідка

– Сергій Петрович Плачинда (літературний псевдонім Сергій Кожухар) – український письменник, прозаїк, публіцист, критик, член Спілки письменників України (I960).

Народився 18 червня 1928 р. на Кіровоградщині (хутір Шевченко) у родині селянина.

Свідок голодомору 33-го, пережив нацистську окупацію. Працював токарем у механічних майстернях радгоспу, пізніше – співробітником Кіровоградської районної газети, водночас учився у середній школі.

Автор


“Словника давньоукраїнської міфології” (1993), монографічно-пошукових книг “Міфи і легенди Давньої України” (2006), “Лебедія. Як і коли виникла Україна”(2005), “Як українські міфи по світу розійшлися” (2009) (згідно з якими історія українського народу починається від часів Мізинськоі стоянки (XX-XV тис. до н. е.)).

Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання учнями статті про Сергія Плачинду (с. 12)

– Де і коли народився письменник?

– Що розповідала йому мати в дитинстві?

– Як Сергій Плачинда згадує ці розповіді?

Фізкультхвилинка Опрацювання міфу “Білобог і Чорнобог”

1) Виразне читання міфу вчителем.

– Чи сподобався вам міф?

– Які картини ви уявляли, слухаючи його?

2) Словникова робота.

Читання колонок слів “буксиром” за вчителем, потім – “луною” в парах

Обабіч невмирущі

Волосся неймовірну

Людиноподібних білошкірому

Молодильному чорношкірому

– Прочитайте слова, які складаються з двох частин.

3) Робота в парах. Читання міфу учнями в парах. Підготовка до виразного читання міфу.

– З якою інтонацією, силою голосу і в якому темпі будете читати міф?

– Які слова виділите під час читання особливою інтонацією?

4) Читання міфу учнями “ланцюжком”.

5) Аналіз змісту міфу з елементами вибіркового читання.

– Що сталося з Соколом-Родом?

– Які яйця він зніс?

– Куди вони впали?

– Хто з них народився?

– Що почали робити лебеді при зустрічі?

– Як зупинив їх Сокіл?

– Що Сокіл наказав лебедям?

– На кого перетворилися лебеді?

– Якими вони були?

– Що з’їли лебеді?

– Ким стали лебеді?

– Чим наділив їх Сокіл?

– Для чого Сокіл створив не лише Володаря Світла, але й Володаря Пітьми?

– Які чарівні перетворення описано в міфі?

6) Вправи на розвиток техніки читання.

А) Гра “Чи були у міфі такі речення?”.

Попливли вони назустріч одне одному і стали люто битися. (Так)

Вийдіть з води і станьте біля мого Дуба. (Ні)

З’їли лебеді по молодильному яблуку і відчули в собі силу неймовірну. (Ні) Вийшли лебеді з води й одразу перетворилися на людиноподібних велетнів. (Так)

Б) Гра “Засічка – кидок”.

За командою “кидок” усі діти починають читати напівголосно текст.

За командою “засічка” зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!) Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Що вас найбільше зацікавило?

– Що вразило?

– Про що хотіли б ще дізнатися?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати запитання за змістом міфу (с. 12-13).



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

СЕРГІЙ ПЛАЧИНДА. БІЛОБОГІ ЧОРНОБОГ

Categories: Конспекти уроків

Links