Розвиток усного зв’язного мовлення. Дискусія “Що таке істина?” за романом Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”

УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас

І семестр

ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ.

УРОК № 20

Тема. Розвиток усного зв’язного мовлення. Дискусія “Що таке істина?” за романом Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”

Мета: підсумувати й узагальнити знання учнів про ідейно – художні особливості роману “Майстер і Маргарита”, поглибити розуміння його проблем та майстерності автора; розвивати усне зв’язне мовлення, уміння обгрунтовувати свою думку, наводити приклади з тексту, проводити паралелі з життям;

виховувати толерантність, культуру поведінки, найкращі людські якості.

Обладнання: пам’ятка для ведення дискусії, портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали до нього.

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Людську долю й сам історичний процес визначають безперервний пошук істини, прагнення до високих ідеалів добра та краси. Збагнути їх можливо, лише пізнавши терпіння, мужність, любов та втрати. Вічний рух, непримиренність людини зі злом, яке існує, – ось головний нерв булгаковського роману. Князь пітьми

проводить свій одвічний експеримент, знову і знову випробовуючи моральність людей. Він відновлює рівновагу між добром і злом, а головні герої твору роблять свій моральний вибір.

Що є істина, добро, а що – зло, як їх розуміє Булгаков, більшість людей, та й ми самі,- про це подискутуємо на уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Розвиток усного зв’язного мовлення

1. Ознайомлення з пам’яткою про ведення дискусії Дискусія – широке обговорення якогось спірного питання для з’ясування різних поглядів.

Пам’ятка учаснику дискусії

1. Умій чітко визначати предмет суперечки, обговорення, орієнтуватися на ті положення, через які ведеться спір.

2. Намагайся правильно оперувати понятійним апаратом.

3. Шанобливо стався до думок та особистості своїх опонентів.

4. Будь витриманим, тактовним, толерантним, не перебивай співрозмовника. Не критикуй його особисті якості.

5. Дотримуйся культури й логіки висловлювання.

6. Добирай для доказів цікаві, переконливі факти й аргументи, приклади з літератури, із власних спостережень.

7. Дискусія ведеться не заради самої дискусії, а для встановлення певної істини. Тому вмій робити висновки й корегувати свої погляди та думки.

2. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”: добір теми (тем) для дискусії із пропонованих учителем

Пропоновані теми для дискусії

– “Зіткнення особистості та влади”;

– “Чому функції покарання й встановлення справедливості покладені в романі Булгакова на сили зла?”;

– “Рукописи не горять” (М. Булгаков);

– “Рятівна сила кохання”;

– “Переосмислення біблійних образів у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита””;

– “Моральний вибір людини”;

– “Злих людей немає на світі. Є нещасливі”;

– “Діалог із Булгаковим за проблемами, піднятими у творі”.

3. Проведення дискусії за обраною (обраними) темою (темами) Коментар. У дискусії ролі можна розподілити так: автор, опонент (скептик), сучасник.

Наприклад, тема “Злих людей немає на світі. Є нещасливі”.

Очікувані відповіді

Від автора. Булгаков устами свого героя Єшуа стверджує, що злих людей не буває.

Скептик. Насправді це не так: Жульєн Сорель, що вистрілив у жінку, яку колись кохав; Родіон Раскольников, який убив двох безвинних людей заради експерименту; Чіпка Варениченко, який став кривавим розбійником, та чимало інших.

Від автора. Християнське віровчення говорить про те, що дитина народжується безгрішною (окрім первородного гріха, який лежить на всьому роді людському). Потрапляючи в тяжкі обставини життя, до морально зіпсованих чи байдужих людей, вона може стати злою, жорстокою, але це не її провина, а оточуючих. Дійшовши свідомого віку, невихована дитина може й не зрозуміти грані між добром і злом, не зможе зробити моральний вибір. Отже, вона нещаслива.

Сучасник. Науковці довели, що риси, серед них і негативні, передаються генетично, у спадок. Це значить, що зло може бути закладене в людину ще до народження, і нічого з цим удіяти не можна.

Від автора. О. Солженицин сказав: “Поступово відкрилося мені, що лінія, яка розділяє добро і зло, проходить не між державами, не між класами, не між партіями – вона проходить через кожне людське серце… Навіть у серці, охопленому злістю, вона утримує маленький плацдарм добра. Навіть у найдобрішому серці є невикорінний куточок зла. Не можна вигнати зло зі світу, можна в кожному серці його потіснити”.

Скептик. Потрібно дуже багато часу, щоб викорінити зло в кожному серці, адже цивілізація готує щораз нові випробування моральності людини, яка стала поклонятися “золотому тільцю”.

Сучасник. Письменник і філософ Г. Сковорода висунув теорію самопізнання та самовдосконалення. Думаю, що, йдучи цим шляхом, люди зможуть викорінити зло.

IV. Підсумки уроку

Слово вчителя

– Людина, роблячи добро, знищує зло, несправедливість, біль. Якщо ж вона уникає відповідальності, то це свідчить про її боягузливість, що, згідно з Булгаковим, є найбільшою вадою людини. Кожний із нас будує свою долю, керує нею. Але пам’ятаймо: наш моральний вибір впливає на життя багатьох людей.

V. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольного твору (через 3 уроки): дібрати матеріали до вивченої теми “Творчість М. Булгакова, Р. М. Рільке, Г. Аполлінера, Ф. Гарсія Лорки”.

Індивідуальні завдання: підготувати повідомлення про Україну в житті та творчості Р. М. Рільке; про легенди, пов’язані з Орфеєм, Еврідікою, Гермесом.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Розвиток усного зв’язного мовлення. Дискусія “Що таке істина?” за романом Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”