Романтика подорожей у романі “П’ятнадцятирічний капітан”

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС

ІІ семестр

ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ

УРОК № 42

Тема. Романтика подорожей у романі “П’ятнадцятирічний капітан”

Мета: перевірити знання тексту роману, географічних назв, що в ньому зустрічаються; звернути увагу на культуру, звичаї африканців; подумати, які риси характеру потрібні мандрівникам; виховувати допитливість, активну життєву позицію, цілеспрямованість.

Обладнання: географічна карта, картки з головоломками, кросвордами, сторінки з журналів і газет, ілюстрації до роману із зображенням африканців.

Мандри навчають терпіння.

І. Дізраелі

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності

Учитель роздає учням рекламні буклети туристичних агентств, сторінки газет із рекламою турфірм, сторінки журналів із краєвидами екзотичних країн, географічні карти.

Питання до учнів: “Про що ми будемо говорити на уроці?”.

Можлива відповідь: “Про подорожі, мандрівки, цікаві та небезпечні”.

II. Робота над темою уроку

1. Виступ учнів-географів

Демонстрація карти з позначеним шляхом “Пілігрима”. Коментар учнів щодо о. Пасхи, який слугував “орієнтиром” мандрівникам тощо.

2. Бесіда

– Яких ви знаєте відкривачів нових земель, мандрівників-першопрохідників? (Магеллан, Кук, Колумб, Васко да Гама та ін.)

– А хто з них є героями роману Ж. Верна? (Лівінгстон, Камерон, Стенлі)

– Яку роль повинен був зіграти у житті місіс Уелдон, Джека, Бенедикта один з них? (Лівінгстон міг урятувати їх, якби не його передчасна смерть.)

Можливий шлях “Пілігрима”

– Які почуття викликають у вас ці люди? Чому? (Почуття захоплення, поваги, бо вони безстрашні, розумні, віддані своєму покликанню люди. Вони жертвують навіть своїм життям заради нових відкриттів для всього людства.)

3. Чи уважний ти читач?

Кросворд “Географічний”

По горизонталі:

1. Як називали водоспад, до якого потрапив Дік Сенд? (Нтама)

2. До якого океану випадково потрапили мандрівники? (Атлантичний)

3. Яку річку туземці називали Кванго? (Конго)

4. Які гори очікували побачити герої роману? (Анди)

5. На якому континенті несподівано для себе опинилися пасажири “Пілігрима”? (Африка)

6. Якою країною, на думку мандрівників, вони подорожують? (Болівія)

7. Куди обіцяв провести героїв Гарріс? (Атакама)

8. Куди повинен був повернутися “Пілігрим”? (Сан-Франциско)

4. Перевірка домашнього завдання

Зачитайте уривки з розділу “Ярмарок”, які розповідають про:

А) одяг, зачіски туземців;

Б) продукти, рослини, що вирощують африканці;

В) гроші туземців;

Г) звичаї місцевих племен.

Зробіть висновки про своєрідність культури африканських племен. Скористайтеся ілюстраціями:

Зачіски

Теммбо – африканське татуювання

5. “Розгадуємо загадку”

Мандри та подорожі можуть бути небезпечними. Розкрийте таємницю літер С. В. (Самюель Вернон найняв Негоро провідником, але той обдурив його, обікрав і вбив. Помираючи, С. Вернон зміг написати декілька слів про все, що сталося, власною кров’ю. Так, опинившись в Африці, герої твору дізналися і про справжні наміри Негоро, і про долю хазяїна Дінго)

ІІІ. підсумки

“Продовж речення” (письмово)

1. Для цікавої подорожі необхідні…

2. Справжньому мандрівникові треба знати…

3. Щоб вижити в екстремальній ситуації, мандрівникові треба бути…

4. Подорожі потрібні людині, щоб…

Слово вчителя

Ж. Вернові належить право називатися винахідником жанру незвичайної подорожі, у якому поєднуються пригоди, мандрівки та наукові відомості з різних галузей знань. А романи “П’ятнадцятирічний капітан”, “Діти капітана Гранта”, “20 тисяч льє під водою” взагалі називають цікавою географією.

IV. Домашнє завдання

Підготувати малюнки із зображенням тварин, комах, рослин, назви яких зустрічаються в романі.

Індивідуальне завдання. Підготувати цікаві повідомлення про ці рослини чи тварин.

Романтика подорожей у романі “П’ятнадцятирічний капітан”