Роль третьої дії в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”

Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” була першим реалістичним добутком у російській літературі. Їй було призначене довге життя, тому що автор підняв у ній проблеми, що хвилювали людей незалежно від епохи, у яку вони жили. Так, проблема розуму й божевілля, суспільні проблеми, боротьба “століття нинішнього” з “століттям минулої” існують і в наші дні. Грибоєдов прагнув показати російське суспільство 20-х років XIX століття в період підйому суспільного руху. Він описав людей, які хотіли відгородити себе від реального життя й

існувати за зразком і подобою своїх батьків. А тих, хто не бажав випливати за ними, вони нарікали божевільними

Роль третьої дії в п’єсі дуже важлива не тільки з композиційної точки зору, але і як кульмінація суспільного конфлікту зіткнення “століття нинішнього” з “століттям минулої”. Тут же ми можемо в особах побачити фамусовское суспільство. Що прийшли на танцювальний вечір у будинок Фамусова були: Скалозуб, що постійно відпускає плоскі жарту, що, будучи представником військового стану, поставив перед собою головну мету не захищати Батьківщину, а добути чин генерала (“Мені тільки б дісталося

в генерали”); Молчалин, що, будучи “безрідним”, але “діловим”, у всім потурає Фамусову і його оточенню, за що ті прощають йому його незнатність; князь Тугоуховский з дружиною й шістьома дочками, що вважає глухоту єдиним недоліком; Репетилов, що є як би відбиттям у кривому дзеркалі передової молоді 20-х років XIX сторіччя, а також Горичи, Хрюмины, Хлестова, добродії N і В. Гості розважаються, танцюють, але під цією маскою веселощів ховається користь. Насправді, приходячи на вечір, вони сподіваються знайти або скласти вигідну партію, зав’язати знайомство, знайти заступництво

Вони у всім шукають особисту вигоду, лицемірять, а щирість уважається дурним тоном або навіть божевіллям. Суспільство не бажає чути правду, тому що в ній воно бачить погрозу своєму спокою. Представники цього суспільства бажають жити так, як жив Максим Петрович, “вельможа у випадку”. Для них він являє приклад глибокого розуму. Адже він зміг, здавалося б, зовсім програшну ситуацію перетворити у виграшну, “упав так так, що ледве потилиці не пришиб”, домігшись у результаті розташування імператриці. На думку людей фаму-совского суспільства, жити треба так, а не інакше.

Чацкий намагається достукатися до них, але вони обгороджують себе від нього, оголосивши божевільним. Для них так легше, до того ж з’явився привід для плітки, що, почавшись із безневинного висловлення Софії “От, знехотя з розуму звела”, дійшла до того, що навколишні вирішили, що головного героя треба побоюватися як соціального безумця. Тепер можна не обертати уваги на його мові, у яких він викривав московське суспільство. Навіщо слухати божевільного? . Але фамусовское суспільство висміює його погляди, для цих людей ближче обіг “мадам і мадемуазель”, чим “пані”.

У всій п’єсі й безпосередньо в третій дії присутнє мотив глухоти. Люди не хочуть слухати Чацкого, їм набагато більше по душі вести бесіду з “французиком з Бордоіль”. Сама свідомість того, що він іноземець, вселяє впевненість у його неабиякий розум, упевненість у те, що його варто послухати, хоча насправді в нього “п’ять, шість найдеться думок здорових і він насмілиться їх гласно повідомляти”.

Читаючи комедію Грибоєдова “Горі від розуму”, ми можемо побачити всю бідність внутрішнього миру героїв, а виходить, і всього московського дворянського суспільства 20-х років XIX сторіччя, всю їхню обмеженість, незважаючи на деяку освіченість. Більшість представників цього суспільства дивляться на життя, постійно обертаючись назад. Вони не хочуть заглянути в Майбутнє, їм набагато більше по душі жити минулим


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Роль третьої дії в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”