Ретроспективний космизм М. Волошина в циклі віршів “Шляхами Каїна”

Спрямованому цілком у Майбутнє “космизму” пролеткультовцев протистоїть ретроспективний космизм М. Волошина, особливо в циклі віршів “Шляхами Каїна” (1924). людину, Що Сприймала, скоріше в його узагальнено-історичній сутності, ніж у безпосередньому, сиюминутном прояві “радостей і прикростей”, Волошин у цьому циклі відтворить космогонічну картину розвитку людства від первозданної океанської клітки до людини суспільній, приналежній сім’ї, цивільному ладу, релігії, що творить цивілізацію. Чудові розгорнуті метафори, що розкривають

весь генезис тілесних і духовних перетворень людини:

Наш пращур, що з охолоджених вод свій риб’ячий кістяк виволік на землю, У собі відніс весь древній Океан Про подих припливів і відливів…

Всю философическую сюїту про людину як природному створенні світової стихії випереджає афоризм:

Плоть людини сувій, па якому Відзначені всі дати буття.

Вигляд людини визначений космічним буттям, усе в ньому йде в споконвічні безодні й таїть у собі первостихийний образ. На відміну від пролеткультовского космизма космічна стихія у Волошина ще й надзвичайно емпирична. Космос Волошина відзначений

слідами людства па шляхи його історичного самовдосконалення. Як п’ятнадцять років тому на емпіричному матеріалі кіммерійського пейзажу намагався він відновити вигляд зниклих культур (“Кіммерійські сутінки”, 1907),так в “Шляхах Каїна” по конкретних слідах історичного прогресу розгадував Волошин космічну долю людства. Сліди ці йшли від океанської колиски, “коли непробуджена людина ще ссала від сну благої природи”, простиралися до сучасного технічного століття з його мінами, турбінами й паровими казанами. Два мотиви – трагізму й застереження – супроводжують поета в його мандрівці цим шляхом. Трагедія людини в тім, що, уважаючи себе единоправним владикою стихій, він не зауважує,

Що людина, звільняючи сили Споконвічних рівноваг речовини, Сам робиться в їхніх руках іграшкою.

У вісьмох етюдах “Шляхів Каїна”, кожний з яких складається із семи афористичних фрагментів, поет, уживаючи в якості основного поетичного інструмента философическую метафору, докладно простежує еволюцію історичних “супутників” людства: “вогню”, “меча”, “пороху”, “пари”. От пара. Спочатку його роль була мирної, патріархальної – служити людині, не зазіхаючи ні на що зайве. Потім казан, у якому “тисячі століть варився суп”, ставлять на колеса, а далі з “чавунного вола” нар перетворюється в “ненажерливого Мінотавра…”, він

Забруднив небо угольною салгей, Промінь сонця кіптявою…, скоротив простір, звузив землю, Стис океани, витягнув пейзаж В одноманітно розфарбовану стрічку Пагорбів, полів, дерев і будинків…

Поет перераховує всі ті прості блага, яких втратилася людина, зрадившись технічному комфорту: “Позбавив ступай Гарячої ощупи Невідомої дороги, Око радості відкриттів нових дален, Долоні – ціпка й ніздрі – вітру”. Зникли величавість і божественність людського буття, що потонуло в суєті й бездуховності:

Свист, гуркіт, брязкіт, движенье – заглушили Живе людське мовлення, Немислимими зробили молитву, Бесіду, размишленье; перетворили Царя всесвіту в мастильника коліс.

Нарешті, найстрашніше: “И вийнявши душі, вдунув людям пар”. Таке виправлення, опираючись на історичний досвід, вносив Волошин у пролеткультовскую оптимістичну концепцію космічного прогресу людства


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Ретроспективний космизм М. Волошина в циклі віршів “Шляхами Каїна”