Про перших людей

Матеріал уроку. Із книги індіанців кіче “Пополь-Вух”.

Мета. Ознайомити учнів із священною книгою індіанців племені майя; розширити знання учнів про те, як люди на різних континентах планети уявляли собі створення світу і людини: розвивати навички читання; виховувати повагу до історичної спадщини.

Обладнання. Мультфільм.

Хіт уроку

I. Організаційний момент.

II. Мовна розминка.

1. Гра “Шифрувальник”.

Розшифруйте слова. Чи можете ви пояснити їх значення?

415326

2413

52314

35214

БДОЖАГ

ААЛД

НЕРПУ

ИОРЯД

2.

Прочитайте деформоване речення.

Укожногонародубулисвоїоповідкипротвореннясвіту.

(У кожного народу були свої оповідки про творення світу.)

III. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя.

У кожного народу були свої оповідки про створення світу, але не всі збереглися до нашого часу. У змісті оповідок різних народів є чимало схожого в них розповідається про богів, духів, створення світу, героїв.

Нащадкам давніх греків пощастило, мабуть, чи не найбільше. Міфи Давньої Греції будь-хто

може й сьогодні прочитати в оригіналі. Збереглася досить велика кількість рукописів, які дають нам змогу почути історію, як то кажуть, з перших вуст.

Не дивуйтесь, якщо міфи і легенди Давнього Риму чимось нагадують вам давньогрецьку історію. Адже римляни і греки мають спільне “коріння” – міфологію етрусків: древнього народу, який побудував Рим, а потім нові римляни зруйнували його міста. До того ж, римляни і греки були сусідами, і їхні держави весь час завойовували одна одну. Римляни досить активно засвоювали знання інших народів, захоплюватись їхніми традиціями і мистецтвом. У всякому разі все, що переймали римляни, приносило користь їхній культурі й працювало на розвиток імперії.

Єгипетська міфологія, як і міфологія древніх шумерів, що жили в Месопотамії між двома великими ріками, які й зараз протікають по Аравійському півострову, – Тигром і Євфратом – складається з дев’яти основних богів, що брали участь у створенні земного світу. Кожне божество у древніх народів відображало певну земну стихію: вогонь, воду, вітер, вміння літати у небі, порядкувати на землі, у світі тварин і людей, чи керувати підземним світом. Відповідно їх зображали з тілом людини, а з головою якоїсь тварини, яка в уявленні людей втілювала ці сили.

До появи християнства наші предки мали свою древню релігію, яка, подібно до інших древніх релігій, відображала віру в те, що світом правлять боги, кожен з яких володіє певною силою природи і впливає на людську долю. Верховним божеством наших предків був Сварог – весь зоряний небозвід або Зодіак. Дажбогом давні українці називати сонце, яке дає життя всьому сущому на землі. Бога небесних вітрів звали Стрибогом, матір всього сущого на землі і володаркою людських доль Мокошу, а Дана була богинею річкових вод. Світла Леля, за віруваннями наших предків, колись принесла на землю з неба весь квітучий світ весни, тому на її честь дівчата водили гаївки. Род-Вседержитель приніс у цей світ душі людей і визначив закони співжиття у ньому, а Лад відповідав за світовий порядок. Перун правив небесним вогнем – його блискавиці заряджають землю живильною силою.

Як бачимо, основних богів, то правлять світом, в наших предків теж було дев’ять.

З розширенням знань про світ в уяві наших пращурів виникали все нові й нові боги, з’являлися легенди про богатирів і добрих велетнів.

2. Бесіда.

– Чи відомі вам імена слов’янських богів? (Дажбог, Перун, Чорнобог, Вирій, Ярило, Сварог, Лада.)

– Як ви думаєте, чому їх так називали?

– Чи знаєте ви міфи інших народів?

– Що вам відомо про релігії племені майя?

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

В релігії племені майя не було присутніх християнських концепцій гріха, покарання і спокути вона була призначена підтримувати рівновагу природних стихій і забезпечувати родючість землі. Майя вміли зберігати родючість грунтів і перетворювали малопридатні плантації для сільського господарства в поля, де впрошували кукурудзу, боби, гарбузи, какао. їх астронавти дуже точно вираховували цикл руху Сонця, Місяця. Венерн і деяких сузір’їв (зокрема Чумацького шляху).

V. Опрацювання тексту.

1. Читання тексту вчителем.

– Послухайте уважно.

2. Читання тексту мовчки.

3. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

– Хто персонажі твору?

– Прочитайте, яких перших тварин створили Велика Мати і Великий Батько.

– Знайдіть у тексті і прочитайте звернення творців до створених звірів та птахів.

– Знайдіть і прочитайте п’ятий абзац. Як ви його зрозуміли?

– З чого було створено першу істоту?

– Розкажіть про другу спробу творців.

4. Робота за малюнком до тексту.

– Хто зображений на малюнку?

– Чи схожі вони на індіанців?

– Зіставте малюнок з текстом. Прочитайте уривок з тексту, який би відповідав малюнку.

– Яку назву ви б дібрали до цього малюнка?

5. Робота над акровіршем.

– Спробуйте самостійно дописати акровірш

Над нами воно синенько нависа.

Ех, скільки у ньому тепла!

Бо сонце його з правіку

Огнем своїм зігріва.

6. Робота над прислів’ями.

– Прочитайте прислів’я і поясніть, як ви їх розумієте.

7. Робота над загадками.

– Від якого слова походить слово загадка?

– Які ще загадки про людину ви знаєте?

8. Перегляд мультфільму.

– Що нового ви дізналися після перегляду мультфільму.

VI. Підсумок уроку.

– Чи повірили ви у легенду, яку ми прочитали?

– Як ви думаєте: чому люди вірять у Бога і поклоняються Всевишньому?

– Чи добре, коли людина у щось вірить?

VII. Домашнє завдання.

Скласти фантастичне оповідання про “Подорож до Серця Небес”.

Намалювати малюнок.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Про перших людей