Прислів’я, приказки, загадки – УСНА МУДРІСТЬ НАРОДІВ СВІТУ ДЛЯ ДІТЕЙ


ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи

УСНА МУДРІСТЬ НАРОДІВ СВІТУ ДЛЯ ДІТЕЙ

Урок

1

Тема. Прислів’я, приказки, загадки

Мета: збагачувати знання дітей про світовий фольклор та його жанри; навчати групувати матеріал і виділяти в ньому головний зміст; розвивати техніку читання, навички виразного читання, увагу, кмітливість, спостережливість; виховувати бажання більше дізнаватися про культурні традиції народів світу.

Обладнання: малюнок скрині; намисто (на одній стороні кожної намистинки – по 1 букві, що складають слово фольклор, на другій – назви жанрів усної народної творчості); підручник; робочий зошит.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

– Сьогодні у нас у класі є незвичайний предмет. Що це? (Скриня) Для чого вона призначена? Ще з давніх часів, з покоління в покоління кожен народ передавав свої скарби. Скриня – символ скарбів. Цікаво, які ж це можуть бути скарби? (Учитель виставляє намисто зі словом “фольклор”.) Існує й інша назва фольклору – усна народна творчість. Що ж належить до усної народної творчості?

>> Вікторина “Що це?”

– Я зачитуватиму текст певного жанру фольклору, а ви назвіть, що це.

– Христя-мистя. Вуха – з листя!

Ніс – цибулька, зверху – булька! (Дражнилка)

– Народна дражнилка всім своїм ладом орієнтована на те, щоб поставити


на місце кривдника, висловити своє ставлення до неприємних проявів у поведінці, звичках, зовнішньому вигляді. Без дражнилки гра і життя дитини втрачають часом гармонійність, а часом – і справедливість.

– Котилася торба з високого горба,

А в тій торбі хліб, паляниця –

На кого потрапить, той буде жмуриться. (Лічилка)

– Лежить колода серед болота –

Хай яке сонце, та не висохне. (Язик) (Загадка)

– Ходить котик по горі, носить сон у рукаві,

Усім дітям продає, Максимкові так дає. (Колискова)

– – Гуси, гуси, додому!

– Чого?

– Вовк за горою!

– Що він робить?

– Гуску скубе!

– Яку?

– Сіру, білу, волохату, тікайте, гусоньки, у хату! (Гра)

– Битися – не билися, трохи посварилися,

Потім посміялися, друзями зосталися. (Мирилка)

– Мирилки – невеличкі пісеньки, розраховані на те, щоб забути нещодавню сварку, відновити товариські стосунки.

– Ой ви, дітоньки, козенятоньки,

Відімкнітеся, відчинітеся.

Ваша мати прийшла,

Молочка принесла. (Казка)

– В чаплі чорні черевички.

Чапля чапа до водички. (Скоромовка)

– Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися. (Прислів’я)

– – Ладусі, ладусі, а де були?

– У бабусі.

– А що їли?

– Кашку.

– А що пили?

– Бражку.

Кашку поїли, бражку попили.

Ізнялися, полетіли на головку сіли. Шу! (Забавлянка)

– Все це і є жанри усної народної творчості.

III. Повідомлення теми й мети уроку

– Сьогодні на уроці ми детальніше ознайомимось із фольклором народів світу. Будьте уважними, спостережливими, на вас чекає цікава й творча робота.

IV. Робота над новим матеріалом

1. Розповідь учителя про фольклор (за матеріалом підручника*)

2. Гра “Шифрувальники”

– Із якими жанрами усної народної творчості ми будемо ознайомлюватися, допоможе відгадати гра. Розшифруйте слова!

Казприки сліприв’я кигадза.

3. Робота над прислів’ями та приказками

Учитель перевертає намистинки іншим боком і відкриває назви.

– Що таке прислів’я і приказки?

>> Робота за підручником

1) Самостійне читання учнями тексту.

2) Бесіда за змістом прочитаного.

– Що таке прислів’я, приказки?

– Чим вони різняться?

3) Читання прислів’їв і приказок “ланцюжком”, тлумачення їхнього змісту.

– Які найбільше сподобалися? Чим саме?

4) Робота в групах.

– Доберіть до кожної групи прислів’їв відповідну назву і пригадайте українські прислів’я та приказки цієї тематики.

5) Робота в парах.

– Запам’ятайте одне прислів’я (за вибором) і поясніть його значення товаришеві по парті.

4. Робота над загадками

1) Вступна бесіда.

– Що таке загадки? Ще невеликі поетичні твори, в основі яких є запитання. Для того щоб на них відповісти, потрібно вміти вирізняти особливі характерні ознаки того чи іншого предмета чи явища, вміти порівнювати їх.)

– У давнину вміння розгадувати загадки було мірилом мудрості й розуму. Загадки слід читати в повільному темпі, із утаємниченою інтонацією й обов’язково дослухати до кінця.

2) Змагання між командами.

Клас об’єднується у 2 команди. Одна команда читає загадку, інша – відгадує і навпаки.

– Яка загадка сподобалася найбільше? Чому?

3) Робота в групах. “Хто краще?” (виразне читання загадок).

4) Робота в парах.

Творче завдання: придумайте свої загадки.

Зачитування й відгадування власних загадок.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в зошитах**

Відповіді до завдання 1: фольклор; народ; прислів’я; приказки; загадки; жить.

Відповіді до завдання 5: пісня; загадка; приказка; прислів’я; скоромовка; гра; чистомовка; дражнилка; небилиця; лічилка; казка.

2. Гра “Влучний стрілець”

– Доберіть прислів’я чи приказку відповідно до ситуації.

– Вам зустрілася людина, яка не любить працювати;

– як треба ставитися до батьків;

– чи треба вчитися;

– ви зустріли чуйну, добру людину;

– що ви скажете про дружбу;

– як слід ставитися до інших людей;

– що ви скажете про рідну країну.

VI. Підсумок уроку

– Із чим ви ознайомились на уроці?

– Що найбільше сподобалося?

– Що запам’яталося?

________________________________________________________________

* Мовчун А. І., Харсіка Л. І. Зарубіжна література. 2 клас: Навчальний посібник. – К. : АВДІ, 2010.

** Думська Н. О., Мисловська В. М., Сльота І. С. Зарубіжна література. 2 клас. Робочий зошит-посібник (за програмою А. І. Мовчун). – X.: Вид. група “Основа”, 2012. – 80 с.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


Прислів’я, приказки, загадки – УСНА МУДРІСТЬ НАРОДІВ СВІТУ ДЛЯ ДІТЕЙ

Categories: Конспекти уроків

Links