ПОВІСТЬ. РІДНИЙ КРАЙ – ЗЕМНИЙ РАЙ. МИХАЙЛО СТЕЛЬМАХ ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ

Мета: продовжити ознайомлення учнів з уривками з повісті Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять”; удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити характеризувати дійових осіб, оцінювати їхні вчинки; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до рідного краю.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель читає вірш.

Як приємно, друзі, що у нашій мові є слова чудові:

Теплі і добренькі – різнокольорові.

Злі слова й холодні – темнокольорові.

Зростаймо, любі діти, серед добрих слів,

Серед шепоту дібров і рідних гаїв,

Щоб талант і щастя кожен з вас зустрів.

– Культурною і вихованою вважаємо людину, яка під час спілкування виявляє повагу до співрозмовника, у своєму мовленні вживає слова ввічливості. Гадаю, кожен із вас теж прагне бути таким. Це зовсім нескладно, а в житті всім завжди приноситиме тільки радість.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Гра “Щоб ротик був слухняний”

– Як гуде джміль?

– Прилетів комарик.

– Дмухнемо на кульбабу.

– Допоможемо пір’їнці підлетіти.

– Оближемо смачне варення.

– Дістанемо язичком до носа і підборіддя.

– Усміхнемося відкритим і закритим ротом.

2. Робота над скоромовкою

Гра “Дощик”

Діти читають хором:

– накрапає дощ (тихо);

– дощ пускається сильніше (голосніше);

злива (голосно);

– дощ слабшає (тихіше);

– дощ припинився (читання припиняється).

Гава гудзик відшукала

І в гніздо собі поклала.

“Я гадзиня-мастериця,

Все в гадзівстві знадобиться!”

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Обличчям до обличчя”

Учні в парах переказують одне одному уривок з повісті Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять” (І частина, с. 158-159).

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з уривками автобіографічної повісті Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять”.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання другої частини твору Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять” (с. 159-161)

1) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання тексту учнями.

– Які картини ви уявляли, читаючи текст?

– Назвіть головних персонажів твору.

Фізкультхвилинка

2) Словникова робота.

Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем, потім – напівголосно у парах одне одному, правильно наголошуючи

Тин

Світання

Паленіти

Орошена

Квітчастій

Городчика

Насурмонений

Припильнувати

– Доберіть синоніми до слів:

Насурмонений (насуплений, невдоволений);

Паленіти (червоніти);

Квітчастій (різнобарвній, пістрявій);

Припильнувати (встерегти);

Тин (пліт, огорожа).

3) Повторне читання тексту учнями “ланцюжком”.

4) Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.

– Як письменник говорить про останній місяць весни?

– Що хотіла показати малому Михайликові мати?

– Яким уявляв собі літо хлопчик?

– Що побачив хлопчик біля самого порога?

– Якою була вишня?

– Що сталося за ніч з ягідками?

– Знайдіть і прочитайте уособлення, які вживає автор.

– Доберіть заголовок до прочитаного уривка з повісті.

5) Робота в групах.

1-ша група – описати Михайлика;

2-га група – описати маму;

3-тя група – описати дідуся.

6) Читання оповідання за особами.

7) Гра “Голосування ногами”.

Діти встають у дві шеренги – права шеренга: “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга: “я вважаю, що твердження неправильне”.

– Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне, тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.

2. Робота за ілюстрацією

– Подивіться на ілюстрацію до цього твору.

– Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?

– Що художник зобразив на картині?

– Що він намалював у центрі картини? Удалині?

– Які фарби обрав? Який настрій вони створюють?

– Опишіть картину, використовуючи рядки з повісті.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Який настрій панував на уроці?

– Що найкраще вдалося зробити?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати уривок з повісті:

1-ша група – від імені Михайлика;

2-га група – від імені матері (с. 159-161).

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
ПОВІСТЬ. РІДНИЙ КРАЙ – ЗЕМНИЙ РАЙ. МИХАЙЛО СТЕЛЬМАХ ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ