ПОВІСТЬ-КАЗКА. ЛЬЮЇС КЕРРОЛЛ. АЛІСА В КРАЇНІ ЧУДЕС (Частина І. У кролячій норі)

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом англійського письменника Льюїса Керролла, з його повістю-казкою “Аліса в Країні Чудес”; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, формувати оцінні судження; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Дзвоник вже сигнал нам дав:

Працювати час настав.

Тож і ви часу не гайте,

Працювати починайте.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Гра “Дощик”

Діти читають хором.

– Накрапає дощ (тихо).

– Дощ пускається сильніше (голосніше).

– Злива (голосно).

– Дощ слабшає (тихіше).

– Дощ припинився (читання припиняється).

Бабуся в кіоску забула авоську,

А внучка Ганнуся відразу гайнула,

Забуту авоську бабусі вернула.

2. Робота над чистомовкою

– Перш ніж ми почнемо працювати, згадаймо вимоги до нашого усного мовлення.

Правильне!

Грамотне!

Чітке!

Зрозуміле!

– Налаштуймо свої голоси і думки на роботу. Для цього прочитаємо чистомовку.

Ок-ок-ок – у нас цікавий урок.

Ень-ень-ень – ясний весняний день.

Иті-иті-иті – учні працьовиті.

Уть-уть-уть – вирушаємо в путь.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Чия розповідь краща?”. Робота в групах

Учні в групах презентують свої розповіді. Оцінюють роботу одне одного.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми ознайомимося з повістю-казкою англійського письменника Льюїса Керролла.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

– Англійський письменник Чарлз Латвідж Доджсон (це справжнє ім’я Керролла) народився у невеличкому селі Дарсбері у графстві Чешир. Він був найстаршим сином скромного парафіяльного священика Чарлза Доджсона та Френсіс Джейн Латвідж. При хрещенні, як нерідко траплялося у ті часи, йому дали два імені: перше – на честь батька, друге, Латвідж,- на честь матері. Він виховувався у великій родині: семеро сестер і троє братів. Діти отримали домашнє виховання.

Батько не лише не пригнічував у дітях прагнення до найрізноманітніших ігор і веселих витівок, а й усіляко їм сприяв. Найбільшим вигадником тут незмінно був Чарлз. З допомогою сільського столяра Чарлз змайстрував театр маріонеток; він писав для нього п’єси, які сам і розігрував. Нерідко, перевдягнувшись факіром, він показував схвильованій аудиторії дивовижні фокуси. Для своїх молодших братів і сестер він видавав рукописні журнали.

Він ставав надзвичайно веселим і цікавим співбесідником, варто було йому лише з’явитися в товаристві дітей. “Не розумію, як можна не любити дітей,- писав він в одному зі своїх листів,- вони становлять три чверті мого життя”. Він здійснював із ними тривалі прогулянки, водив їх у театр, запрошував у гості, розважав спеціально вигаданими для них оповідками, які супроводжувалися швидкими виразними замальовками за ходом розповіді. Спілкування з дітьми, гра незмінно слугували поштовхом до творчості для Керролла.

Казки “Аліса в Країні Чудес” та “Аліса в Задзеркаллі” люблять дорослі і діти. За ними створено кінофільми і поставлено п’єси. Ці твори перекладено понад сотнею мов. Українською мовою дилогію про Алісу переклали В. Корнієнко, Н. Демурова.

2. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання учнями статті “Льюїс Керролл” (с. 162-163)

– Де і коли народився Льюїс Керролл?

– Які твори принесли йому всесвітню славу?

– Хто надихнув його на їх створення?

3. Фізкультхвилинка

Руки підняли і погойдали,

Ніби дерева в саду.

Руки зігнули, ними тріпнули –

Вітер збиває росу.

В сторони руки – ними покажем,

Як до нас птахи летять.

Як вони сядуть – також покажем,

Склавши руки назад.

4. Опрацювання твору “Аліса в Країні Чудес” (Частина І. У кролячій норі) (с. 163-170)

1) Словникова робота.

Читання колонок слів “луною” за вчителем, потім – “буксиром” із сусідом по парті

Крокет

Буфет

Ярличок

Картала

Антипод

Живопліт

Реверанс

Закортіло

Стокротки

Глибочезний

– Прочитайте тлумачення слів у підручнику: стокротки, живопліт (с. 163), антипод, реверанс (с. 165), крокет (с. 169).

Тлумачення слів

Ярличок – наклейка на предметі, товарі із зазначенням назви, кількості, місця виготовлення, номера або інших відомостей; етикетка.

Буфет – шафа для зберігання посуду, столової білизни, закусок, напоїв.

Картала – гостро дорікала, лаяла; різко критикувала, осуджувала.

Закортіло – дуже захотілось, забажалось.

2) Читання твору учнями “ланцюжком”.

– Чи сподобалася вам казка?

– Хто є її головною героїнею?

3) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.

– Де відпочивала Аліса?

– Чому їй не сподобалася книжка, яку читала сестра?

– Прочитайте опис Кролика.

– Коли Аліса побачила його вперше?

– Чому дівчинка побігла за ним?

– За чим спостерігала Аліса, коли летіла вниз?

– Про що вона думала?

– Які знання, здобуті в школі, пригадувала?

– Хто така Діна?

– Що про неї думала Аліса?

– Де раптом опинилася дівчинка?

– Куди їй дуже захотілося потрапити?

– Чому вона не могла вибратися в сад?

– Що дівчинка побачила на столику?

– Який напис був на ярличку, прив’язаному до пляшечки?

– Чому Аліса відразу не випила те, що було в пляшечці?

– Прочитайте, яким був смак напою.

– Чи вдалося відчинити Алісі дверцята?

– Як вона реагувала на невдачі?

4) Фізкультхвилинка.

Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас,

Два – присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз! – і вгору,

Два! – і вниз,

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз – присіли, два – піднялись.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.

5) Вправи на розвиток техніки читання.

А) Гра “Утворіть порівняння”. Робота в парах.

– Знайдіть у тексті порівняння і допишіть. Яка пара впорається швидше?

– Кроляча нора йшла рівно, мов… (тунель).

– Аліса й незчулась, як полетіла кудись, наче… (в глибочезний колодязь).

– Аліса помчала слідом, мов… (вітер).

– От якби я могла складатися, мов… (підзорна труба).

– Чого доброго я розтану зовсім, як… (свічка).

Б) Гра “Земля – небо”.

За командою “земля” діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою “небо” – піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову звучить команда “земля” – учні очима знаходять, де вони припинили читання.

В) Гра “Голосування ногами”.

Діти стають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.

– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.

Г) Гра “Засічка – кидок”.

За командою “кидок” усі учні починають читати напівголосно текст.

За командою “засічка” зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!)

Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

6) Робота за ілюстраціями.

– Розгляньте ілюстрації до твору.

– Кого художник зобразив на ілюстраціях? Які кольори він використав?

– Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?

– Як ілюстрації передають почуття, які переживає дівчинка?

– Які рядки твору проілюстрував художник?

– Які малюнки створили б ви за сюжетом казки?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра “Закінчи речення”

– Сьогодні на уроці я вчився…

– Мені було цікаво…

– Свою роботу на уроці оцінюю…

– Урок завершую з… настроєм.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати повість-казку (с. 163-170). Відповідати на запитання у підручнику (с. 170).

ПОВІСТЬ-КАЗКА. ЛЬЮЇС КЕРРОЛЛ. АЛІСА В КРАЇНІ ЧУДЕС (Частина І. У кролячій норі)