Полтава характеристика образу Мазепа

Мазепа – головний герой, український гетьман, “міцний старий”, в який закохується дочка генерального судді Малоросії Кочубея, Марія.

Композиція “Полтави” многофигурна, що відповідає її подвійній жанровій природі(і романтична новела, і героїчний епос). Але усі сюжетні лінії сходяться в одну точку – до образу “похмурого” Мазепи. Після того, як батьки Марії відмовляють йому в руці дочки, вона біжить з дому; Кочубей разом з дружиною замишляє помсту; але донос, посланий їм Петру, повертається до М.; після того, як батько гине

на пласі, Марія божеволіє. На любовну інтригу накладена інтрига політична : М.

Повільно і потайно, не піддававшись на умовляння палкого українського юнацтва та година ж виступити проти Петра, разом з єзуїтом, Орликом, Булавиным готує зраду, веде таємні переговори зі Швецією, Бахчисараєм(турками), Варшавою, Очаковом; врешті-решт разом з Карлом терпить поразку на полтавському полі. Як герой новели, він(у першій і другій частинах) протистоїть Кочубею; як герой епосу(у частині третій) – Петру; і у тому, і в іншому випадку він діє відповідно до свого сильного характеру – энергично, мстиво, владолюбний.

Втім,

пристрасті, киплячі в серці М., приховані від стороннього погляду – бо гетьман старий, а значить – хитрий, обережний, твердий. (Пушкін порівнює його з палаючим каменем.) А головне – він на відміну від М. у Рылеева в поемі “Войнаровский” байдужий до всього(і до свободи, і до Батьківщини), окрім влади. І хоча під час рішучого пояснення, відкриваючи коханці план “зради”(частина 2-а), він присягається, що любить Марію “більше слави, більше влади”, – це неправдива клятва.

У ніч перед стратою Кочубея він роздумує над сплячою – і ні про що що не відає – Марією: “Кому долею / Хвилювання життя призначені, / Той стій один перед грозою, / Не закликай до себе дружину”.

Але в тому і парадокс, що, втрачаючи Марію, М. втрачає деяку незриму опору своєї влади над долею, “життєве” джерело своєї політичної сили; що, перемагаючи Кочубея, він свідомо приречений зазнати поразки від Петра. Більш того і гірше за те, стаючи ворогом росіянина царя, український гетьман втрачає самостійність, потрапляє в залежність від слабкого, безвільного Карла. Сила йде в служіння безсиллю. І недаремно після того, як М.

З Карлом ганебно біжать з полтавського поля і Пушкін “примушує” їх проїхати повз розорений маєток Кочубеев, у фінальній сцені йому являється Марія. Вона божевільна – і тому її “дитячими” вустами віщає істина: “Я приймала за іншого / Тебе, старий”. У Петрові, якого вона бачила на святкуванні полтавської перемоги, вона “пізнала” ідеального володаря, ідеального “чоловіка лайки”, якого раніше бачила в М.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Полтава характеристика образу Мазепа