Подорож Маленького принца

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС

ІІ семестр

ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ

УРОК № 64

Тема. Подорож Маленького принца

Мета: простежити шлях Маленького принца у Всесвіті, зрозуміти сенс цієї подорожі; розкрити сутність алегоричних образів; працювати над виразним читанням; виховувати здатність критичного ставлення до явищ навколишнього світу.

Обладнання: схема “Подорож Маленького Принца”; карта зоряного неба.

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

Підібрати цитати-підписи до малюнків Екзюпері.

1. “Маленький

принц не міг стримати захоплення:

– Яка ви прекрасна!”

2. “А коли він востаннє полив чудову квітку і збирався накрити її ковпаком, йому навіть захотілося плакати”.

3. “Останнього ранку він старанніше, ніж звичайно, прибрав свою планету. Він дбайливо прочистив діючі вулкани… Крім того, у нього був ще один згаслий вулкан… Він прочистив і згаслий вулкан теж”.

II. Мотивація навчальної діяльності

Карта зоряного неба.

– Чи хотіли б ви помандрувати Всесвітом, побувати на інших планетах? Ми зробимо це разом із Маленьким принцом і намалюємо карту Всесвіту Маленького

принца.

III. Робота з текстом

1. Читання за особами X розділу

– Яке враження справив на Маленького принца король? (Дивна людина, король без підданих)

– Чи можна назвати короля розумним? (І так, і ні. Він начебто говорить мудро: “Від кожного треба вимагати стільки, скільки він може дати. Влада насамперед повинна бути розумною… Я маю право вимагати слухняності, тому що веління мої розумні”. Але в цей же час пропонує Маленькому принцові судити старого щура, а потім помилувати його, щоб потім було кого судити знову. Так безглузді ідеї викликають сумнів у мудрості короля.)

– Які слова короля можна записати у “Скарбничку золотих висловів”? (“Судити себе самого набагато важче, ніж інших. Якщо ти зумієш правильно судити себе, значить, ти дійсно мудрий”.)

– Як ви розумієте ці слова?

– Яку рису характера уособлює в собі король? (Владолюбність) Зображення на карті планети короля (див. схему).

2. Читання розділу XI

– Хто жив на другій планеті? (Честолюбець)

– У чому полягав сенс його життя? (Викликати захоплення, пошану до своєї особи: “Визнавати, що на цій планеті я найкрасивіший, найошатніший, найбагатший і найрозумніший”)

– Що здивувало хлопчика у розмірковуваннях честолюбця? (Честолюбця зовсім не хвилювало, що його ні з ким порівнювати, він не прагнув чогось досягти, щоб викликати справжнє захоплення.)

– Яка домінуюча риса цього героя? (Честолюбність)

– Які слова з цього розділу можна занести до “Скарбнички золотих висловів”? (“Марнославні люди глухі до всього, крім похвали”)

– Як ви розумієте цей вислів? У чому полягає небезпека такої життєвої позиції? (Марнославні люди хочуть чути лише компліменти, не замислюючись над власними недоліками, які можна було б виправити, якби вони прислухались до критики. Небезпека такої життєвої позиції – в байдужості до навколишнього світу, небажанні допомогти тому, хто потребує допомоги та неможливості самовдосконалення.)

Зображення на карті планети честолюбця.

3. Читання розділу XII

– Який герой жив на третій планеті? (П’яничка)

– Що здивувало Маленького принца у поясненнях цього героя?

(Замкнене коло:

Нелогічність учинків героя, відсутність спроб розірвати це замкнене коло, змінити своє життя на краще.)

– Які риси характеру переважають в образі п’янички? (Нелогічність, слабкість)

Зображення на схемі планети п’янички.

4. Читання розділу XIII

– Кому належала четверта планета? (Ділкові)

– Чим зайнята ця людина? (Він рахує зірки і “кладе” їх у банк; вважає цю справу серйозною.)

– Доведіть, що ділок – неромантична людина. (Увесь час працює, рахує зірки, але ніколи не милується їхньою красою, навіть не пам’ятає, як вони називаються: “Такі маленькі, золоті, усякий ледар як подивиться на них, так і замріється”; багатство потрібне йому для власного збагачення, а не для радощів життя.)

– Чому у Маленького принца виникають сумніви щодо володіння зірками ділком? (“У мене є квітка, і я щоранку її поливаю. У мене є три вулкани, і я щотижня їх прочищаю. Усі три прочищаю і погаслий теж. І моїм вулканам, і моїй квітці корисно, що я ними володію. А зіркам від тебе немає ніякої користі…”)

– Яку рису характеру уособлює ділок? (Любов до багатства, неромантичність)

Зображення на схемі планети ділка.

5. Читання розділу XIV

– Хто жив на п’ятій планеті? (Ліхтарник)

“Подорож Маленького принца”

– Які почуття він викликав у Маленького принца? Чому? (Ліхтарник єдиний, хто викликав у Маленького принца повагу.

“У його роботі все-таки є сенс. Коли він запалює свій ліхтар – немов народжується ще одна зірка чи ще одна квітка. А коли він гасить ліхтар – немов зірка чи квітка засинають. Чудове заняття. По-справжньому корисне, тому що красиве”.

“Йому все більше подобалась ця людина, вірна своєму слову”.

“Він думав не тільки про себе”.

Маленький принц навіть хотів залишитися на цій планеті, подружитися з ліхтарником, людиною, що тримає свого слова, працює і думає не лише про себе.)

– Які риси характеру уособлює цей герой? (Вірність слову, неегоїстичність)

Зображення на схемі планети ліхтарника.

6. Читання розділу XV

– Кому належала шоста планета? (Географові)

– Чому Маленький принц був розчарований після розмови з географом? (Спочатку Маленький принц зрадів, бо подумав, що географ займається “справжньою справою”. Але, виявляється, житель планети, що зайнятий “серйозними” справами, навіть не знає, чи є гори і океани на його астероїді. Він вважає себе надто важливою особою для того, щоб робити “живу” справу, її він замінив на “паперову”.)

– Які риси характеру є головними в образі географа? (Відсталість – “ми пишемо про речі вічні й незмінні”, недопитливість.)

Зображення на схемі планети географа.

IV. Висновки

– Майже після кожної розмови з жителями астероїдів Маленький принц промовляє такі слова: “Що за дивний народ ці дорослі!” Недоліки, що втілюють у собі ці герої, настільки очевидні для хлопчика, наскільки непомітні для них самих. Маленький принц, вирушаючи в подорож, мріяв пошукати собі заняття та навчитися чого-небудь. Поки що повчитися він міг лише у ліхтарника: його вірності своєму слову та неегоїстичності.

V. Домашнє завдання

Розкрити сутність алегоричних образів жителів астероїдів за допомогою схеми “Подорож Маленького принца”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

Подорож Маленького принца