Підсумковий урок. Роман Д. Дефо як започаткування “робінзонад”


УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС

ІІ семестр

ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ

УРОК № 36

Тема. Підсумковий урок. Роман Д. Дефо як започаткування “робінзонад”

Мета: підбити підсумки за вивченим твором, з’ясувати значення слова “робінзонада”, здійснювати міжпредметні зв’язки (література – географія, біологія), розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати допитливість, кмітливість.

Обладнання: картки-пам’ятки “Поради юним мандрівникам”, зображення тварин (пінгвіни, тюлені), картки з кросвордом, головоломкою.

Тільки людина може здійснити неможливе.

Р. Емерсон

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Р. Емерсон, американський філософ і поет, вважав, що тільки людина може здійснити неможливе. Чи стосуються ці слова героя роману Д. Дефо Робінзона Крузо?

Хочете відчути себе робінзонами? Перевіримо, чи готові ви до цього.

II. Узагальнення одержаних знань

1. Перевірка домашнього завдання

Зачитати твір-мініатюру “Якби я був Робінзоном”.

Показати або розказати про одну річ, яку б ти взяв із собою на безлюдний острів. Пояснити свій вибір.

2. Слово вчителя

– Популярність романа Дефо була настільки великою, що вже невдовзі в літературі з’явилися численні наслідування. А в літературознавстві виник новий термін “робінзонада”.


Так почали називати опис пригод на безлюдній землі (острові), де людина, опинившись наодинці з природою, повинна була боротися за виживання, виявляючи силу духу й розуму.

У кожній з книжок Робінзон мав інше ім’я та національність, були навіть Робінзон-жінка та Робінзон-невидимка. Найбільша кількість переробок твору Дефо належить французам та німцям. Німецькі письменники видали близько 40 робінзонад. Серед них – “Новий Робінзон” Й. Кампе, надрукований 1799 р.

3. Виступ істориків.

– Послідовники Робінзона існували не тільки в літературі, але й у реальному житті.

– Своєрідним Робінзоном був Наполеон на острові Св. Єлени в Атлантичному океані. Найближчий берег, африканський, був за 2 тис. км від острова. Наполеон прожив на острові 6 років.

– Федір Іванович Толстой (двоюрідний дядько Л. М. Толстого) завжди шукав пригод і за незліченні витівки був висаджений Крузенштерном на найближчий острів, біля Аляски. Толстой прожив серед алеутів декілька років і користувався у туземців великим авторитетом. Вони хотіли вже обрати його вождем, та Толстому судилося повернутися до Росії. Його з того часу стали називати Толстим-американцем.

– Російський бібліофіл Олексій Аквілєв збирав відомості про такі випадки і створив хроніку з 3 тис. історій “робінзонів”.

Одна з них – про росіянина Ф. Ніколаєва, яким разом зі своїм поміщиком потрапив на Зондські острови в Індійському океані. Три місяці вони жили на безлюдному острові. За вірну службу поміщик відпустив слугу на волю за умови, що він буде зватися Робінзоном Крузо. З того часу у Росії живе сім’я на прізвище Крузо.

4. Виступ біологів, географів

– Д. Дефо у своєму романі припускається неточності. Наприклад, на паралелі, де “розташований” острів Робінзона, не може бути ні тюленів, ні пінгвінів. Пінгвіни живуть лише в Південній півкулі, і північна межа їх розповсюдження знаходиться набагато південніше, ніж острів, де жив Робінзон. Дефо був обізнаною людиною, просто він помилявся разом із сучасним йому світом.

Поради юним мандрівникам

Щоб вирушити у подорож, треба знати чимало. Якщо ви заблукали…

Географи

Біологи

1. Зверніть увагу на те, з якого боку росте мох на деревах (це буде північ), з якого боку у дерев більше гілок (це буде південь).

2. Знайдіть Полярну зірку, яка завжди на півночі: для цього потрібно відшукати найяскравішу зірку в хвості Малої Ведмедиці

1. Можна з безпекою для життя споживати в їжу яйця птахів.

2. Ягоди й гриби краще не чіпати: це збереже вам життя.

3. Знайдену воду обов’язково прокип’ятіть на вогнищі.

4. Якщо ви спіймали рибу, можна запекти її у вугіллі

ІІІ. Гра “останній герой”

Цікаво!

“Останній герой-1” знімали протягом 39 днів на островах архіпелагу Бокас дель Торо біля Панами.

Події проекту “Останній герой-3” за участю зірок шоу-бізнесу відбувалися на островах Домініканської республіки.

Робота в групах

Завдання № 1

– Робінзонові довелося чимало попрацювати, щоб доправити до свого острова їстівні припаси. Він навчився їх цінувати так, як раніше цінував тільки гроші й свободу. Давайте й ми попрацюємо й визначимо, назви яких продуктів зашифровані у головоломці (читати треба зліва направо через одну букву).

1) СХУЛХІАБРЗІЕРРИНСО (сухарі, рис, хліб, зерно).

2) МС’ИЯРСВОИМНУОК…А (м’ясо, мука, сир, вино).

Завдання № 2

– Робінзонові пощастило перевезти на острів чимало корисних речей. Давайте пригадаємо, які саме. Якщо ви запишете всі слова правильно, то дізнаєтесь, яку дорогоцінну знахідку віддав би герой за цілий корабель із золотом. (Інструменти)

По горизонталі:

1. Вид набоїв.

2. Вогнепальна зброя.

3. Інструмент дроворуба.

4. Оснастка корабля.

5. Вибухонебезпечний порошок.

6. Аксесуар для паління.

7. Інструмент для різання.

8. Інструмент для заточки ножів.

9. Вид кріплення.

Завдання № 3

– Бережливо й шанобливо ставився Робінзон до будь-якої дрібнички, яка могла стати в пригоді на безлюдному острові. І лише про одну річ він зневажливо сказав: “Непотрібний мотлох, навіщо ти мені тепер? Ти не вартий, щоб нахилитися й підняти тебе з землі. Всю цю купу… (золота) я ладен віддати за будь-який з цих ножів!”

Про що говорить герой? Чому?

Підбиття підсумків гри.

IV. Підсумки уроку

Чого навчає книга “Робінзон Крузо”? Які риси характеру допомагає виховувати?

V. Домашнє завдання

Прочитати роман Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан”.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


Підсумковий урок. Роман Д. Дефо як започаткування “робінзонад”

Categories: Конспекти уроків

Links