Перший байкар світу

Матеріал уроку. Езоп. Байка “Лисиця і Ворона”.

Мета. Ознайомити учнів із особистістю Езопа. Дати уявлення про історію виникнення байки. Розвивати уміння учнів виразно читати байку, знаходити мораль, характеризувати персонажів. Закріпити знання учнів про байку. Виховувати позитивні риси характеру.

Обладнання. Портрет Езопа, ілюстрації лисиці та ворони. Мультфільм.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

– Яку тему вивчатимемо?

– Що таке байка?

– Яких відомих байкарів ви знаєте?

– Чи відомо вам, хто першим у світі почав писати байки?

2. Ознайомлення учнів з біографією першого байкаря світу.

Слово вчителя.

Езоп відомий усьому світу як перший байкар. Жив у Стародавній Греції. Вважають, що був він потворної зовнішності: невеликий на зріст, мав непривабливе обличчя, непропорційні частини тіла, короткі руки, горб на спині, велике черево, кульгав і був німим. Одного разу він допоміг жриці у скрутному становищі і та, в нагороду за вчинене їй добро, попросила богиню материнства, здоров’я і мореплавства Ісіду винагородити цього чоловіка. Так Езоп позбувся німоти.

Незважаючи на зовнішні вади, був людиною щедрою. Мав гострий розум і вражав дотепними відповідями. Езоп був рабом філософа і учителя Ксанфа. Але з часом він почав дратувати господаря, бо був розумнішим і дотепнішим. Своєю мудрістю йому вдалося звільнитися від рабства. Він писав байки, в яких навчав людей розрізняти добро і зло, замислюватися над вчинками героїв та своїми власними. Він звинувачував жреців у тому, що вони не працюють, а живуть за рахунок людських пожертв. Жреці за те звинуватили Езопа в крадіжці, засудили до страти. Його життя обірвалось у місті Дельфі.

Невмирущими виявилися Езопові байки. Вони переходять від покоління до покоління, звучать різними мовами, але зберігають свою повчальну силу. До наших днів дійшло близько 300 байок.

Езоп – легендарний поет, засновник жанру байка.

3. Самостійне читання учнями статті з підручника “Езоп…” (с. 66).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

– Скільки приблизно байок написав автор?

– Сьогодні ми прочитаємо одну з байок Езопа “Лисиця і Ворона”. Давайте пофантазуємо. Якою ви собі уявляєте лисицю, а якою може бути ворона?

– Деякі учні підготували цікаву інформацію з інтернету про цих тварин. Давайте їх послухаємо.

Опис лисиці

Найпоширеніша тварина у наших лісах. Дуже обережна. Середнього розміру з гострими і дуже чутливими вухами, прекрасно розвішеним нюхом. Легко знаходить найрізноманітнішу здобич, частіше непомітно підкрадається до неї. Харчується переважно дрібними гризунами, зайцями, птахами, а також фруктами.

Нори влаштовує в найглухіших місцях з кількома вихідними отворами. Полюс в різні періоди доби. Не виявляє занепокоєння під час зустрічі з людиною. Відрізняється крайньою обережністю та дивовижною здатністю переховуватись та збивати зі сліду погоню. Саме тому у фольклорі багатьох народів лисиця є втіленням хитрощів та спритності.

Лисиці мають велике господарське значення як виключно активні винищувачі шкідливих гризунів.

Опис ворони

Чималі блискучо-чорні птахи з міцним великим дзьобом. Великі гнізда мостять на деревах. За характером живлення всеїдні. Корисні птахи, які знищують багато шкідливих комах і гризунів, а також виконують у природі санітарні функції. Їхній мозок є одним з найбільших серед птахів. Вони виявляють здатність вирішувати проблеми.

Цей вид вважається одним з найрозумніших серед птахів. Британські вчені підтвердили наявність у них інтелекту.

– Що нового ви дізналися про лисицю і ворону?

IV. Робота над банкою “Лисиця і Ворона”.

1. Слухання байки. Перевірка первинного сприймання.

– Назвіть дійових осіб байки.

– Чому Лисиця назвала Ворону саме орлом?

– Про що говорила Лисиця з Вороною?

2. Читання байки учнями мовчки.

3. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

– Знайдіть і прочитайте, як описує Лисиця Ворону.

– Прочитайте, що про Лисицю подумала Ворона.

– Чого не змогла стерпіти Ворона?

– Чому Лисиця потім почала ображати Ворону?

– Яка мораль цієї байки? Кого вона стосується? (Нерозумної людини.) Кому з персонажів ви симпатизуєте, а хто викликає осуд?

4. Робота за малюнком до байки (с. 67).

– Кого ви бачите на малюнку?

– Спробуйте стисло переказати уривок байки, який відповідає цьому малюнку.

– Який малюнок намалювали б ви до цієї байки?

V. Підсумок уроку.

– Хто був першим байкарем світу?

– Що нового ви дізналися про байку?

– Кого з персонажів байки ми описували?

– Яка мораль цієї байки?

VI. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати байку в особах. Виписати у зошит з читання три крилаті вислови про байку. Скласти усний опис лисиці або ворони.

Додаткове завдання для двох учнів. Знайти цікаву інформацію про бджолу та муху.

Перший байкар світу