Ознайомлення з підручником

Вступ. Ознайомлення з підручником

Матеріал уроку. Дмитро Павличко “Рідна мова”.

Мета. Ознайомити учнів з новим підручником, його структурою; навчити виразно читати вірші, правильно інтонувати речення; розширити знання дітей про цінності в житті людини; довести до відома учнів розуміння життя як найвищої цінності.

Обладнання. Малюнок обкладинки підручника збільшених розмірів, збірка віршів Дмитра Павличка “Де найкраще місце на землі”.

Хід уроку

І. Ознайомлення з новим підручником “Літературне читання”.

Бесіда учителя з учнями.

– Розкажіть, які книжки ви прочитали влітку.

– Яка книжка вам найбільше сподобалась? Чому?

– Чи звертали ви увагу на ілюстрації в книжках, які ви читали?

– Чи часто ви ходили до бібліотеки?

Діти обмінюються враженнями.

Ознайомлення з підручником.

Учитель ознайомлює учнів з новим підручником, за яким вони працюватимуть на уроках літературного читання у 4 класі, звертає увагу на прізвище автора.

Відомості про автора.

Марія Іванівна Чумарна народилася 19 серпня 1952 року на Тернопільщині, в селі Рокшині Бережанського району. В сім’ї було п’ятеро

дітей. Марія була третьою дитиною. З третього класу батьки вирішили віддати її на навчання в Бережанську школу-інтернат. аби дати донечці повноцінну освіту. Цю ж школу закінчили згодом усі діти. По закінченні школи в 1969 році Марія Чумарна вступила на філологічний факультет Львівського державного університету. Коли вона навчалася на другому курсі, трагічно загинув батько. В матері залишилося на руках п’ятеро дітей. Марія змушена була перевестися на заочну форму навчання і разом з чоловіком, поетом Богданом Чипурком, вони почали своє трудове життя. 18 років працювали в різних місцях. Марія Чумарна вчителювала, працювала редактором районної газети у Збаражі Тернопільської області, а в 1975 році переїхала до Львова, де влаштувалася па посаду редактора багатотиражної газети на заводі “Мікроприлад”.

В 1982 році у видавництві “Радянський письменник” вийшла її перша поетична збірка “Сонячна музика”, за яку поетесу прийняли у члени Спілки письменників України. Друга поетична збірка вийшла у тому ж видавництві в 1986 році, а третя побачила світ у видавництві “Каменяр” 1990 року.

Коли Україна здобула свою незалежність, Марія Чумарна реалізувала свою велику мрію – створила школу, в якій вона хотіла розвивати вільних творчих дітей, виховувати їх на засадах української культури.

Авторська школа Марії Чумарної стала ровесницею молодої української держави: наказ про її створення було підписано 24 серпня 1991 року.

Марія Чумарна була директором школи до 2006 року. Згодом почала працювати ведучою авторських телевізійних програм “Літературний Львів” та “Феномен України” на Львівській студії телебачення.

З-під пера письменниці вийшли дві книги альбомного формату, присвячені творчості Кобзаря: “Тихий ангел пролетів” та “За Тебе молюсь”. За останню книгу вона удостоєна премії імені В’ячеслава Чорновола.

Марія Чумарна – автор понад 60 книг: серед них 9 поетичних збірок, 2 романи, 13 наукових розвідок про звичаєву культуру українців та її символіку, а також 23 книжки для дітей: Буквар, читанка “Зернятко”, посібники для вчителів та батьків про мовний розвиток дитини “Королівство мови”, “Звуки і слова”, “Семицвітка” та інші.

Книжки Марії Чумарної оформляють уже її внучки – Марія Михалюк та Христина Чипурко.

Ознайомлення з умовними позначеннями.

Діти розглядають титульну сторінку, форзац, ознайомлюються зі змістом, читають назви розділів.

– Які розділи вам знайомі?

– Які назви розділів для вас нові?

– Що таке піктограма?

Піктограма – умовний малюнок із зображенням будь-яких дій, явиш, предметів і т. д. Піктограми походять із давніх часів, де вони використовувалися як вид письма.

– Розгляньте піктограми. Що на кожній намальовано?

– Чому, на вашу думку, художник на піктограмах зобразив лупу, квіточку, перо, книжку, пензлик?

Звертання Читанки до свого читача.

Зачитує вчитель.

– Які таємниці ви відкриєте для себе у четвертому класі?

– Хто стане нашими друзями?

– Чим ви зможете поповнити Скарбницю?

– А чим можна відкрити Скарбницю?

– Чого бажає вам Читанка?

Мовна розминка

Клас ділиться на дві команди:

І команда добирає слова, які б стосувалися зовнішності посібника “Літературне читання”, а II команда наповненості. Перемагає та команда, яка добере найбільшу кількість слів.

І команда (підручник, форзац, закладка, титулка, сторінка, аркуш, зміст, назви розділів…)

ІІ команда (оповідання, казка, вірш, скоромовка, приказка, легенда, байка, пісня, прислів’я…)

III. Повідомлення геми і мети уроку.

– Згадайте, які вірші Дмитра Павличка ви читали і, можливо, знаєте напам’ять.

Вчитель зачитує уривки з віршів Д. Павличка, а діти говорять їх назву.

“Це зелені хмари яворів

Заступили неба синій став”. (“Де найкраще місце на землі”)

“Наче вулик, наша школа.

Вся вона гуде, як рій”. (“Школа”)

“Хтось постукав уночі.

Швидко я знайшов ключі”. (“Нічний гість”)

“До кравця, до свого друга

Вбіг задиханий папуга”. (“Папуга”)

“Як виросту – збудую хату,

На хаті колесо приб’ю”. (“Мрія”)

“За кермом сидів гном, поруч його жона”. (“Гном”)

– Пригадайте, які вірші Дмитра Павличка ви вивчали у 3 класі на уроках літературного читання.

Опрацювання вірша Дмитра Павличка “Рідна мова”.

Слово вчителя.

Поет створив багато ліричних віршів. Але особливу увагу привертають твори, присвячені рідній мові. Проблема розвитку української мови, національної культури була для нього важливою й досить болючою.

Він навчався у польській школі, де його рідна українська мова була суворо заборонена. “За мову мужицьку не раз на коліна довелося у школі ставати мені”, – писав поет в одному з віршів.

Мова – це духовна коштовність. Кожен народ звеличує себе перед світом через надбання своєї душі, своєї мудрості, передає із покоління в покоління свій досвід, культуру, традиції. Мова творить народ, веде нас на вершину знань, відчиняє двері до духовної скарбниці людства. Це духовний заповіт, який “…у спадок віддали мені мої батьки і предки невідомі, що гинули за неї на вогні”,- пише поет.

Читання вірша вчителем.

– Послухайте уважно вірш.

– Зверніть увагу, з якою інтонацією я його буду читати, де робитиму паузи.

Читання вірша мовчки. Повторне читання вірша вголос “ланцюжком”. Відповіді на запитання.

– Що поет запитав у дитини? А як ви можете відповісти на запитання “хто ти є”?

– З ким автор порівнює дитину?

Цей вірш вчить нас любити рідну мову, шанувати й розвивати її, берегти, бо в ній – наша велич, наше безсмертя: тільки через рідну мову людина може пізнати саму себе, своє призначення в цьому світі. Мова відкриває в серці людини всі стежки і дороги, дає силу здолати найважчі випробування.

Словникова робота.

– Як ви розумієте слова далечінь, Вітчизна, полова?

Далечінь – далекий простір. Вітчизна – рідна країна, батьківщина. Попова – відходи, отримані в результаті обмолоту й очищування зерна.

Розвиток читацьких навичок.

Читання “ланцюжком” з правильним інтонуванням речень, різних за метою висловлювання.

Робота за малюнком до вірша.

– Що зображено на малюнку?

Робота над прислів’ями.

– Поясніть перше прислів’я.

– Чому співучість мови порівнюють із соловейком?

Підсумок уроку.

– Що нового ви дізнались на уроці?

– Який твір прочитали?

– Хто його автор?

Домашнє завдання.

Вивчити вірш Дмитра Павличка “Рідна мова” напам’ять.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

Ознайомлення з підручником