Овідій Метаморфози

Найбільшим твором великого давньоримського поета Овідія є Метаморфози (Перетворення) – міфологічна поема епічного характеру, де у вигляді зв’язного розповіді об’єднані численні епізоди з римських легенд і міфів. Задумуючи це твір, поет ставив перед собою завдання створити поетичну історію Всесвіту – з моменту перетворення первинного Хаосу в матеріальний світ до перетворення Юлія Цезаря в нову зірку і обожнювання Октавіана Августа. Проте спроби систематизувати величезний міфологічний матеріал за хронологічним принципом не

привели до успіху, і поет обмежився розміщенням його за ознаками зовнішньої схожості сюжетів. Твір втілює спробу поета звернутися до теми прославлення Риму і самого принцепса, проте, незважаючи на глибокий задум і всілякі славослів’я і лестощі Августу, в поемі проступають прихильність любовної тематики, іронічне ставлення до моралі і релігії, легкість і грайливість тону, риторична забарвлення оповіді. З невичерпної скарбниці греко-римської міфології поет вибрав і обробив сюжети, пов’язані зі всілякими перевтіленнями героїв.

У Метаморфозах автор, широко використовуючи численні оповіді і легенди,

підкреслює думку про вічність життя і її безперервної мінливості і в той же час висловлює іронічне ставлення до міфологічним богам і героям. Створюючи поетичну картину історії світу, він майстерно використовує Гесіодову систему змін століть з метою протиставлення ідеальної моральної чистоти стародавнього суспільства сучасної здичавілої моральних звичаїв:

… Втекли і ганьба, і правда, і вірність,

А замість них підлість з’явилася

Разом з обманом…

Вийшли на світ і війна, що і златом

Руйнує, і залізом,

І в руках закривавлених зброєю злісно гримить…

Серед численних поетичних оповідань Овідія особливу увагу привертають легенди про Фаетона; про самозакоханого Нарциса, що перетворився в квітку; про політ Дедала та Ікара; новели про Пігмаліона і Галатеї; Тісба; ідилія про Філемон і Бавкіда, сказання про Орфея і Еврідіку.

Переказуючи без будь-яких істотних змін зміст древніх міфів, Овідій нерідко надає їм нове філософське звучання, підкреслюючи сміливі дерзання людини, що прагне відстояти своє щастя в нерівній боротьбі з богами або ж навіть уподібнитися їм. Це підкреслено, наприклад в епітафії на могилі Фаетона:

Похований тут Фаетон, що батьківську вів колісницю;

Хоч і не втримав її, але загинув у стрімкому дерзань.

Кожен міф перетворюється у поета у витончену поетичну новелу, наповнену глибоким сенсом і неповторними яскравими характерами, піднесеними, хвилюючими почуттями і життєвим драматизмом. Тут ми бачимо страждання матері, яка втратила своїх дітей (Ніоба); любов художника, яка дає життя своєму творінню (Пігмаліон і Галатея); силу мистецтва, яка перемагає смерть (Орфей і Еврідіка); трагічну загибель закоханих (Тісба).

Глибоко поетичним і гуманним є розповідь Овідія про Філемон і Бавкіда, які прожили разом довгі роки, пронісши любов один до одного через усе своє життя, завжди відкриті й добрі в своєму ставленні до рідних і близьким. Одного разу боги влаштували їм складне моральне випробування: під виглядом бідних втомлених мандрівників попросили у них дозволу переночувати – і їх зустріли тепло і привітно. За це боги пообіцяли Філемон і Бавкіда виконати найпотаємніше їх бажання та виконали свою обіцянку, дозволивши їм померти одночасно, перетворивши Филемона і Бавкида в два дерева, які ростуть з одного кореня.

Майстерне виклад Овідієм самих несподіваних перевтілень, тонкий психологічний аналіз характерів героїв, неповторна поетичність мови дозволили Метаморфози завоювати велику любов читачів у всьому світі.

Метаморфози Овідія належать до числа найбільших пам’яток, античної літератури, які справили великий вплив на європейську літературу і мистецтво в цілому.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Овідій Метаморфози