Образ Батьківщини у “Мертвих душах”

Тема Росії хвилювала багатьох російських поетів і письменників. Так, Пушкін у своїй творчості оспівував російські народні традиції, закликав людей пам’ятати про батьківщину, її багате духовну спадщину, відбитому у фольклорі, протиставляючи споконвічно російське космополітичному-Лермонтов ж, “люблячи Росію чудною любов’ю”, з одного боку, захоплювався її історичним минулим, красою російського духу, силою російського народу, але в той же час викривав соціальні проблеми Росії, критикував політику государя і життя російських людей.

А

що ж Гоголь? Який бачив Росію цей письменник і що було для нього значуще? Розглянемо образ гоголівської Росії в поемі “Мертві душі”.

Для Гоголя, як і для багатьох інших письменників, тема Русі пов’язана з темою народу. Звернемося до народних образів поеми – різним персонажам епічної частини “Мертвих душ”. Це двоє мужиків, що зустрічаються нам на самому початку поеми, які, побачивши бричку Чічікова, починають міркувати, доїде чи вона до Рязані або Москви-По суті, це питання “бути чи не бути”, розглянутий на примітивному, побутовому рівні. І що ж? Це лакей Чічікова Петрушка, “мав

пристрасть до читання” і чітавтйій всі без розбору: від букваря до любовних романів, і кучер Селіфан, якому байдуже, відшмагає його Чичиков чи ні: “висікти ономожно”. Російський народ – це і дворова дівка Пелагея, яка “не знає, де право, де ліво”, дядько Митяй і дядя Миня, безрезультатно намагалися зрушити перекинулися віз Чічікова.

Всі ці люди зображені Гоголем не в ідеальному, а в сатиричному світлі. Письменник викриває в селян примітивність, духовну убогість, байдужість до життя і покірність своєму панові, проте їх, бува, в тому, що задавлені життям, духовно збіднені? .. У поемі Гоголь показує, що у всій поміщицької і чиновної-бюрократичної Росії нікому немає діла до простих людей. Поміщики змушують селян працювати якомога більше, не піклуючись при цьому про життя кріпаків і бажаючи отримати прибутки зі свого господарства. Чиновники, замість того щоб вирішувати державні проблеми і працювати на благо Росії, думають лише про те, як би просунутися по соціальних сходах, тобто турбуються виключно про свої вигоди.

У “Повісті про капітана Копєйкіна” особливо яскраво зображено, як у чиновних колах, де панують хабарництво, казнокрадство, обман, нікому немає діла до простого солдата, проливав кров за батьківщину.

Таким чином, народ виявляється пригнічений системою управління в Росії, але Гоголь, будучи знавцем російського характеру, відчуває справжню силу простих людей, красу їх душі, їх найкращі якості. В ліричній частині “Мертвих душ” відтворений ідеальний образ народу – втілення гоголівської концепції російського національного характеру. Письменник показує широту натури російської людини, волелюбність народу в образі Абакумов Фирова, побіжного селянина, який “гуляє шумно і весело на хлібній пристані, поряд з купцями”. Гоголя захоплює і працьовитість російської людини, таке, як у Степана Пробки, “богатиря, сходив усі губернії з сокирою за поясом”; стійкість і витривалість, “здатність звикати до всього і до всякого клімату”, “жвавість розуму, жвавого сам самородка, що не лізе за словом в кишеню… “. Важко не захоплюватися якостями російських людей!

Однак тема Росії у Гоголя пов’язана не тільки з зображенням образу народу. За словами великого Бєлінського, “справжня національність полягає не в описі сарафана, але в самому дусі народному”. Гоголь “дивиться очима всього народу”, “відчуває і говорить так”, як істинно російська людина. Справа в тому, що в процесі роботи над поемою письменник неодноразово звертався до фольклорних матеріалами, бо він поділяв точку зору про те, що народний дух найбільш повно проявляється у фольклорі. Тому Гоголь використав у “Мертвих душах” прислів’я, приказки, образи з російських народних казок, що укладають в собі багатовікову мудрість російського народу. Наприклад, при описі Манілова письменник називає його “ні в місті Богдан, ні в селі Се-Ліфан”, Собакевича порівнює з ведмедем, а коробочка з куркою, бо образ домашньої птиці в російській фольклорі – символ дурості.

Гоголь захоплюється російським словом (“вийшли з глибини Русі”) і російської піснею, в якій, на думку письменника, відображаються краса і сила російського духу, творчі здібності народу.

Потрібно також сказати, що проблеми, що розглядаються Гоголем в “Мертвих душах”, не загальнолюдські, а загальноросійські. Зокрема, це питання про долю Росії, про її майбутнє. Гоголь вгадують майбуття Русі, відчуваючи її внутрішні сили, можливості та порівнюючи з “птицею-трійкою”, що “Рівне-гладнем разметнулась на півсвіту”, що “всі обганяє, залишаючи позаду”. Але письменник, викриваючи соціальні проблеми Росії, критикуючи чиновницько-бюрократичну систему, показуючи свавілля, що коїлося в маєтках, та тяжке становище народу, не знає шляхів досягнення прекрасного майбутнього. Тому фінал “Мертвих душ” відкрито, Гоголь ставить запитання: “Куди несеться Русь?” І не може відповісти на нього… Та й чи повинен письменник вирішувати цю проблему? Це справа державних діячів, політиків, чиновників, які, як показує Гоголь, не бажають думати про благо своєї країни…

Аксаков назвав “Мертві душі” витвором універсальним, загальнонародним, в той час як Бєлінський писав, що “Гоголь – великий російський поет, не більше, і” Мертві душі “теж тільки для Росії і в Росії можуть мати нескінченно велике значення”. Не можна не погодитися, бо “Мертві душі” – твір суто російське, в якому Гоголь показує, з одного боку, тяжке становище людей, свавілля в сучасній йому Росії, але, з іншого боку, втілює багатство духовної спадщини, національних традицій і внутрішніх, прихованих сил російського народу; письменник говорить про потенційну можливість Росії, “натхненною Богом”, стати найсильнішим з держав…


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

Образ Батьківщини у “Мертвих душах”