О. Назарук. Події історичної доби XVI ст. Сюжет твору “Роксоляна”(скорочено)

УРОК 55

Тема. О. Назарук. Події історичної доби XVI ст. Сюжет твору “Роксоляна”(скорочено).

Мета: ознайомити учнів із XVII-XVIII розділами повісті; розвивати вміння аналізувати образи, коментувати прочитане, ставити запитання та відповідати на них, добираючи цитати із повісті; розвивати навички самостійного пошуку необхідного матеріалу; виховувати патріотичні почуття.

Обладнання: портрети Сулеймана Пишного, Роксолани, ілюстрація Олени Зенич “Молода дружина Сулеймана”, фрагмент відеозапису опери Д. Січинського “Роксоляна”,

фото пам’ятника Роксолані в Рогатині, романи П. Загребельного “Роксолана” та М. Лазорського “Степова Квітка”, повість С. Плачинди і Ю. Колісниченка “Неопалима купина”.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Дослідницька робота учнів.

– Героїнею чиїх творів була Роксолана?

(Героїнею опери Д. Січинського “Роксоляна” – учень демонструє фрагмент відеозапису; героїнею роману П. Загребельного “Роксолана” та М. Лазорського “Степова Квітка” – учні демонструють книги; героїнею повісті С. Плачинди і Ю. Колісниченка “Неопалима купина” – учні

демонструють книгу; драми Г. Якимовича; героїнею пам’ятника архітектора Романа Романовича та скульптора Юрія Глуговського – учні демонструють фото).

2. Тестові завдання за VI11-XVІ розділами повісті О. Назарука “Роксоляна”.

1. Чиєю служницею була Настя в султанській палаті:

А) улюбленої жінки султана;

Б) однієї з султанських одалісок;

В) начальника чорних слуг.

2. Де знаходилася Настя Лісовська під час першої зустрічі з володарем трьох частин світу:

А) біля дверей кімнати своєї пані;

Б) в коридорі султанської палати;

В) в передпокої своєї пані.

3. Яким побачила десятого і найбільшого падишаха Османів Анастасія Лісовська:

А) сильним, старшим за Стефана, високим;

Б) прекрасно одягненим, старшим за віком, мудрим;

В) струнким, спокійним, молодшим від Стефана.

4. Хто поклонився Насті і промовив до неї: “О, хатун!”:

А) Сулейман;

Б) Мугієдцін Сірек;

В) Кізляр-ага.

5. Під час першої подорожі до Святої Гори Роксоляна попросила Сулеймана, щоб він спочив у монастирі. Вкажіть назву монастиря:

А) монастир Осмомисла;

Б) монастир Пантелеймона;

В) монастир Павла.

6. Що запропонував Сулейман Роксоляні після того, як вона відмовилася одягнути його кафтан:

А) “стати найлюбішою жінкою”;

Б) піти на галеру;

В) піти під густе дерево між скелями.

7. Хто міг перешкодити весіллю падишаха з колишньою служницею:

А) улюблена жінка;

Б) мати;

В) турецька знать.

8. Хто охрестив первородного сина Роксоляни:

А) служниця-українка;

Б) Роксоляна;

В) вчитель.

9. Якими іменами нарекла свого сина Роксоляна:

А) Стефан-Селім;

Б) Стефан-Агмед;

В) Агмед-баша.

10. Чому Сулейман наказав знищити великого візира Агмеда-башу:

А) той зрадив Сулеймана;

Б) посягнув на життя Роксоляни;

В) вимагав викуп.

11. Хто така султанка Місафір за версією Осипа Назарука:

А) Роксоляна;

Б) туркеня, що стане жінкою султана;

В) чужинка, що стане жінкою султана і завдасть лиха.

12. Що хотіла “поламати” Роксоляна:

А) серця турків;

Б) турецькі закони;

В) турецьку владу.

Ключі: 1 – б; 2 – а; 3 – в; 4 – в; 5 – б; 6 – а; 7 – б; 8 – б; 9 – а; 10 – в; 11 – в; 12 – б.

3. Відповіді на запитання учнів.

(Учні відповідають на запитання своїх однокласників).

II. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Пізнавальне завдання.

– Якими у творі постають Сулейман Пишний і Роксоляна?.

(Учні розглядають портрет Сулеймана Пишного; описують його обличчя, поставу, одяг, риси характеру, посилаючись на художній текст):

“… Він був прекрасно одягнений, стрункий і високий. Мав чорні як терен, блискучі, трохи зачервонілі очі, сильне чоло, матово-бліде обличчя лагідного виразу, тонкий орлиний ніс, вузькі уста й завзяття біля них. Спокій і розум блищали з карих очей його…”

“… Така молодість била від нього, що не могла собі уявити, як він міг би стати старцем…”

“… А сам обличчям звернувся до Мекки… й зачав молитися…”

“… Не оглядайся на людей…”).

– Чи міг, на ваш погляд, тогочасний правитель величезної імперії бути демократом? Аргументуйте своє твердження.

(Учні також виписують із повісті портрет Насті Лісовської, порівнюють його із портретом Роксолани, який намалював український художник Михайло Фіголь:

“… чи султана Сулеймана задержав білий квіт ясмину, … чи біле, як ясмин, личенько Настуні, чи її переляк – досить, що султан не відходив; стояв, вдивляючись в неї, як в образ…”

“… Вона така гарна, що я раджу якнайскоріше вивезти її з Бахчисараю до Кафи…”

“…І знов спустила свої сині очі…”).

– В якому одязі змальовано Роксоляну? Що художник хотів цим підкреслити?

– Чому М. Фіголь застосовує чіткі лінії, темні кольори, а відтінки і м’які обриси – ні?

– Чи такою ви уявляєте собі головну героїню повісті О. Назарука?

2. Мовчазне читання учнями XVII-XVIII розділів твору.

3. Бесіда за питаннями.

– Як оборонялися мешканці австрійської столиці Відня від турецьких орд? Чим саме схвилювали вас описи оборони міста?

– З якою метою Роксоляна вирішила здійснити паломництво у Мекку? Які добрі справи під час цієї подорожі підняли авторитет Хуррем?

– Від яких вчинків провидець застерігав матір Селіма й Баязеда?

– Яким султан постає під час розправи з яничарами, що збунтувалися?

– З якої причини Хуррем зупинила наступ турків на Відень? Назвіть риси характеру героїні.

III. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Проблемне питання.

– Доведіть або заперечте думку: “Роксоляна в повісті О. Назарука виступає патріоткою рідного краю, захисницею України”.

2. “Незакінчене речення”:

“Історична повість “Роксоляна” заставила мене задуматись над…”

IV. Підбиття підсумків.

V. Домашнє завдання.

Прочитайте окремі розділи з повісті С. Плачинди “Роксолана” і порівняйте образ Насті Лісовської у двох творах; підготуйте відповіді на запитання у підручнику; доберіть висловлювання відомих людей про кохання.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

О. Назарук. Події історичної доби XVI ст. Сюжет твору “Роксоляна”(скорочено)