МИЛУЄМОСЯ КРАСОЮ СВІТАНКУ. АНДРІЙ М’ЯСТКІВСЬКИЙ КУРЛИЧУТЬ ХМАРИ, ТЬОХКАЄ ВОДА


Мета: розкрити учням красу і своєрідність поезії Андрія М’ястківського; навчати розуміти поетичну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати спостережливість, творчу уяву, чуття поетичного слова; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над чистомовкою

Іли-іли-іли – гуси на лужку присіли.

Или-или-или – у водиці лапки мили.

Али-али-али – потім травку пощіпали.

Ою-ою-ою – гелготали між собою.

2. Гра “Озвуч малюнок”

Учитель демонструє предметні малюнки, а учні озвучують їх.

Немовля – а-а-а-а.

Мишка – пі-пі-пі-пі.

Півень – ку-ку-рі-ку-у-у.

Коник – іго-го-о-о.

Жабка – скре-ке-ке-е-е.

Тигр – р-р-р-р.

3. Гра “Упізнай слово за ознакою”

– Читайте швидко і доповнюйте речення за змістом.

– Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша – … (мама).

– Запашний, білий, смачний, духмяний, пшеничний – … (хліб).

– Білий, холодний, пухкий, іскристий – … (сніг).

– Біле, солодке, холодне, вершкове – … (морозиво).

– Пухнаста, руда, хитра, прудка, спритна, підступна – … (лисиця).

– Нова, цікава, бібліотечна, яскрава – … (книга).

– Хитрий, колючий, маленький, спритний – … (їжак).

– Швидкий, боязкий, довговухий, куцохвостий – …


(заєць).

– Весняний, сонячний, теплий – … (день).

– Зелена, висока, новорічна – … (ялинка).

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Конкурс на краще виразне читання вірша Володимира Коломійця “Тюхтій і Торохтій” (с. 121-123)

2. Гра “хто краще?”

Конкурс на кращий твір-міркування “Не упущу свою жар-птицю”.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Звучить пісня “На калині мене мати колихала” (сл. А. М’ястківського, муз. В. Верменича у виконанні Костянтина Огнєвого).

– Чи сподобалася вам пісня?

– Який настрій вона у вас викликала?

– Які картини поставали у вашій уяві, коли ви слухали пісню?

– Слова цієї пісні належать перу українського поета і прозаїка Андрія Пилиповича М’ястківського.

Сьогодні ми ознайомимося з його творчістю.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка (додаток)

– Народився Андрій М’ястківський у селі Соколівці на Вінниччині. Там, у Соколівці, пройшло його дитинство, там закінчив він школу. Рано відчув потяг до слова.

Друкуватися почав ще до війни. Та в творчій біографії письменника була велика перерва, про яку сповістив не дзвінок, а бомби й гарматні постріли. Солдат М’ястківський пройшов війну в роті фронтової розвідки, а це означає, що він воював на передовій, а частіше – в тилу ворога. За бойові заслуги він був нагороджений медаллю “За відвагу”, ще й дослужився до найвищого солдатського звання – єфрейтор, чим дуже пишався.

Андрій М’ястківський – відомий автор блискучих новел, талановитих романів, чудових віршів. Писав для дітей і дорослих. Весь його творчий доробок утілився у понад сорок книжок поезії та прози, в численних текстах пісень і перекладів (з білоруської, молдавської, румунської та інших мов.)

2. Опрацювання вірша Андрія М’ястківського “курличуть хмари, тьохкає вода…” (с. 124-125)

1) Виразне читання вірша вчителем.

– Чи сподобався вам вірш? Що найбільше запам’яталося?

Фізкультхвилинка

2) Словникова робота.

Тьохкає

Тичині

Зірниці

Блакитний

Соняхи

Півень

Жовтогарячі

Курличуть

Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем, а потім – мовчки

– Прочитайте всі дієслова, іменники, прикметники.

– Знайдіть у підручнику (с. 124) тлумачення слова тичина.

3) Повторне читання вірша учнями вголос.

– Словами з тексту доведіть, що поет описує світанок, милується його красою.

4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

– Якими кольорами й звуками сповнено змальовану в поезії картину природи?

– Яким художнім засобом є виділені в тексті слова?

– До поданих слів доберіть епітети з вірша:

Хміль… (буйний); соняхи… (жовтогарячі); півень… (блакитний).

– Що поет говорить про місяць? Про хмари?

5) Робота в парі.

Знайдіть у тексті загадку і відгадайте її.

6) Гра “Віднови порівняння”.

Землю,

Як буйний хміль

Путь,

Як у травні

Курличуть хмари,

Мов колисанку

7) Гра “Добери риму”.

Вода – гойда

Путь – цвітуть… і т. д.

3. Робота за ілюстрацією

– Подивіться на ілюстрацію до цього вірша.

– Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?

– Що художник зобразив на картині?

– Що він намалював у центрі картини? вдалині?

– Які фарби обрав? Який настрій вони створюють?

– Опишіть картину, використовуючи рядки з вірша.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– З творчістю якого поета ми сьогодні ознайомилися?

– Чим вразив вас його поетичний пейзаж?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити рядки з вірша, які найбільше сподобалися (с. 124).



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


МИЛУЄМОСЯ КРАСОЮ СВІТАНКУ. АНДРІЙ М’ЯСТКІВСЬКИЙ КУРЛИЧУТЬ ХМАРИ, ТЬОХКАЄ ВОДА

Categories: Конспекти уроків

Links