МИКОЛА ОЛІЙНИК. ЛЕСЯ (Уривок із повісті)

Мета: розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях видатної української поетеси Лесі Українки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати пам’ять, увагу, образне мислення; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Вправи на формування швидкої реакції на слово

– Гра ” Знайди “зайве” слово “.

Грак, синиця, Сова, лисиця, шпак, горобець;

Вовк, лисиця, ведмідь, корова, лось;

Коза, корова, кінь, порося, черешня.

– Гра ” Хто? Що це? “.

Рідна, лагідна, найдорожча – … (мама).

Запашний, смачний, духмяний – … (хліб).

Сірий, зубатий, голодний – … (вовк).

Хитра, руда, злодійкувата-… (лисиця).

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах. Гра “Дуель”

Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики “Чи уважно ти читав?” (с. 96).

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

У нашім класі на стіні

Портрет висить у рамі.

Він всім знайомий –

І мені, й татусеві, і мамі.

З портрета дивиться на нас

Відома поетеса.

Це гордість нашої землі,

Нескорена, незламна Леся.

– Про кого ці слова?

– Чим відома ця людина?

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

– 1871 рік для української літератури став значущим. Цього року народилася Леся Українка, яка згодом, за словами Івана Франка, стала чи не наймужнішим поетом усієї України.

Батько Лесі – Петро Антонович Косач – був людиною освіченою й для свого часу передовою, а натурою лагідною та доброю.

З боку матері рід Драгоманових сягає в бурхливі часи козацьких війн з турецько-татарськими загарбниками. Лесина мати палко кохала мистецтво, невтомно збирала його зразки: різні орнаменти, тканини, вишиванки, а також пісні, казки тощо. Вона була видатною письменницею свого часу і друкувалася під прізвищем Олена Пчілка.

До десяти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом “козака”. Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилася музикувати, а й сама бралася складати музичні твори.

Любила Леся й серйозну роботу – господарчу. Вона завжди мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала. Зовсім маленькою – у 6 років – навчилася шити і вишивати, а згодом навіть узялася мережити батькові сорочку.

Та незабаром сталося велике горе, що потім невідступно, рік у рік, день у день аж тридцять два роки, до останнього подиху, переслідувало й тихенько її мучило. Ось як розповідає її сестра Ольга: “… 6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стер подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро потому, і від того, як тоді і думали, вона заслабла. У неї так почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді була дуже терпляча, але плакала від болю. Її лікували різними способами: ваннами і масажами, і нога через деякий час перестала боліти і не боліла кілька років. Але від тої пори – це початок Лесиної, як вона сама жартуючи називала “тридцятирічної війни” з туберкульозом”.

2. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання учнями статті “Леся Українка”

– Яке справжнє ім’я Лесі Українки?

– Де і коли вона народилася?

– Якою вона була в дитинстві?

– Коли Леся навчилася читати?

– Коли написала свій перший вірш? Кому його присвятила?

– Як підписала цей вірш? За чиєю порадою?

3. Фізкультхвилинка

4. Робота над твором Миколи Олійника “Леся” (с. 97-100)

1) Гра “Бджілки”.

Самостійне напівголосне читання твору учнями

2) Перевірка первинного сприйняття.

Тестування

1. Де збиралася сім’я Косачів після вечері?

А) В батьківському кабінеті;

Б) у вітальні;

В) у дворі.

2. Хто був учителем словесності Петра Антоновича у Чернігівській гімназії?

А) Т. Шевченко;

Б) Л. Глібов;

В) І. Франко.

3. По якій книзі Ольга Петрівна вчила дітей читати?

А) По букварю;

Б) по “Кобзарю”;

В) по рідній мові.

4. Скільки часу Михайлик і Леся читали “Енеїду”?

А) Місяць;

Б) два тижні;

В) тиждень.

5. У скільки років Леся навчилася читати?

А) У чотири;

Б) у п’ять;

В) у сім.

6. Яку найпершу книгу Леся прочитала самостійно?

А) “Кобзар”;

Б) Про земні сили;

В) “Тарас Бульба”.

Відповіді: 1а; 2б; 3б; 4в; 5а; 6б.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроді?

– Що вас найбільше зацікавило?

– З яким настроєм завершуєте урок?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Підготувати розповідь про Лесю Українку.

МИКОЛА ОЛІЙНИК. ЛЕСЯ (Уривок із повісті)