Максим Максимович – образ “маленької людини”

Урок зарубіжної літератури 9 клас

УРОК № 60

Тема. Максим Максимович – образ “маленької людини”

Мета: продовжити вивчення роману “Герой нашого часу”; охарактеризувати образ Максима Максимовича, пояснити доцільність його введення у твір; учити учнів вирізняти в художньому творі епізоди, важливі для характеристики героїв, учити робити узагальнення; розвивати критичне мислення, гуманізм і толерантне ставлення до оточуючих.

Обладнання: гроно на тему “Максим Максимович”, сенкани.

Тип уроку: Урок – дослідження.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

I. Перевірка домашнього завдання

Перевіряється і тлумачиться заповнена вдома таблиця Елвермана “Чи здатний Печорін на велике кохання?”

II. Бесіда

– Яку роль відіграє в житті Печоріна Максим Максимович?

– Як автор ставиться до Максима Максимовича?

– Як Максим Максимович пояснює небажання Печоріна залишитись (повість “Максим Максимович”)?

– Чи хотів Печорін образити Максима Максимовича? Чи байдуже він ставиться до штабс-капітана?

ІІ. Робота над темою уроку

1. Виступи учнів з характеристикою образу Максима Максимовича – за випереджувальним домашнім завданням, з використанням цитат

Максим Максимович – цільна та безпосередня натура, не “печорінського” типу. У нього “чудесна душа, зол оте

серце”. Бел у він любив як рідну дочку, по-родинному ставився до Печоріна. “Розумовий кругозір Максима Максимовича дуже обмежений, але причина цієї обмеженості не в його натурі, а в його розвитку”,- говорить Бєлінський. Спільна з Печоріним служба у фортеці – виняткова подія в житті Максима Максимовича. Усе життя він служить далеко від культурних центрів, це “старе немовля, добре, миле, людяне, недосвідчене у всьому, що виходило за тісний кругозір його поняття та досвіду”.

Максим Максимович, який на дійсній службі не знає нудьги, багато особливостей Печоріна називає “дивними” і готовий пояснити його душевну невдоволеність “модою”. Сам Максим Максимович відрізняється від Печоріна добротою і терпимістю до людей. Цю рису Лермонтов уважав визначальною і властивою російському характеру: “Мене мимоволі вразила здатність росіянина пристосовуватись до звичаїв тих народів, серед яких йому трапляється жити; не знаю, варта осуду чи похвали ця властивість розуму, але вона доводить неймовірну його гнучкість і наявність того ясного здорового глузду, що прощає зло скрізь, де бачить його необхідність чи неможливість його знищення”.

Максим Максимович не втручається в почуття Печоріна, проте готовий по-лицарськи захищати високі моральні принципи. До Печоріна він прикипів усією душею.

Цей образ не менш типовий, ніж Онєгін, Ленський та інші. Критик Бєлінський звертається до читачів: “Чи не правда, ви так звиклись з ним, так полюбили його, що ніколи вже не забудете його, а якщо зустрінете під грубою зовнішністю, під корою згрубілості від важкого та бідного життя – гаряче серце, під простою, міщанською мовою – теплоту душі, то напевно скажете: “Це Максим Максимович”. І дай вам бог побільше зустріти на шляху вашого життя Максимів Максимовичів!”.

2. Слово вчителя

Значения образу Максима Максимовича у творі – У романі постійно лунає голос автора, який оцінює вчинки, думки та почуття свого героя. Він настроює читача на активне ставлення до Печоріна; читач повинен скласти власну думку про героя. Роль автора – допомогти йому в цьому.

Для цього Лермонтов користується різними прийомами непрямої характеристики. У повісті “Бела” ми бачимо Печоріна очима Максима Максимовича; у повісті “Максим Максимович” про нього розповідає автор. Досить вагомим є також прийом зіставлення різних характерів та поглядів на людину і світ. На відміну від Печоріна, Максим Максимович задоволений тим, що має, дивиться на світ з точки зору прагматика та реаліста.

III. Рефлексія

II. Гронування та тему “Максим Максимович” (див. додаток)

III. Написання сенканів па теми “Доброта”, “Сподівання”, ” Природність “

1) Доброта,

2) Безмежна, щира,

3) Зцілює, зігріває, підтримує,

4) Прояв душі, здатний відродити,

5) Ілюзія.

6) Сподівання,

7) Обнадієні, марні,

8) Народжуються, ведуть, тануть,

9) Поки сподіваєшся, продовжуєш жити,

10) Тепло. 3) Природність,

Справжня, земна,

Зачаровує, обеззброює, вабить,

Людина є часткою природи,

Надійність.

V. Домашнє завдання

Випереджувальне завдання: підготувати повідомлення про особливості художнього часу, образу автора та картини природи в романі М. Лермонтова “Герой нашого часу”; повторити відомості про романтизм і реалізм; повторити вивчене за темою “Життя та творчість М. Лермонтова”.

Додаток

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Максим Максимович – образ “маленької людини”