Любов і дружба в казці-притчі А. де Сент-Екзюпері “Маленький принц”

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС

ІІ семестр

ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ

УРОК № 66

Тема. Любов і дружба в казці-притчі А. де Сент-Екзюпері “Маленький принц”

Мета: продовжити читання казки, розкрити поняття “любов” і “дружба”, порівняти, як їх розуміють герої казки та учні; поповнити “Скарбничку золотих висловів”; розгадувати загадки героїв казки; виховувати повагу до справжніх життєвих цінностей.

Добре, якщо є друг, навіть якщо треба померти.

А. де Сент-Екзюпері

Любити – це не означає дивитися

одне на одного,

Любити – означає дивитися в одному напрямі.

А. де Сент-Екзюпері

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності

– Антуан де Сент-Екзюпері в душі назавжди залишився дитиною. У своєму житті він здійснив чимало таких вчинків, які викликають і подив, і захоплення.

– Коли його друг Гійоме розбився в Кордильєрах, він день за днем кружляв на своєму літакові над мертвими гірськими верхівками, сягаючи самого дна льодяних ущелин.

– Лежачи в снігу, я тебе бачив, але ти мене не помічав,- говорив потім дивом урятований Гійоме.

– Як же ти міг знати, що це я тебе шукаю?

Хто б ще відважився літати так низько у цих горах? – відповів Гійоме.

– Сент-Екзюпері у своєму житті зазнав 15 аварій. Перша з них трапилася, коли під час народного гуляння у Версалі він виробляв запаморочливі трюки. Машина почала розвалюватися у повітрі. “Мені не врятуватися, та не падати ж на святковий натовп”,- встиг подумати він і зумів дотягнути до місця, де в разі катастрофи постраждав би він один.

– Багато років без усілякої надії перебував у неволі негр Барк, викрадений кочівниками. Екзюпері викупив Барка і допоміг йому повернутися на батьківщину – до дружини та дітей.

– Якось у Південній Америці Екзюпері випадково зустрів збіднілого старого француза, що вирушив до Нового Світу в пошуках щастя й доживав свій вік на чужині. Він купив біднякові білет на корабель до Марселя та віддав йому останні гроші.

– В Орконте Екзюпері побачив знайому дівчинку Сесіль всю в сльозах. Їй хотілося мати парасольку, але мати переконувала дочку в тому, що парасольок для дітей не буває. Наступного дня письменник прийшов до Сесіль з маленькою парасолькою.

Можливо, саме про цей випадок згадав Екзюпері, коли писав: “Маленька дівчинка в сльозах, її треба втішити. Тільки тоді настане в світі порядок”.

– Він навчив трирічного хлопчика пускати мильні бульбашки. Але, торкаючись стіни, бульбашки лопалися. Хлопчик плакав. Декілька днів Екзюпері ходів похмурий. Потім додав у мильну піну краплю гліцерину. Тепер бульбашки відлітали від стінки, немов м’ячики; вони стали яскравіші й довговічніші.

– Які риси характеру притаманні Екзюпері? (Мужність, сміливість, відповідальність, чуйність, доброта… )

– Як ви гадаєте, чи був письменник справжнім другом, чи вмів він любити? (Так, бо він завжди прагнув прийти на допомогу іншим людям, проявляв чуйність і доброту.)

II. Вивчення нового матеріалу

1. “Продовжте речення”

– Який зміст ви вкладаєте в слова дружба, любов? Що означає для вас дружити, любити?

Дружити – це… (допомагати, ділитися, підтримувати, цікавитися…) Любити – це… (піклуватися, радіти, співчувати…)

Поясніть значення епіграфів до уроку. Чи погоджуєтесь ви з цими думками?

2. Робота з текстом

1) Читання XVII, XX розділів за особами

– Що означають слова змії: “Я можу віднести тебе далі, ніж будь-який корабель?” (Змія – невелика істота, але могутня, тому що може позбавити життя кого завгодно. Вона жаліє Маленького принца, але пропонує йому свою “допомогу” на той випадок, якщо вона йому знадобиться.)

– Як ви розумієте слова змії: “Серед людей теж самотньо”? (Можна почувати себе самотньо навіть у натовпі людей, якщо не маєш друзів, однодумців, близьких за духом людей. Яскравий приклад – оповідач, якому було самотньо у світі дорослих і який зустрів духовно споріднену душу в пустелі, за тисячі миль від людського житла.)

– Чому заплакав Маленький принц, побачивши троянди на Землі? (Тільки тепер він дізнався, що його квітка – звичайна троянда, а не виняткова, загадкова рослина, подібної до якої немає у Всесвіті.)

2) Читання за особами XXI розділу

– Що означає “приручити”? Чи ви кого-небудь приручали? (“Приручити” означає відчувати сильну прихильність до когось, ніжність, любов, почуття відповідальності.)

– Як зміниться життя Лиса після приручення? (“Якщо ти мене приручиш, моє життя немов сонцем освітиться. Твої кроки я буду відрізняти від тисячі інших. Почувши кроки людей, я завжди тікаю і ховаюсь. Та твоя хода покличе мене, мов музика, і я вийду зі своєї схованки.

І ще – дивись! Бачиш, он там, у полях, колоситься пшениця? Я не їм хліба. Колосся мені не потрібне. Поля пшениці мені ні про що не говорять. І це сумно. А ти маєш золоте волосся. І як чудово буде, коли ти мене приручиш! Золота пшениця буде нагадувати мені про тебе. І я полюблю шелест колосся від вітру…”)

– В чому суть діалогу Маленького принца і Лиса?

“Настав час прощання.

– Я буду плакати за тобою,- зітхнув Лис.

– Ти сам винний,- сказав Маленький принц. – Я не хотів, щоб тобі було боляче, ти сам побажав, щоб я тебе приручив…

– Так, звісно,- сказав Лис.

– Але ти будеш плакати!

– Так, звісно.

– Отже, тобі від цього погано.

– Ні, мені добре,- заперечив Лис. – Пригадай, що я говорив про золоте колосся”.

(Лис буде страждати від розлуки з Маленьким принцом. Але ще гірше для нього було б не мати друга взагалі. Лис буде згадувати про Маленького принца, дивлячись на золоте колосся пшениці, і пам’ятати, що колись у нього був друг, який його приручив.)

– Які секрети відкриває Лис Маленькому принцові? (“Бачить одне лиш серце. Найголовнішого очима не побачиш”; “Ти назавжди відповідальний за всіх, кого приручив”)

– Як ви розумієте ці слова? (Треба довіряти своєму серцеві, діяти так, як воно велить. Відчувати відповідальність за людей, які стали тобі близькими, піклуватися про них, підтримувати в складних життєвих ситуаціях. Слово “назавжди” у Екзюпері підкреслює неможливість зради, розриву стосунків між близькими людьми. Так повинно бути, на думку письменника. Так не завжди буває, на жаль. Чи не тому так багато нещасних людей у світі?)

3) Робота із “Скарбничкою золотих висловів”

Запишіть секрети Лиса в “Скарбничку”.

– Чи зрозумів хлопчик слова Лиса? (Так, він повертається додому, щоб зберегти свою квітку, бо вона – єдина й неповторна, хоча й дуже схожа на всі інші троянди.

“Ви красиві, але пусті. Заради вас не захочеться померти… Мені вона одна дорожча від усіх вас. Це її, а не вас я поливав кожного дня. Її, а не вас накривав скляним ковпаком… Я слухав, як вона жалілася і як вихвалялася, я прислухався до неї, навіть коли вона замовкла. Вона – моя”.)

– У чому суть алегоричного образу Лиса? (Лис – друг)

III. Висновки

– Що зрозумів і чого навчився Маленький принц під час перебування на Землі? (Він зрозумів, що таке справжня дружба і любов; почав цінувати свою вередливу, але прекрасну троянду; знайшов на Землі друзів – Лиса та льотчика.)

IV. Домашнє завдання

Дочитати казку “Маленький принц”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Любов і дружба в казці-притчі А. де Сент-Екзюпері “Маленький принц”