Літературна казка. Бернар Дадьє “Павук і дзеркало”

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи

СКОРО КАЗКА МОВИТЬСЯ

Урок 13

Тема. Літературна казка. Бернар Дадьє “Павук і дзеркало”

Мета: ознайомити учнів з батьківщиною Бернара Дадьє – республікою Кот-д’Івуар, що знаходиться в Західній Африці, з оригінальною і самобутньою культурою негритянського племені банту; вчити висловлювати міркування щодо прочитаного; розвивати творчу уяву; формувати особистість.

Обладнання: мапа світу; таблиці; картки для контролю техніки читання; підручник; робочий зошит.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний

момент

Посміхнімося гарненько.

За парти сядемо тихенько.

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

II. Актуалізація опорних знань

1. Переказ казки учнями за складеним удома планом

2. Робота над прислів’ями

– Яке із прислів’їв найбільш вдало відтворює головну думку казки Мурада ас-Сібаї “Розумна жаба”?

– Трохи розуму краще, ніж багато сили. (Арабське)

– Сила – добре, а розум – краще. (Італійське)

– Вчитися мудрості на чужій дурості. (Англійська)

3. Перевір себе!

– Перевір правильність своїх відповідей.

– Прочитайте, скориставшись

таблицею, визначення поняття “літературна казка”.

– Зверніть увагу на відмінність літературної казки від народної.

Літературна казка – це художній твір певного автора, у якому:

– поєднані вигадані та реальні події;

– герої – реальні та фантастичні, злі та добрі.

4. Робота над малюнками

– Роздивіться ілюстрації до казок.

Напишіть прізвища казкарів та назви казок під відповідною ілюстрацією.

III. Оголошення теми та мети уроку

– Сьогодні ми ознайомимося із творчістю відомого африканського казкаря Бернара Дадьє.

IV. Робота над новим матеріалом

1. Повідомлення вчителя

– Республіка Берег Слонової Кістки (республіка Кот-д’Івуар) – країна, що знаходиться в Західній Африці. На гербі цієї держави зображено слона. Здогадайтеся чому? У цій країні найхолоднішої пори року буває 23-25 °С. На півдні її омиває Атлантичний океан. (Демонстрування на мапі.)

Раніше Берег Слонової Кістки був французькою колонією. Із 1960 року країна стала незалежною, а про її історичне минуле розповідають письменники. Чимало творів про боротьбу племен Берега Слонової Кості за волю написав Бернар Дадьє. Бернар-Буа Дадьє (це справжнє його ім’я) народився 1916 року в місті Асіні. Освіту майбутній письменник здобув у Сенегалі – одному з найкращих міст Африки.

Бернар писав французькою мовою (саме вона є офіційною мовою його країни). Як політичний діяч боровся проти колонізаторів, був ув’язнений.

У в’язниці створив збірку віршів “Африка на повен зріст”.

Письменник збирав і записував народні казки та легенди. Ці твори увійшли до збірок “Африканські легенди”, “Чорна пов’язка”. Його перу належать романи “Негр у Парижі”, “Місто, де ніщо не вмирає”.

Б. Дадьє любив дітей і писав для них казки. Вагоме місце у його творчості посідають казки, створені на основі фольклорних творів африканських племен, здебільшого негрів племені банту, які зберегли свою оригінальну та самобутню культуру. Одним із героїв казок Дадьє є хитрий і підступний Павук Ананзе, із яким звірі змагаються у спритності. Про його захопливі пригоди африканці розповідають багато історій. Саме на них і спирався у своїх казках самобутній негритянський письменник.

2. Словникова робота

– Прочитайте виразно слова, записані на картках.

Нестерпним

Поплавець

Жахливішим

Вчувалися

Спокусливий

Підштовхуючи

Перетворювались

Покепкувати

3. Виразне читання казки учнями “ланцюжком” та аналіз змісту з елементами вибіркового читання

4. Бесіда за змістом прочитаного

– Чому в селі, де жив Ананзе, настав голод? Підтвердьте це, прочитавши уривок тексту.

– Що відчував Ананзе?

– Як намагався вижити Павук?

– Прочитайте діалог між Павуком і Сомиком, показуючи інтонацією характер дійових осіб.

– Як Сомику вдалося переконати хитрого Павука?

– Розкажіть, як жилося Ананзе у новому місті?

– Чому єдина заборона так бентежила Ананзе?

– Чи заслуговує Павук Ананзе на покарання, яке отримав? Чому?

5. Вибіркове читання

– Зачитайте, як Павук вдруге вилазив на дванадцяту гілку баобаба.

– Зачитайте уривок тексту, де йдеться, як Ананзе попав у велике і чарівне місто.

6. Гра “Кидок-зачіска”

Учні починають читати твір за командою вчителя “Кидок!” і читають протягом 30 секунд. Після команди “Зачіска” припиняють читання й олівцем у кінці позначають слово, яке вони прочитали останнім. Усього учні роблять три спроби по 30 секунд. Після останнього разу школярі аналізують, на скільки більше слів вони прочитали під час другої та третьої спроб порівняно з першою.

7. Формування творчих умінь та навичок

>> Робота за малюнком

– Який епізод казки відтворив художник?

– Зверніть увагу на вираз обличчя Павука.

– Що він, на вашу думку відчуває?

– Як ви ставитеся до людей, які проявляють надмірну цікавість?

8. Робота над прислів’ями

– Яке з прислів’їв найвдаліше підходить для визначення головної думки казки?

– Щастя ніколи не буває повним. (Іспанське)

– Цікавість – гарний учитель. (Норвезьке)

– Багато шукаєш – нічого не знайдеш. (Татарське)

– Перш ніж робити щось – подумай. (Італійське)

– Щоб смак солодкого відчути, треба гіркого з’їсти. (Азербайджанське)

V. Підсумок уроку

– Складіть літературний портрет головного героя.

VI. Домашнє завдання

– Прочитайте наступну історію про хитрого Павука Ананзе “Хитрий Павук Ананзе і розумна Черепаха”.

>> Цікаво знати!

Павуки – це комахи. Хоча б тому, що у них не три пари ніг, а чотири, тіло не насічене й складається не з трьох помітних частин, а з двох – головогрудей і черевця.

Різні павуки відрізняються один від одного за розміром і забарвленням. Але всі вони мають однакову будову, незважаючи на різноманітні умови існування й спосіб життя.

Нині у класі павукоподібних вчені налічують приблизно сорок тисяч видів. І вивчає їх наука, яка зветься арахнологія.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Літературна казка. Бернар Дадьє “Павук і дзеркало”