Легенди і міфи народів світу. “Походження вогню” (легенда індіанців ковичан)


ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи

ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО

Урок 1

Тема. Легенди і міфи народів світу. “Походження вогню” (легенда індіанців ковичан)

Мета: дати учням уявлення про легенди, причини їх появи; ознайомити із легендою індіанців ковичан; відпрацьовувати навички роботи з книгою (визначати головну думку прочитаного, добирати потрібну інформацію); розвивати творчу уяву, зв’язне мовлення; виховувати повагу до історичної спадщини.

Обладнання: мапа світу; картки для контролю техніки читання; підручник*; робочий зошит**.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Гра “Читай за хвилькою”

– Прочитайте вислів по хвильках.

– Як ви розумієте цей вислів В. Сухомлинського?

2. Гра “Збери слова”

– У кожного народу здавна існує культура усного слова, усна література.

Усну народну творчість називають фольклором.

– Які причини появи творів фольклору?

– Колобок роз’єднав і переплутав назви фольклорних творів. Щоб їх відновити, потрібна ваша допомога.

Правильно об’єднавши частини слів, ви зможете прочитати ці назви.

– Запишіть віднайдені вами назви фольклорних жанрів.

– Народні сказання, невеликі за обсягом, про події, факти, людей, оповиті казковістю, фантастикою, називаються легендами.

III. Повідомлення теми й мети уроку


Легенди виникли в прадавні часи. У сиву давнину люди намагалися пояснити різні явища природи, виникнення світу під впливом надприродних сил чи істот – богів, здатних захистити і врятувати людей. Саме слово “легенда” прийшло до нас із латинської мови, його первісне значення – “те, що належить прочитати”. Справа в тому, що з прийняттям християнства для служби в церкві відзначали найцікавіші уривки з Біблії, які слід було прочитати. Ці місця й були легендами. На відміну від казок, легенди не мають традиційних зачинів.

Інколи вони починаються словами: “було це давно”, “колись давним-давно”. Ці твори мають повчальний висновок.

На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо легенду індіанців ковичан “Походження вогню”.

IV. Опрацювання легенди “Походження вогню”

1. Первинне слухання твору (виразне читання вчителем)

– Чому плем’я ковичан відчуло потребу вогню?

2. Словникова робота

Читання “пірамідок” слів з дошки.

Бік

Він

Їли

Бігти

Тільки

Треті

Відмовляв

Повинні

Нікому

Горихвістка

Поквапилися

Одноплемінники

– Прочитайте слова, правильно їх наголошуючи.

– Прочитайте слова в алфавітному порядку.

– Яке слово найдовше? Яке – найкоротше?

– Поясніть значення слів “поквапилися”, “одноплемінники”.

3. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання

– Як жило плем’я ковичан у далекі часи? Зачитайте перший абзац.

– Що примусило індіанців будувати собі домівки?

– Яку звістку принесла Горихвістка, прилетівши до стійбища?

– Що, за словами Горихвістки, мав дати людям вогонь?

– Прочитайте, які дві умови поставила жителям племені пташка.

– Розкажіть, куди полетіла Горихвістка.

– Чому люди поверталися назад?

– Якого іспиту вони не склали?

– Чому пташка не дала вогню найвитривалішому чоловікові?

– Кому пташка подарувала вогонь? За що?

– Чи схвалюєте ви вибір пташки?

4. Вправи на розвиток швидкості читання

– Зіставте з текстом подані твердження і скажіть “так” чи “ні”.

– Ковичани в далекі часи їли м’ясо сирим. (Так)

– 3 роками ставало дедалі тепліше. (Ні)

– Вогонь отримав найвитриваліший. (Ні)

– Горихвістка довірила вогонь молодій жінці. (Так)

5. Гра “Хто швидше?”

Учитель називає слова-“блискавки”, а учні мають знайти в тексті відповідні прикметники.

Часи (далекі), вогонь дістанеться найбільш (терплячому і витривалому), за пташкою бігли (старі і молоді), у стійбищі залишилися (немічні), полум’я (яскраве).

6. Робота за ілюстрацією “Горихвістка”. Словесне малювання

– Яку ілюстрацію ви створили б до цієї легенди?

V. Підсумок уроку

– Як ви вважаєте, чи тільки про появу вогню розповідає ця легенда?

– Чого навчає цей твір?

– Яка головна думка твору?

– Які взаємини між людьми шанують ковичани?

* Мовчун А. І., Харсіка Л. І. Зарубіжна література. 4 клас: Навчальний посібник. – К. : АВДІ, 2009.

** Мостіпака Н. В., Парфутко Н. Т., Смірнова Л. О. Зарубіжна література. 4 клас. Робочий зошит-посібник (за програмою А. І. Мовчун). – X. : Вид. група “Основа”, 2012.- 80 с.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


Легенди і міфи народів світу. “Походження вогню” (легенда індіанців ковичан)

Categories: Конспекти уроків

Links