Краса зими мовою віршів

Матеріал уроку. Марійка Підгірянка “Сипле, сипле, сипле сніг”. Загадка.

Мета. Розширювати читацький світогляд учнів. Розвивати вміння читати поетичні рядки, уявляти прочитане. Сприяти творчому мисленню. Формувати морально-етичні якості учнів. Виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання. Портрет Марійки Підгірянки; виставка збірок для дітей; зимові пейзажні ілюстрації; предметні малюнки із зображенням птахів і звірів взимку; “загадковий” мішечок зі словами.

Хід уроку

I. Представлення домашнього завдання.

II. Мовна розминка.

> Дихальні вправи.

– На долоньку впала сніжинка, зігріємо її подихом.

Подуємо на неї, щоб вона полетіла високо-високо.

> Чистомовка.

– Придумайте закінчення.

МА-МА-МА – … (прийшла до пас зима).

ІГ-ІГ-ІГ – … (випав білий сніг).

03-03-03 – … (вдарив сильний мороз).

ИЖІ-ИЖІ-ИЖІ… (взяли в руки лижі).

III. Створення психологічного настрою.

Сядьте тихесенько, діти, будь ласка!

Сьогодні ми підем в засніжену казку.

Сонце яскраве і віхолу люту

Треба вміти побачити, треба вміти почути!

Звучить мелодія з циклу П. І. Чайковського “Пори року”.

IV. Робота з віршем “Сипле, сипле, сипле сніг”.

1. Слово про автора.

Справжнє ім’я поетеси Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська. Народилася 29 березня 1881 року в селі Білі Ослави на Івано-Франківщині. А ще її життєвий шлях проходив в тридцяти селах і містечках Прикарпаття, Закарпаття, Львівщини й Австрії, які для неї також стали рідними, адже в цих місцях вона жила, ростила своїх дітей, вчила місцеву дітвору, черпала наснагу до творчості. Коли їй було 59 років, у містечку Нижнів на базарі на поетесу налетів сполоханий кінь. Після цього випадку Марійка Підгірянка була прикута до ліжка. Вдома вишивала, писала вірші для своїх онуків. Доживала свій вік у дочки Дарії. Померла 18 травня 1963 року. Похована на Личаківському кладовищі у Львові. Могила поетеси неподалік від могили Великого Каменяра.

– Прослухавши розповідь, чи можете сказати, чому Марійка Підгірянка вибрала собі такий псевдонім?

– Що надихало поетесу на написання віршів?

2. Читання і обговорення твору.

– Що ми побачили за рядками вірша?

– А що змогли почути?

– Який настрій викликав цей вірш?

– Чому в поезії декілька разів повторюється один рядок?

– Чи хочеться проспівати цей вірш?

3. Словникова робота.

– Знайдіть у вірші порівняння.

– Значення яких слів незрозумілі?

Спроквола – не поспішаючи, не кваплячись, повільно.

4. Вправляння в правильному інтонуванні поетичних рядків.

– Віднайдіть риму до слова “сніг”. (До ніг, доріг.)

– Які ще слова римуються у вірші?

– Чому в кінці деяких речень стоїть “три крапки”? Як потрібно читати такі рядки?

5. Конкурс на кращого читця.

V. Робота над загадками.

– Сама з води, а на воді плаває. (Крига)

– Він у бурю, хуртовину виростає біля тину. (Замет)

– Хто це лютою зимою у дворі стоїть з мітлою? (Снігова баба)

– Сипле снігом в очі й вуха.

Це, звичайно… (завірюха).

– Сіє, віє, посіває снігом звідусіль –

Землю білим покривалом вкрила… (заметив).

– А зараз прочитайте загадку з підручника. Відгадайте її.

– Які слова допомогли відгадати загадку?

– А чи знаєте ви, як зимує ведмідь?

В деяких районах звірі риють глибокі барлоги в землі, а в горах займають печери та розщелини скель. Згори барліг заносить снігом, і залишається лише невеличкий отвір для вентиляції – так зване “чоло”. Для барлогу ведмідь вибирає найбільш надійні місця, наприклад, на острівці посеред болота. Залежно від кліматичних умов, ведмеді перебувають у барлозі 5-6 місяців. Всупереч розповсюдженій думці, ведмеді в сплячку не впадають. Їхній стан можна назвати зимовим сном, тому що вони зберігають повну життєздатність, чутливість, в разі небезпеки покидають барліг.

– А як зимують зайчик, білочка, лисичка?

Зараз ви спробуєте самі придумати загадку про тварину взимку, або про зимові явища в природі.

> Робота в парах.

Кожна пара витягує із “загадкового” мішечка слово, яке має бути відгадкою до придуманої загадки. Слова можуть повторюватися 2 3 рази. Потім діти в парі придумують свою загадку. Через 3-4 хвилини проводять парад загадок.

VI. Робота з приказками та прикметами.

– Закінчіть речення, поясніть їх значення.

Взимку сонце світить… (та не гріє).

Грудень рік кінчає, а… (зиму починає).

Січень не так січе, як у вуха… (пече).

Лютий лютує, та весні… (дорогу готує).

VII. Підсумок уроку.

– А зараз переглянемо, які збірки для. дітей Марійки Підгірянки були опубліковані: “Казка про Діда Мороза і Бабу Завірюху”, “Ростіть великі”, “Ранкові зустрічі”, “Безкінечні казочки” та інші.

Чи зацікавилися ви творчістю Марійки Підгірянки?

VIII. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати вірш, скласти дві загадки про природу взимку.

Краса зими мовою віршів