Консультація до семінару: Аналіз вірша Пушкіна

Що таке “семінар”? – Звичайне навчальне заняття під керівництвом вчителя з метою оволодіння новими знаннями або поглиблення вже наявних. Головна особливість семінарського заняття – у її змісті: учні виступають з підсумками самостійної роботи. Перша консультація – знайомство з темою майбутнього семінарського заняття, розподіл завдань для доповідей і повідомлень, їх сама загальна характеристика, вихідні вимоги до самостійної роботи, рекомендаційний список доступною навчальної, наукової та популярної літератури. Для уроку-семінару

зазвичай пропонуються три форми організації самостійної роботи: індивідуальна, групова і фронтальна.

Індивідуальна форма роботи – виконання завдання одним учнем (або декількома, але незалежно один від одного) абсолютно самостійно або під керівництвом вчителя.

Групове завдання виконує ланка (група) учнів (у класі їх створюється 5-8). Робота в цьому ланці організовується по-різному, в залежності від складу групи, складності та обсягу завдання:

– Група разом, колективно виконує завдання;
– Кожен член групи виконує завдання по-своєму, а потім, при колективному обговоренні в групі,

пропонує свої рішення, відстоює свою точку зору;
– Кожен член групи робить свою окрему частину роботи, із сукупності яких і складається ціле – завдання.

Група сама (або за порадою вчителя) вибирає форму організації своєї роботи, а про результати роботи доповідає на семінарі один з її членів, що висувається на цю роль за пропозицією товаришів. Фронтальне завдання виконує самостійно кожен учень класу. Цілком можливо, що на семінарському занятті виникне спір (диспут). Це природно: погляди, думки, оцінки можуть бути різними, особливо з питань літератури. А диспут – відмінний засіб для глибокого і всебічного з’ясування обговорюваної проблеми: думка напружується в пошуках точних аргументів, виробляється вміння захищати свої переконання або визнавати помилки, якщо аргументи опонента більш переконливі.

У цілому ж семінар вчить самостійної роботи з книгою, самостійного мислення, розвиває письмову і усну мову – словом, допомагає зробити ще кілька кроків у захоплюючий світ пізнання.

Для теми нашого семінару пропонуються групові завдання-аналіз одного з віршів А. С. Пушкіна:

– “Тане хмар летюча гряда…”, 1820.
– “В’язень”, 1822.
– “До моря”, 1824.
– “Вакхічне пісня”, 1825.
– “19 жовтня”, 1825.
– “В Сибір”, 1827.
– “Аріон”, 3827.
– “Анчар”, 1828.
– “На пагорбах Грузії. . . “, 1829.
– “Осінь”, 1833.
– “Знову я відвідав…”, 1835.

Для індивідуального завдання пропонується аналіз вірша Пушкіна за власним вибором. Продовжуючи консультацію, розповімо, як аналізувати ліричний вірш.

Аналіз – це логічний метод, за допомогою якого ми розчленовуємо предмети або явища, виділяючи в них (для подальших міркувань) окремі частини і властивості.

Аналіз художнього твору – це такий розбір, який повинен привести до поглибленого прочитання його, тобто до проникнення в думку і почуття, виражені художником.

Не слід забувати, що в центрі ліричного твору – образ ліричного героя. Тому зміст, сенс вірша треба шукати в “ключових словах” його, за допомогою яких і виражається переживання ліричного героя. Значить, аналіз художнього твору передбачає читання, виділення “ключових слів” і фраз, складання плану, добірку цитат і т. д. Мета цієї роботи повинна бути визначена наперед. Наприклад, ви звертаєте увагу на епітети (метафори, порівняння. ..) Вірші. Для чого? Щоб зрозуміти, яка їхня роль у художньому тексті, які їхні особливості у даного автора, про яких рисах його обдарування вони говорять.

Однак глибоко і повно зрозуміти значення кожної виділеної в процесі аналізу частини і на цій основі зробити правильні висновки не можна, якщо не вміти бачити ці частини разом, в єдності, в цілому. Цій меті служить синтез – мислене об’єднання істотних властивостей однорідних предметів і явищ.

І теза (судження, думку), і його докази (аргументи), і логічні дії (міркування), і аналіз, і синтез – все це як би “будівельний матеріал”, “цеглинки”, з яких різними способами будується “будівля” наукового пошуку. Порівняння логічних категорій з будівельним матеріалом не випадково: важливо не тільки і не стільки кількість суджень-тез, аргументів чи логічних дій, скільки послідовність, переконливість, простота і яскравість ваших думок і почуттів.

Для пропонованої творчої роботи – аналізу одного з віршів А. С. Пушкіна – можна запропонувати лише найзагальніші рекомендації у вигляді опорних питань:

1) Щоб з’ясувати позицію автора і зрозуміти, що його хвилювало у ті роки (роки створення твору), розкажіть про місце, час, історії написання вірша (якщо є

Ріант – приведіть), про обставини життя і суспільному становищі поета.

2) Розкрийте тему, ідею, композицію, строфіку вірші.

3) Викладаючи зміст кожної частини вірша (краще за все робити це близько до тексту, цитуючи), покажіть думки, почуття (душевний стан, настрій) ліричного героя. Тут же поясніть, якими художніми засобами передаються ці думки і почуття, іншими словами: розповідаючи, про що говорить поет, які почуття відчувають його персонажі, скажіть, як він це робить, які засоби поетичної мови для цього використовує.

4) Яке враження справило на вас вірш? Які рядки здалися найбільш значними і чому?

5) Як, на вашу думку, треба читати окремі частини вірші і все в цілому?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Консультація до семінару: Аналіз вірша Пушкіна