Конфлікт двох світоглядів в оповіданні М. Горького “Челкаш”

У ранніх романтичних оповіданнях Максим Горький висловив своє ставлення до життя і людей, свій погляд на епоху. Герої багатьох з цих оповідань – так звані босяки. Письменник зображує їх людьми сміливими, сильними душею. Головне для них – це свобода, яку босяки, як і всі ми, розуміють по-своєму. Вони пристрасно мріють про якийсь особливої життя, далекій від буденності. Але знайти її не можуть, тому йдуть бродяжити, спиваються, кінчають життя самогубством.

Один з таких людей зображений в оповіданні “Челкаш”. Челкаш – “старий

труєний вовк, добре знайомий Гаванському люду, завзятий п’яниця і спритний, сміливий злодій”. У ньому відчувається щось небезпечне, холодне і хиже: “Навіть і тут, серед сотень таких же, як він, різких босяцький фігур, він відразу звертав на себе увагу своєю схожістю з степовим яструбом, своєю хижою худорбою і цієї прицілюється ходою, плавною і покійної з вигляду, але внутрішньо збудженої і гострозорою, як років тієї хижої птиці, яку він нагадував “.

Челкаша влаштовує життя, яку він веде: він сам собі господар, а” попереду йому посміхався солідний заробіток, вимагаючи трохи праці і багато спритності

“. Головне, що він цінує в житті – це свобода. Свобода від людей, праці, будь-яких обов’язків.

Його антиподом є селянський хлопець Гаврило, який випадково став помічником злодія і контрабандиста Челкаша. У Гаврила свої уявлення про свободу: “Гуляй, як хочеш. Бога тільки пам’ятай “. Челкаша він вважає темним і небезпечною людиною, абсолютно зайвим і непотрібним. “Пропащий адже ти… Ні тобі шляху… “- говорить він. Напевно, в подібних словах є частка правди, тому що вони виводять з себе Челкаша, він сприймає їх як образа. Ось як він реагує на слова Гаврила “боляче ти закомуріст… темний ти…”: “він кипів і здригався від образи, завданої йому цим молоденьким телям, якого він під час розмови з ним зневажав, а тепер одразу зненавидів за те, що в нього такі чисті блакитні очі, здорове засмагле обличчя, короткі міцні руки, за те, що він має десь там село, будинок в ній, за те, що його запрошує в зяті заможний мужик “.

Між тим Челкаш і Гаврило мають загальне соціальне походження: обидва вони з селян. Але Чел-каш давно порвав з сільською середовищем, він “відчував себе… викинутим назавжди з того порядку життя, в якому виробилася та кров, що тече в його жилах “. Тим не менш, багато особливостей селянської психології добре зрозумілі Челкаш. Прихильність до землі і господарству, навіть скупість. “А жадібний ти! .. Недобре… Втім, що ж? Селянин… “- зауважує Челкаш.

По-різному герої ставляться до праці. Якщо Гаврило мріє про гроші для того, щоб вкласти їх “в землю”, то Челкаш ніяк не може зрозуміти, в чому радість селянської праці. Він наполегливо запитує у Гаврила: “Ну, скажи мені, – заговорив Челкаш, – прийдеш ти в село, одружишся, почнеш землю копати, хліб сіяти, дружина дітей народить, кормів не буде вистачати; ну, будеш ти все життя зі шкіри лізти. .. Ну то що? Багато в цьому смаку? ” Сенс життя для нього в іншому.

Вільна босяцький життя, просторе і могутнє море очищають Челкаша від пристрасті до грошей. Він глибоко зневажає Гаврила за його жадібність, користолюбство.

Горький показує болісну боротьбу в душі релігійного сільського хлопця, яка завершується перемогою нездоланної сили грошей. Коли Гаврило дізнається, в яке діло втягнув його Челкаш, він мріє втекти, боїться “душу занапастити на все життя”. Але після запитання Челкаша: “Ну якщо б дві райдужних?” (Двісті рублів) настрій хлопця змінюється. Він вже готовий погодитися на нове злодійство і пожертвувати порятунком душі: “Так адже, може… і не занапастити! – Посміхнувся Гаврило. – Не загубити, а людиною на все життя станеш “. Наступний поворот сюжету переконує нас у тому, що заради грошей Гаврило дійсно готовий на все. За вкрадену мануфактуру Челкаш отримав 540 рублів. І Гаврило всерйоз замишляє вбивство напарника. У цей момент злодій і гуляка Челкаш викликає велику симпатію автора і читачів. “На! Жери… – Крикнув він, тремтячи від збудження, гострої жалю та ненависті до цього жадібному раба. І, кинувши гроші, він відчув себе героєм “. Не дивно. Чіл-каш розуміє, що духовно він вище і чистіше, ніж той, хто називав його зайвим, непотрібним на землі людиною.

Мрія Гаврила здійснюється. “Потім Гаврило зняв свій мокрий картуз, перехрестився, подивився на гроші, затиснуті в долоні, вільно і глибоко зітхнув, сховав їх за пазуху і широкими, твердими кроками пішов берегом у бік, протилежний тому, де зник Челкаш”. Ця, здавалося б, незначна деталь говорить багато про що. По-перше, вчинок Челкаша не змінив світогляд селянського хлопця. По-друге, Гаврила і Челкаш дійсно не по дорозі, дуже по-різному вони дивляться на життя. І дійсно, “… злодій, гуляка, відірваний від усього рідного, ніколи не буде таким жадібним, низьким, не пам’ятають себе. Ніколи не стане таким!..”< br> Хоча з часу написання оповідання “Челкаш” пройшло більше ста років, він не втратив свого значення і в наш час. Економічна криза, зубожіння більшості населення, падіння престижу моральних цінностей – все це призвело до того, що багато людей вважають гроші найголовнішим у житті, і для них неважливо, яким способом вони здобуті. Подолати психологію користолюбства не просто, але той, хто зможе це зробити, стане вище, чистіше і духовно багатшими.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Конфлікт двох світоглядів в оповіданні М. Горького “Челкаш”