КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. СТЕПАН ЖУПАНИН. ЗАГАДКА. АЛЕВТИНА ВОЛКОВА. ВЕСНА ЗЕЛЕНІ

І семестр

З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА

АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ

Урок 26. КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ.

Мета: навчати виразно читати, аналізувати віршовані твори; формувати образне мислення; збагачувати словниковий запас на основі прочитаних творів; виховувати почуття поваги і любові до художнього слова.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Жа-жа-жа, жа-жа-жа –

Ми знайшли вужа.

Жі-жі-жі, жі-жі-жі –

Ну й слизькі вужі!

Жи-жи-жи, жи-жи-жи –

З нами в ліс біжи.

Жа-жа-жа, жа-жа-жа –

Віднеси туди вужа.

– Соловей затьохкав швидко,

Як побачив гарну клітку (квітку)!

– Котику не повезло –

Булка (білка) від нього сховалась в дупло.

– Ходить капля (чапля) біля річки,

Витягає жаб з водички.

– Росте звір (явір) зелений

Під моїм вікном,

Поливаю щоденно

Я його перед сном.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах

Учні зачитують у групах свої розповіді – продовження вірша. Кращу розповідь від кожної групи зачитують для всього класу.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Відгадайте загадку.

– В лісі на зеленій гілці

Ніби грав хтось на сопілці.

Підійшов поближче я

І побачив… (солов’я).

– Що ви знаєте про цю чудову пташку?

– Пропоную послухати чарівний спів цієї пташки! (Слухання запису співу солов’я.)

– Чи можна зараз побачити чи почути солов’я?

– Де зимують солов’ї? (В Африці)

– Солов’ї є героями багатьох пісень, віршів, казок, приказок.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

– Які слова допомогли знайти відгадку?

– Порівняйте загадку С. Жупанина з народною.

– Чим відрізняється загадка поета?

Фізкультхвилинка

– Хто співає – соловей чи солов’їха?

– Коли співає соловей?

– Що він робить своїм співом?

– Що в цей час робить солов’їха?

– Що у народі говорять про спів солов’я?

Цікаво знати!

У більшості пернатих уміння співати передається генетично, однак солов’ї, дрозди, жайворонки навчають потомство цього мистецтва. Якщо, наприклад, соловей виріс в ізоляції, то співати він зможе, але його трелі будуть аж ніяк не такими вигадливими, як у родичів.

1) Гра “Рибки”. Самостійне читання тексту учнями мовчки, кожен у своєму темпі.

– Про який весняний місяць пише автор?

2) Словникова робота.

Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем.

Розквіт поспішають блакитні

Буяння приєднуються суниця

З’явилися заслухається медовий

Щебету черемха малесенького

Конвалії розпустилася сіренького

– Знайдіть “зайве” слово в кожному стовпчику. Поясніть свій вибір.

3) Гра “Не перерви ланцюжок”.

Читання тексту учнями “ланцюжком” по одному реченню.

4) Гра “Небо і земля”.

Після команди вчителя “земля” учні починають читати, стежачи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда “небо”, діти припиняють читати, очі піднімають угору. За командою “земля” діти продовжують читати з того місця, де зупинилися, і так кілька разів протягом читання всього тексту.

5) Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.

– Які квіти зацвітають у травні?

– Як авторка говорить про черемху?

– Як називає спів солов’я?

– Як пояснює, коли починає співати соловей?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Що вас найбільше вразило?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати прислів’я, приказки, загадки про солов’я.

Намалювати малюнок до тексту “Весна зелені”.

КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. СТЕПАН ЖУПАНИН. ЗАГАДКА. АЛЕВТИНА ВОЛКОВА. ВЕСНА ЗЕЛЕНІ