КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. ГАЛИНА ДЕМЧЕНКО ЛЕЛЕКИ

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати зв’язне мовлення; образне мислення; виховувати турботливе ставлення до птахів.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. читай виразно і чітко!

ШКОДЛИВИЙ ЦАП

На городі цап, цап

Капусточку хап, хап,

Борідкою трусь, трусь

Капусточку хрусь, хрусь,

Ратичками туп, туп,

Капусточка хруп, хруп,

А за цапом дід, дід

З батурою хтось, хтось.

Цап як скаче:

брик, брик,

На все село крик, крик,

На синяки дме, дме,

Вигукує: “Ме! Ме!”

За ним Рябко: “Гав! Гав!

Оце тобі, щоб не крав!”

2. Робота над скоромовкою

Гра “Дощик”

Діти читають хором:

– накрапає дощ (тихо);

– дощ пускається сильніше (голосніше);

– злива (голосно);

– дощ слабшає (тихіше);

– дощ припинився (читання припиняється).

Їде Зоя в зоопарк,

Ось її зупинка.

Вийшла Зоя із таксі,

Засміялась дзвінко.

“Зебра, заєць, зубр, змія –

Тут їх всіх побачу я!”

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Хто краще?”

Конкурс

на кращу складену розповідь про те, як склалася доля лелечати.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми розширимо свої знання про життя лелек. Допоможе нам у цьому українська письменниця Галина Демченко.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання тексту Галини Демченко “Лелеки” (с. 149-151)

1) Гра “Рибки”.

Самостійне мовчазне читання тексту учнями.

– Чи сподобалося вам оповідання?

– Які картини ви уявляли, читаючи оповідання?

– Коли найбільше хвилювалися за молодих лелек?

2) Словникова робота.

Робота в парі

– Прочитайте слова лівого стовпчика. Знайдіть тлумачення до них у правому стовпчику.

Луговина

Те що смугою оточує що-небудь, облямівка

Обабіч

Бути ознакою, прикметою того, що буде, що наступить

Кайма

Поросла травою і кущами лука

Копирсатися

З обох боків, на обидва боки

Віщувати

Встромляти що-небудь гостре в середину чогось, відокремлювати шматки, частинки

Фізкультхвилинка

3) Повторне читання оповідання учнями “ланцюжком”.

4) Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.

– Де дівчинка побачила лелек?

– Знайди опис цих птахів.

– Чим відрізнялися молоді лелеки?

– Розкажіть, як лелеки збиралися в далеку дорогу і яке лихо спіткало лелечу зграю.

– У чому виявилася турбота і справжня дружба між птахами?

– Поміркуйте, що могло б статися з молодим лелекою, якби до нього поставилися байдуже?

2. Цікаво знати!

Цей великий красивий птах із сніжно-білим і чорним оперенням здавна живе біля житла людини. Довірливість, вірність тим самим місцям гніздування викликали у людей любов до лелек. З радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті повертаються до старих гнізд. Лелека білий прилітає на місце гніздування досить рано – починаючи з середини березня і до кінця квітня. Лелеки живуть парами. Великі, майже плоскі гнізда, мостять на дахах будівель, на старих деревах, іноді на електричних стовпах. У цих гніздах птахи живуть багато років.

Лелек часто можна бачити в гнізді, де вони сидять або стоять на довгих тонких ногах (а то й на одній), іноді видаючи тріскучі звуки, які виникають від ударів однієї частини дзьоба об другу. Дорослі лелеки голосу не мають.

Живляться лелеки не тільки жабами, як дехто вважає. Їхньою їжею є миші-полівки, ховрахи, багато різних комах, особливо водяних, саранових. Цим лелеки приносять велику користь рибному та сільському господарству. Підраховано, що протягом дня лелеки приносять їжу місячним пташенятам 9 разів.

З відкладених навесні 2-7 (найчастіше 4) білих яєць, які птахи насиджують по черзі, через місяць вилуплюються голі, безпорадні пташенята. На відміну від дорослих птахів вони мають голос – пищать.

Перед відльотом у теплі краї на зиму лелеки збираються у зграї. У вересні – жовтні вони залишають місця гніздувань і відлітають на південь, в Африку. Живе лелека близько 20 років.

3. Робота в парі

– Порівняйте оповідання Юрія Збанацького та Галини Демченко про лелек. Якою темою їх об’єднано? Що спільного й відмінного у поведінці птахів у цих творах?

– Поділіться одне з одним враженнями від оповідання Юрія Збанацького “Лелеки”.

4. Гра “Буксир”

Створюється пара із “сильнішого” і “слабшого” учнів. “Сильніший” учень веде у читанні, а “слабший” намагається досягти темпу читання “сильнішого” учня.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Чим сподобався вам сьогоднішній урок?

– Що нового на ньому дізналися?

– Який висновок для себе зробили?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Стисло переказувати оповідання від імені Лелечича (с. 149-151).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. ГАЛИНА ДЕМЧЕНКО ЛЕЛЕКИ