КАЗКИ (соціально-побутові). УКРАЇНСЬКА НАРОДНА КАЗКА

Мета: розширити й узагальнити знання учнів про види народних казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками побутової казки; вдосконалювати вміння читати діалоги, знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку; формувати вміння висловлювати моральні оцінні судження, складати характеристику дійових осіб казки; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов, повагу та інтерес до усної народної творчості.

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Шкільний мелодійний дзвінок

Покликав усіх на урок.

Тож не будемо гаяти часу

І полинемо разом із класом

У чарівну країну Знань.

МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Артикуляційна вправа “Хоботок”

В зоопарку ми були,

Там великі є слони.

А маленький Раві

Привітався з нами.

Хобот свій він витягав,

“Всім привіт!” – немов казав.

Щоб йому відповісти,

Хоботок зроби і ти.

Краще губи витягай,

Раві швидше привітай.

(Витягнути губи сильно вперед, напружити, як під час вимовляння звука.)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в парах. Гра “Обличчям до обличчя”

Учні в парах повертаються одне до одного і переказують притчу Леонардо да Вінчі “Лебідь”.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Казок на світі є багато –

І веселих, і сумних.

Тож чи можемо

Прожити ми без них?

Не можем без казки у світі ми жити,

Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,

Як зло подолати, як хитрих провчити,

Як чуйних, і добрих, й сміливих любити.

– Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні. Вивчайте казки і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать жити по правді.

Сьогодні ми почнемо ознайомлення із соціально-побутовими казками. їхні герої – люди, які діють в обставинах, близьких до справжнього життя. Але, потрапляючи у вигадані ситуації, вони виявляють надзвичайні якості: небачену хоробрість, дивовижний розум, нечувану жадібність. У цих казках завжди перемагають бідні, пригноблені, але чесні, мудрі, порядні й працьовиті герої. Складаючи ці казки, народ навчає нас, як треба жити, до чого прагнути.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Гра “Бджілки”

Самостійне напівголосне читання учнями тексту “Казки” (с. 20-21)

– На основі чого виникла казка?

– Яким чином це сталося?

– На які види розподіляють казки за змістом?

– У чому полягає особливість соціально-побутових казок?

– Які казки згадуються у вірші Ліни Костенко?

– Що є особливістю казок?

Фізкультхвилинка Конкурс знавців українських народних казок

Сидить півник на печі

Їсть смачненькі калачі.

Ось лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить півень рятувати,

В лиса півника забрати.

( “Котик і півник” )

Я – бичок-третячок,

Солом’яний у мене бочок.

Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив.

(“Солом’яний бичок”)

Вигнав дід козу із хати –

Та й пішла вона блукати:

В зайця хатку відібрала.

Всі козу ту виганяли,

Рак козуню ущипнув,

Зайцю хатку повернув.

(“Коза-Дереза”)

На городі виросла,

Сили набирала,

Непомітно, дуже швидко,

Великою стала.

Став тут дід усіх гукати

Та красуню рвати.

А цю казку, діти, ви

Встигли відгадати? (“Ріпка”)

Маленьке, сіреньке,

Біди наробило,

Щось біле кругленьке

Хвостиком розбило.

(“Курочка Ряба” )

Підробив він голосок,

Став малим співати.

Здогадалися вони:

Вовк – не наша мати.

(“Вовк і семеро козенят”)

ПІДСУМОК УРОКУ

– Чим цікавий був сьогоднішній урок? Що вам найбільше запам’яталося?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати ілюстрацію до своєї улюбленої української народної казки.

КАЗКИ (соціально-побутові). УКРАЇНСЬКА НАРОДНА КАЗКА