Казки народів Євразії. “Джерело край світу” (англійська казка)

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи

СКАРБНИЦЯ МУДРОСТІ Й КРАСИ

Урок 4

Тема. Казки народів Євразії. “Джерело край світу” (англійська казка)

Мета: навчати учнів розуміти пізнавально-виховний характер народних казок, їхні морально-етичні цінності; дати уявлення про те, що казки народів Європи бувають народні та авторські; відрізняти чарівні казки від інших видів казок; учити дітей перейматися проблемами героїв й емоційно відгукуватися на події у казці; формувати позитивне ставлення до казок народів Євразії.

Обладнання: мапа

Європи; підручник; робочий зошит; ілюстрації із зображенням жаби; малюнок асоціативного куща; наочність до гри “Прислів’я у лабіринті”; кросворд; схеми аналізу казки.

ХІД УРОКУ

I. Емоційне налаштування на урок

Учні читають записані на дошці рядки з вірша В. Симоненка.

Заглядає в шибку казка

Сивими очима.

Материнська добра ласка

В неї за плечима.

– Діти! Сьогодні ми пограємо у казку. Так-так! Хоча казка – справа дуже серйозна. Тож перед грою пригадайте, які казки ми вже знаємо.

II. Повторення вивченого матеріалу

1. Робота за схемою

– Ну що ж, до гри всі готові,

молодці! Минулого разу ви отримали завдання самостійно прочитати казки тібетського, індійського та киргизького народу. Перевіримо, як ви впоралися з цим завданням.

2. Гра “Казкова плутанка”

– “Якось поставив мисливець у лісі тенета, й потрапило в нього мале шакаленя”.

– “В одному лісі жив старий розумний крокодил”.

– “- І не з’їси, – сказав дроворуб, – тому що перемагає той, хто розумніший, а не той, хто сильніший. Прощавай, дурний крокодиле. Твій батько був розумнішим від тебе!”

– “А тут і мисливець підоспів: схопився за мотузку, що звисала донизу, і сітка упала на землю. Зрадів мисливець багатій здобичі, забрав тигра й відніс додому”.

– “Соромно було повертатися тигрові в ліс без хвоста, бо ж засміють, – а ганьби й сорому йому й так вистачало”.

– Ви чудово впоралися із завданням! Швидко визначили, що в казках переплуталося.

3. Гра “Прислів’я в лабіринті”

– Прочитайте прислів’я в лабіринті.

– Яких із прочитаних казок стосуються ці прислів’я? Доведіть свою думку.

III. Повідомлення теми уроку

– Гарно впоралися і з цим завданням!

Сьогодні ми ознайомимося із ще однією казкою народів Європи “Джерело край світу” (англійська казка). Головні герої казки сховалися у кросворді. Відшукайте їх!

– Отже, головні герої нашої казки: дівчина, мачуха, юнак, жаба.

Кросворд

IV. Робота над новим матеріалом

1. Читання казки учнями самостійно

– А тепер спробуймо самостійно казку прочитати і проаналізувати. А схема аналізу – у кожного в зошиті.

СХЕМА АНАЛІЗУ КАЗКИ

1) Назва казки.

2) Авторська чи народна.

3) Хто автор?

4) Яка за жанром.

5) Головні герої.

6) Особливості (зачин, повтори, чаклування тощо).

7) Тема й ідея казки.

2. Аналіз змісту прочитаного

– Відшукайте на мапі Європи країну, у якій була написана казка.

– До якого жанру казок вона належить?

– Це чарівна казка. У чарівних казках ми зустрічаємося із найнеймовірнішими вигадками: з незвичайним таємничим світом, чарівними предметами. У цих казках не тільки звірі, птахи, комахи, а й дерева, гори, вітер здатні розмовляти, думати, радіти чи сумувати. Тут можуть діяти міфічні істоти – велетні, дракони, джини, деви.

Герої чарівних казок проходять через важкі випробування, чарівні перетворення, але вони завжди виходять переможцями і досягають добра і справедливості.

– Як ви гадаєте, чому веселій і працьовитій дівчинці жилося погано?

– Яке завдання придумала мачуха для Розмарі, щоб позбутися її?

– Хто і як допоміг Розмарі виконати завдання мачухи?

– Яке чарівне перетворення відбулося у казці?

– На вашу думку, чи заслуговувала Розмарі на щастя? Чому?

– Чого навчає нас ця казка?

3. Робота в групах

Учні об’єднуються у дві групи, кожна отримує картку із завданням.

1-ша група характеризує мачуху;

2-га група – дівчину.

– З поданих визначень виберіть ті, які характеризують дівчину, і ті, що підходять для мачухи: добра, зла, жадібна, щира, добросерда, слухняна, весела, роботяща, жорстока

– Підтвердьте свою думку епізодами з тексту.

>> Гра “Продовж речення”

– “В добрі старі часи – а вони й насправді були добрими…”

– “А одного дня мачуха надумала й зовсім позбутися її. Підкликала падчерку і каже…”

– “А ось і джерело. Нагнулася Розмарі, зачерпнула решетом холодної води. Та тільки-но підняла його…”

– “Цього разу вода вже не витікала. Розмарі хотіла йти додому, але…”

– “Розмарі відчинила двері й побачила на порозі жабу. Скік-скок – жаба скочила до дівчини й попросила…”

– “І раптом – о диво!…”

4. Завдання для ерудитів

– Розгляньте зображення жаб. Що ви знаєте про цю тварину?

ЖАБИ-БАРОМЕТРИ

Люди, які часто спілкуються з природою, передбачають погоду за поведінкою жаб. І ось що вони кажуть. Якщо жаби сидять у воді, дощу не буде. Навіть коли хмара на небі, все одно дощ не піде.

А якщо жаби вилізають з води, стрибають уздовж берега, – чекайте на дощ.

Якщо жаби тримаються на поверхні води і кумкають, виставляючи мордочку догори, – буде негода.

Жаби кумкають крикливо й неприємно – на дощ, з приємною треллю – на ясну погоду.

V. Підсумок уроку

– Чи сподобалася вам казка?

– Як ви ставитеся до її головних героїв?

– Підтвердьте, що цей твір – чарівна казка.

– Чого навчає ця казка?

– Усі англійські народні казки прославляють вірність і готовність допомогти скривдженому, а також добро, справедливість, розум.

Завдання ерудитам

– Прочитайте самостійно казки “Золота гуска” (німецька казка), “Ледачий Ахмед” (турецька казка), “Чий подарунок кращий” (корейська казка).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Казки народів Євразії. “Джерело край світу” (англійська казка)