ІВАН СВІТЛИЧНИЙ. Я ЇМ ПРО ХОМУ, А ВОНИ ПРО ЯРЕМУ

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом українського поета Івана Світличного; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; формувати вміння працювати над текстом, вникати в його зміст; розвивати допитливість, кмітливість, вміння інтонувати речення, різні за метою висловлювання; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Виразно читаємо,

Чітко відповідаємо,

Мову свою рідну

Збагачуємо й розвиваємо.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до

уроку на с. 90)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Хто краще?”

Конкурс на краще виразне читання вірша Ірини Желенко “Павучок – рудий бочок”.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Який розділ ми зараз вивчаємо?

– Які за настроєм твори вміщені в цьому розділі?

– Сьогодні ми почнемо ознайомлення з творчістю українського поета Івана Світличного, з його віршем “Я їм про Хому, а вони про Ярему”.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

– Народився Іван Світличний 1929 року на Луганщині. 1933-го

мати, рятуючи дітей від голодної смерті, наймитувала на Донбасі. Згодом, сама неписьменна, купувала синові книжки і з останніх сил допомагала йому здобути освіту.

Змалку Іван виконував усю чоловічу роботу (батько хворів, потім служив на фронті): косив, їздив на дахах вагонів по сіль, добував паливо. 1943 року, пробуючи підірвати фашистську машину, залишився без пальців на обох руках, а під час операції мовчав, зціпивши зуби, аби не турбувати матір.

Він навчився писати покаліченими руками і середню школу закінчив із золотою медаллю, а згодом – з відзнакою Харківський університет. Він завжди багато читав, ще в університеті почав збирати власну бібліотеку, часто за рахунок злиденного харчування.

Відомий український поет Іван Драч писав: “Вірші для дітей мають писати лише добрі люди, злим людям писати вірші для дітей заборонено”.Світличний міг писати вірші для дітей, недарма Василь Стус називав його доброоким.

2. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання учнями статті “Іван Світличний” (с. 118)

– Де і коли народився Іван Світличний?

– Які твори для дітей він писав?

3. Фізкультхвилинка

4. Опрацювання вірша Івана Світличного “Я їм про Хому, а вони про Ярему”

1) Виразне читання вірша вчителем.

– Чи сподобався вам вірш?

– Який він за настроєм?

– Які картини ви уявляли, слухаючи його?

2) Словникова робота.

Читання колонок слів “луною” за вчителем, потім – “буксиром” у парах

Сплюх

Нене

Штанів

Проснувся

Додивлюся

Воловодься

Одягнутись

Мультиплікат

– Доберіть синонім до слова неня (мама, матуся).

– Про кого говорять сплюх?

Сплюх – людина, яка любить спати, багато спить.

– Як ви розумієте слово мультиплікат? (Мультиплікаційний фільм) Воловодься? (Надто повільно робити що-небудь, марнуючи час.)

3) Гра “Бджілки”.

Самостійне напівголосне читання вірша учнями

– Хто є головними персонажами вірша?

4) Відтворення змісту вірша за запитаннями.

– Що говорить мама синові?

– Куди запізнився малюк?

– Чому він не хоче прокидатися?

– Що він пропонує мамі?

– Що хлопчикові не подобається робити?

– Які його слова викликали у вас сміх?

5) Робота в парах.

Читання вірша учнями в парах. Підготовка до виразного читання

– З якою інтонацією будете читати слова мами?

– А слова хлопчика?

6) Гра “Хто краще?”.

Конкурс на краще виразне читання вірша учнями.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

– Хто його автор?

– Що вам найбільше сподобалося на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Пригадати інші вірші, оповідання, у яких розповідається про малят уранці.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ІВАН СВІТЛИЧНИЙ. Я ЇМ ПРО ХОМУ, А ВОНИ ПРО ЯРЕМУ