Історичний колорит і романтика пригод у творі

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 7 КЛАС

I семестр

ГЕРОЇЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ

УРОК 17

Тема. Історичний колорит і романтика пригод у творі

Мета: продовжити знайомство зі змістом роману та його персонажами; вдосконалити вміння учнів цілісно сприймати твір великого обсягу, підбирати матеріал, що характеризує образи персонажів; перевірка знання змісту твору, вміння орієнтуватися в тексті; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність; виховувати вміння бачити

асоціативні зв’язки між різними видами мистецтва, сприймати ілюстрації до твору.

Обладнання: портрет письменника; ілюстрації до роману худ. І. Кускова (М.: Детская література, 1980).

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Слово вчителя

– Ми, мешканці країни Читалії, продовжуємо мандрувати разом з героями В. Скотта середньовічною Англією. Сьогодні ми дізнаємося, які небезпечні пригоди довелось пережити героям твору, з’ясуємо, в чому можуть проявлятися підступність і жадібність, що таке справжня краса, вірність та вдячність, і чи є мужність та шляхетність ознаками лише лицарського

стану.

– Щоб не блукати лісовими стежинами й уникнути небезпеки, давайте складемо план досліджуваного фрагменту роману.

2. Робота над приблизним планом (складається за допомогою учителя)

1) Повернення з турніру (у формі переказу, див. 3.1).

2) Напад невідомих (у формі переказу епізоду, див. 3.2).

3) Зустріч Гурта і Вамби з лісовими розбійниками (у формі кросворда, див. 3.3).

4) У замку Фрон де Бефа – становище полонених (у формі вибіркового переказу, див. 3.4 а, б, в, г):

А) Седрик і Ательстан;

Б) леді Ровена;

В) Ісаак;

Г) Ребека.

5) Ультиматум (у формі кросворда, див. 3.5).

6) Прихід монаха (у формі бліцопитування, див. 3.6).

7) Штурм замка (у формі репортажу, див. 3.7).

8) Пожежа (у формі текстологічного аналізу, робота з художніми особливостями, див. 3.8).

9) Звільнення (у формі вибіркової розповіді, див. 3.9)

Худ. І. Кусков. Ілюстрація до роману В. Скотта “Айвенго”

3. Розвиток зв’язного мовлення

Перевірка знань змісту і вміння швидко орієнтуватися в тексті з використанням “Магічного квадрата” – 144 клітинки: 12 х 12. Якщо буде зроблена правильна відповідь на запитання, яскравий, точний переказ або розгаданий кросворд, за розкриття кожного із пунктів плану можна зафарбувати 12 клітинок.

Під час переказу можна користуватися ілюстраціями.

1. 1) Хто їхав у компанії із Седриком?

2) Кого побачили вони на лісовій галявині у розпачі?

3) Як поставилися сакси до прохання єврея?

4) Чи сказала Ребека (і чому), хто був у кінних ношах?

5) Хто виявив більше людяності до незнайомців?

6) У кого з супроводу Седрика були зв’язані руки?

(Кожна відповідь – 2 бали.)

2. Переказати епізод “Напад невідомих” (12 б.)

3. Розгадати кросворд.

Завдання: продовжити речення одним словом (кожна відповідь – 1 б.)

1) Почувши, що пов’язку на руках послаблено, Гурт втік у ліс.

2) Побачивши друга, він подав голос.

3) Назустріч другові вискочив собака Гурта.

4) Ім’я друга – Вамба.

5) Гурт і Вамба вирішили хазяїна визволити.

6) Вамба – блазень.

7) До них вийшов якийсь йомен.

8) Одяг на ньому був зелений.

9) Для розвідки він одягнув маску.

10) Наші друзі сказали, що ріг йомену допомогла виграти стріла.

11) Йомен сказав, що визволити полонених допоможе його дружина.

12) Вони визволятимуть Седрика тому, що він сакс.

4. Коментована розповідь

Розповідь про події з коментарями й висновками щодо характеру героїв

Кожна відповідь – 12 б.

Робити помітки у зошиті!

5. Розгадати кросворд (за кожне слово – 1 б.)

1) Назва документа, в якому висуваються певні вимоги в наказовій формі. (Ультиматум)

2) Частина прізвиська одного з керівників – того, хто писав. (Ледар)

3) Посада одного з героїв. (Свинопас)

4) Посада ще одного з персонажів. (Блазень)

5) Соціальний стан одного з їхніх помічників. (Йомен)

6) Що поставлено в кінці ультиматуму? (Підписи)

7) Що намалював замість підпису йомен? (Стріла)

8) Що було замість підпису Гурта? (Хрест)

9) Що замість підпису намалював Вамба? (Півник)

10) Як підписався Чорний Ледар? (Слово)

11) Що вимагав ультиматум для полонених? (Визволення)

12) Не кожен з обложених міг прочитати і не всі наступаючі змогли підписати ультиматум, тому що вони були… (неписьменні).

(Для вчителя: аркуш із кросвордом можна стилізувати під старовинний лист.)

6. Бліц-опитування (кожна відповідь – 1 б.)

1) Чому до замку пропустили монаха?

2) Хто з’явився замість духовного отця?

3) Навіщо він прийшов у замок?

4) Що запропонував монах Седрикові?

5) На чому він наполягав, коли той не захотів приймати його жертву?

6) Кого Седрик хотів визволити замість себе?

7) Яким словом можна назвати вчинок Вамби?

8) Чому Вамба не хотів мінятися одягом ні з ким, окрім Седрика?

9) Чому Ребека чекала на Седрика?

10) Хто з мешканців замка сповідався псевдомонаху?

11) Що пообіцяла Ульрика?

12) Чому володар замку вивів монаха через таємний хід?

7. Переказ епізоду – 12 б. Конкурс на кращий репортаж.

8. Підбір яскравих епітетів та порівнянь з тексту.

Опис битви та пожежі – за кожну 2 б.

9. Розповідь про полонених та визволителів.

Седрик, Ательстан, Чорний Лицар, Айвенго (по 3 бали).

4. Підбиття підсумків* з урахуванням доцільності використання ілюстрацій під час переказу

II. Підбиття підсумків уроку

– Чи правильно, що ми не лише дізналися про певні події, описані в романі, а й відчули історичний колорит середньовічної Англії?

– Яким чином авторові вдалося цього досягти? (Зображуючи типові історичні події, відтворюючі яскраві образи)

– Яким чином допомогли вам ілюстрації? Чому художник обрав такий засіб оформлення роману (колір, манера)?

III. Домашнє завдання

Читати від розділу ХХХІІ до розділу XXXV; звернути увагу на образи Чорного Ледаря, Ісаака, Седрика Сакса, Ательстана, Тріана де Буагільбера, Локслі, Вамба.

______________________________________________________________

* Якщо є час і залишилися порожні клітинки, можна додати запитання про перебування Айвенго в полоні.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Історичний колорит і романтика пригод у творі