Ідея віротерпимості. Ровена та Ребека – дві різні долі

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 7 КЛАС

I семестр

ГЕРОЇЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ

УРОК 21

Тема. Ідея віротерпимості. Ровена та Ребека – дві різні долі

Мета: продовження роботи над образами роману; складання планів розповідей про персонажів; удосконалення навичок роботи над текстологічним аналізом твору, вмінням зіставляти характери персонажів; виховання культури мовлення, культури відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, вміння обстоювати власну думку.

Обладнання: ілюстрації до роману В. Скотта

“Айвенго” (обов’язково – епізоди, пов’язані з леді Ровеною і Ребекою).

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання: план розповіді про образи персонажів роману, коригування відповідей.

(Для вчителя краще мати для зразка готові плани і навіть продиктувати або написати їх на закритій дошці як висновок, оскільки роботу над образами вже завершено (див. № 18, 19).)

Приблизні плани

Седрик Сакс

I. Зображення в романі В. Скотта “Айвенго” боротьби англосаксів з норманами у ХІІ ст. та зображення цих подій крізь призму долі одного з персонажів.

II.

Седрик Сакс – яскравий представник і виразник ідей англосаксів (навіть прізвисько говорить про це)

1. Прихильність до старовинних традицій та рідної мови, захист її.

2. Гордість за славу англосаксів (під час розповіді паломника на турнірі).

3. Хоробрість, мужність Сердика, здатність захистити себе, своїх рідних, власні принципи.

4. Сила Седрика – у його щирості, здатності прийти на допомогу:

А) опікунство над леді Ровеною;

Б) гостинність до подорожніх під час негоди;

В) вміння взяти під свій захист слабких (Ісаак і його донька);

Г) вміння винагороджувати і бути вдячним (Вамба, Гурт).

5. Уміння жертвувати власними інтересами заради спільної справи:

А) хоче перш за все врятувати Ательстана;

Б) прагнучи прислужитися Англії, вигнав з домівки власного сина, щоб влаштувати шлюб Ательстана і Ровени.

6. Запальність, звичка керувати власними долями як наслідок його соціального статусу:

А) володіння рабами і ставлення до них;

Б) ставлення до Айвенго.

III. Ставлення автора до Седрика Сакса.

Гурт

I. Зображення в романі В. Скотта “Айвенго” подій в Англії ХІІ ст. та їхній вплив на долю персонажів.

II. Гурт як виразник інтересів нижчих верств англійців.

1. Походження, соціальний стан, рід занять.

2. Найголовніша мрія Гурта – стати вільним, позбавитися рабського становища.

3. Вірність хазяям та служіння благородній ідеї:

А) служить зброєносцем у Айвенго;

Б) незважаючи на покарання, хоче визволити Седрика.

ІІІ. Ставлення автора до Гурта.

Моє ставлення до героя.

Вамба

I. Зображення в романі В. Скотта “Айвенго” боротьби англосаксів з норманами та участь у цих подіях персонажів роману.

II. Вамба – людина, що вивищилася над своєю долею й активно втручається в події.

1. Походження, соціальний стан, рід занять.

2. Розум та гострий язик блазня: вміє постояти за себе і товариша.

3. Волелюбність Вамби (критикує загарбників, правильно оцінює стан пригнобленого народу).

4. Кмітливість, вміння гідно захистити господаря (турнір, “щит”).

5. Почуття справедливості та людяності: не дозволяє кинути напризволяще Ісаака з донькою, образити їх.

6. Вірність хазяїну та жертовність.

7. Хоробрість та розумна обережність (під час супроводження Ричарда).

8. Чому Вамба не просить як винагороду позбавлення від рабства?

ІІІ. Ставлення автора до Вамби. Моє ставлення до героя.

(Учні можуть записати плани за вибором, але їх треба попередити про необхідність написати твір про улюбленого героя.)

IV. Формування нових знань, умінь та навичок.

Бесіда з елементами текстологічного аналізу

Звертаємось до ілюстрацій до роману.

Учитель. Хоч “Айвенго” перш за все лицарський роман, мужність та вірність притаманні у цьому творі не тільки чоловікам.

Пригадаймо останні епізоди роману, коли Ребека просить Ровену показати своє обличчя й у відповідь теж знімає фату.

Прочитати опис зовнішності героїнь та зіставити їх з ілюстраціями.

– Чи можемо ми казати, що героїні, зовні такі різні, дуже схожі? Чим саме? (Ці надзвичайно привабливі мужні та вірні жінки кохають одного чоловіка.)

– Які епізоди пов’язані з леді Ровеною? (Вечеря в домі у Седрика, проголошення королевою турніру, нагородження переможця турніру, перебування у полоні.)

– Чи можемо ми зробити висновок, що Ровена кохає Айвенго й вірна йому? (Прочитати:

“Запорука Ровени за честь Айвенго”, “Слова, сказані під час нагородження переможця”)

(Ровена щоразу відмовляється взяти шлюб з Ательстаном.)

– Що ще ми можемо сказати про Ровену? (Її характеризують почуття власної гідності, вдячність до Седрика, милосердя до слабких.)

– Які епізоди пов’язані з Ребекою? (Повернення Гуртом грошей, на лісовій галявині, опір Буагільберу у замку, допомога пораненому Айвенго, суд, третій турнір та розповідь про яткування каліки.)

– Як ви вважаєте, чому епізодів, пов’язаних із Ребекою, більше?

– Чим привертає до себе увагу Ребека, що не дуже звичайне у її долі та вдачі? (Дівчину вирізняє мудрість, вміння лікувати; незважаючи на переслідування та страту її вчительки Міріам, вона спроможна вивищитися над обставинами: загроза Буагільберу кинутися з башти, виклик захисника на турнір і чекання до останнього.)

– Як ви думаєте, чому з леді Ровеною не пов’язані такі епізоди? Чому вона не проходить стільки випробувань?

(Причина цього – національність Ребеки. Леді Ровена в Англії належить до вищого класу, її долю визначено наперед;

Ребека ж, незважаючи на чисельне багатство батька,- чужинка, представниця нації, яку зневажають, тож її може образити навіть простий йомен чи раб:

“Ніхто не наважився виявити жаль до полонянки, боячись, щоб його не запідозрили у співчутті до євреїв” – тільки вдячний каліка взявся виконати її доручення;

Ісаак шкодує, що Айвенго ще не одужав: “Який же інший християнин захоче битися за пригноблену дочку Сіону?”

Відлюдник Тун: “Нехай вона хоч десять разів ворожка, та тільки християнської віри, моя дубинка віддзвонила б полудень на сталевому шоломі лютого храмовника”.)

– Про що свідчить поведінка Ребеки, коли вона нарешті побачила захисника? (“Визнаю… – відповіла вона з таким хвилюванням, яке не викликав в неї й страх смерті. – Визнаю, що ти захисник, якого послало мені небо. Але ж ні, ні! Твої рани ще не загоїлися. Не бийся з цим пихатим чоловіком. Навіщо й тобі гинути?”.)

– Чи усвідомлюють героїні, яка велика різниця між ними?

(Пропозиція Ровени: “Залишайтеся у нас! Благочестиві наставники зуміють переконати вас відмовитись від вашої хибної віри, а я стану вашою сестрою”.

Ребека: “Глибока прірва лежить поміж нами. Наше виховання, наша віра ані вам, ані нам не дозволяють переступити через ту прірву”; “Не можу я міняти віру батьків моїх, як міняють одяг залежно від клімату тієї країни, де збираються поселитися…”)

– Чому Ребека не хоче міняти віру? Чи правильне її рішення?

– Що хотів показати цим автор?

– Чи тільки тому, щоб опинитися у безпеці, Ребека залишає Англію? (Ребека їде через нерозділене кохання)

– Які почуття могли зародитись в душі Ребеки через нерозділене кохання і що вона почувала насправді? (Мстивість, пригніченість. Великодушність)

Тобто людина сама може керувати своєю долею та своєю вдачею.

– Чи є в романі натяк на те, що Ребека залишиться у пам’яті англійців та Айвенго?

– Як сам автор каже про існування національної нерівності між людьми? (Її не повинно бути: “Нехай той, хто створив і євреїв, і християн, осипле вас усіма щедротами життя”.)

III. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Я навіть не запитую, хто найбільше вам сподобався – Ровена чи Ребека.

Сенс нашої розмови сьогодні в тому, що не тільки час, історичні події, походження, соціальний статус та національність людини впливають на її вдачу і долю, але й людина сама формує свою особистість, займається власною освітою та вихованням, загартовує характер, а значить, є володарем своєї долі.

IV. Домашнє завдання

Підготуватися до написання твору “Мій улюблений герой роману”; якщо потрібно, скласти план до образу леді Ровени та Ребеки.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Ідея віротерпимості. Ровена та Ребека – дві різні долі