“Думка сімейна” у романі Л. М. Толстого “Війна і мир”

“Війна і мир” – Російська національна епопея, у якій знайшов відображення національний характер російського народу в той момент, коли вирішувалася його історична доля. Л. Н. Толстой пропрацював над романом майже шість років: з 1863 по 1869 рр.. З самого початку роботи над твором увагу письменника привернули не тільки історичні події, а й приватна сімейне життя. Для самого Л. М. Толстого однією з його головних цінностей була сім’я. Сім’я, в якій він виріс, без якої ми не знали б Толстого письменника, сім’я, яку він створив сам. Сім’я

як школа життя і сім’я як інститут. У житті сім’я – це спосіб відтворення і кращий засіб виховати в людині моральні підвалини, розвинути його таланти. Сім’я – це передача досвіду поколінь, своєрідність нації.

“Думка сімейна” вперше серйозно була порушена Толстим в “Дитинстві”. Він зображує свою сім’ю, її клімат, стосунки між дітьми і батьками і вплив сімейної атмосфери на нього самого. Апогеєм розвитку “думки сімейної” у творчості Толстого став роман “Анна Кареніна”. У романі ж “Війна і мир” через призму “сімейної думки” розглядається Вітчизняна війна 1812

р. У романі “Війна і мир” описане життя декількох дворянських родин: Ростових, Болконских і Курагин.

Болконские і Ростова – це сім’ї, яким симпатизує Толстой. З них виходять Марія та Андрій Болконський, Наташа – Улюблені герої письменника. Члени цих сімей були подвергаеми письменником трьом основним випробуванням: світського життя, любові, війні. Сім’ї показані не у відриві від навколишнього світу, але в тісному поєднанні з ним і контактами між собою. Саме таким чином Толстой розкриває “думку сімейну”. У сім’ї Ростових було прийнято не бояться висловлювати свої почуття: плакати, закохуватися. Це була одна з найбільш гостинних родин у Москві. Окрім своїх дітей, вони виховували Бориса і Соню. У будинку панувала обстановка загальної любові і довіри. Любов пов’язує всіх членів сім’ї. Вона проявляється в чуйності, уваги, серцевої близькості. У Ростові все щиро, йде від душі. У цій родині панують привітність, гостинність, гостинність, зберігаються традиції і звичаї російського життя. Тільки з подібної сім’ї можуть вийти такі діти, як Микола і Наташа. Це люди з сильним інтуїтивним початком, але не несуть ніяких духовних цінностей. Саме тому їх тягне до сім’ї Болконских, що несуть в собі моральні і духовні цінності.

У сім’ї Болконских панує спартанська обстановка. Тут не прийнято плакати, тут не люблять гостей, все тут підпорядковано розуму. Це стародавній аристократичний рід. Крім кровних уз, членів цієї родини пов’язує ще й духовна близькість. Микола Андрійович, люблячи свою дочку, змушує її вчити природничі науки, вважаючи, що вона абсолютно дурна. Проте в княжни перемагають духовні основи. Щастя, дане їй в кінці роману, – нагорода за страждання. Князь Андрій – це образ справжнього чоловіка: вольовий, сильний, практичний, освічений, в міру чутливий.

Дві ці сім’ї утворюють як би дві половини, і цілком природно, що їх притягує один до одного, і вони утворюють гармонійні пари. Духовне і практичне возз’єднується в парі Микола – княжна Мар’я. Те ж саме повинно було відбутися між князем Андрієм і Наташею, але смерть Болконського заважає цьому. Ростов і Болконским протиставляє Толстой сім’ю Курагин. Курагин – це символ деградованої сім’ї, сім’ї, в якій матеріальний інтерес ставиться вище духовного. Члени цієї сім’ї постають перед нами у всій своїй нікчемності, вульгарності, бездушність, користолюбстві. Курагин живуть штучної життям, вони егоїстично зайняті повсякденними інтересами. Сім’я позбавлена духовності. Для Елен і Анатоля головне в житті – задоволення своїх ницих бажань. Вони повністю відірвані від народного життя, живуть в блискучому, але холодному світі, де всі почуття перекручені. Князь Василь захоплений світськими справами настільки, що втратив всяку людську сутність. За Толстому, ця сім’я не має права на існування, майже всі її члени гинуть. З Курагіним можна порівняти сім’ю Віри і Берга. Все їхнє життя полягає в наслідуванні іншим. Їх девіз – “як у інших”. Цій сім’ї будуть дані діти, але вони напевно будуть моральними виродками.

Ідеалом гармонійної сім’ї стає пара Наташа Ростова – П’єр Безухов. Усі духовні шукання П’єра, вся невтомна енергія Наташі пішли на створення міцної і надійної сім’ї. Можна з упевненістю сказати, що їхні діти виростуть здоровими фізично і морально. Показавши у романі найбільш повно три сім’ї, Толстой дає зрозуміти читачеві, що майбутнє за такими сім’ями, як сім’ї ростових і Болконских, що втілюють у собі щирість почуттів і високу духовність.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

“Думка сімейна” у романі Л. М. Толстого “Війна і мир”